2010–2019
Här för att verka för en rättfärdig sak
Oktober 2015


Här för att verka för en rättfärdig sak

Må vi välja att verka för en rättfärdig sak som ståndaktiga sändebud för vår Herre Jesus Kristus.

Jag är tacksam för att vi kan samlas tillsammans med trofasta kvinnor som Lisa, som är renhjärtade, som älskar Herren och tjänar honom, även mitt i sina prövningar. Lisas berättelse påminner mig om att vi måste älska varandra och i varandra se själens skönhet. Frälsaren lärde: ”Kom ihåg att själarna är mycket värdefulla i Guds ögon.”1 Vare sig vi är 8 eller 108 år gamla, är var och en av oss ”dyrbar i [hans] ögon”2. Han älskar oss. Vi är döttrar till Gud. Vi är systrar i Sion. Vi har en gudomlig natur och var och en av oss har ett storslaget verk att utföra.

I somras träffade jag en underbar ung mamma till döttrar. Hon berättade för mig att hon kände att våra unga kvinnor behöver vara engagerade i något som får dem att känna sig uppskattade. Hon visste att vi kan upptäcka vårt personliga och eviga värde genom att handla i enlighet med vårt gudomliga syfte under jordelivet. Den här utomordentliga kören har just sjungit ord som undervisar om vårt syfte. I prövningar och svårigheter, trots rädsla och mitt i vår förtvivlan, har vi ståndaktiga hjärtan. Vi har beslutat oss för att göra vår del. Vi är här för att verka för en rättfärdig sak.3 Systrar, i den är vi uppskattade. Vi behövs.

Den rättfärdiga sak vi tjänar är Kristi sak. Det är frälsningsarbetet.4 Herren lärde: ”Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan.”5 Vi är den sak för vilken Jesus Kristus led, blödde ur varje por och i fullkomlig kärlek gav sitt liv. Hans verk är de goda nyheterna, ”de glada budskap … att han, ja, Jesus, kom till världen för att korsfästas för världen, och för att bära världens synder, och för att heliggöra världen och för att rena den från all orättfärdighet, för att genom honom alla skall kunna frälsas”6. Vår Frälsare har ”markerat stigen och visat vägen”7. Jag vittnar om att när vi följer hans exempel, älskar Gud och tjänar varandra med vänlighet och medkänsla kan vi stå rena, ”utan skuld inför Gud på den yttersta dagen”8. Vi väljer att tjäna Herren i hans rättfärdiga sak så att vi kan bli ett med Fadern och Sonen.9

Profeten Mormon förkunnade modigt: ”Ty vi har ett arbete att utföra medan vi vistas i detta tabernakel av lera så att vi kan besegra all rättfärdighets fiende och vila våra själar i Guds rike.”10 Kyrkans tidiga ledare och pionjärer kämpade på med hjältemod och beslutsam trofasthet för att etablera det återställda evangeliet och bygga tempel där upphöjelsens förrättningar kunde utföras. Dagens pionjärer, det är ni och jag, kämpar också vidare i tro ”för att arbeta i [Herrens] vingård för människosjälarnas frälsning”11. Och som president Gordon B. Hinckley lärde: ”Hur storslagen blir inte framtiden när den Allsmäktige för sitt underbara verk framåt … genom deras osjälviska arbete vilkas hjärtan är fyllda med kärlek till världens Återlösare.”12 Vi förenar oss med trofasta systrar från förr, från i dag och från det uppväxande släktet i frälsningsarbetet!

Innan vi föddes antog vi vår himmelske Faders plan ”enligt vilken hans barn kunde få en fysisk kropp och få jordiska erfarenheter för att utvecklas mot fullkomlighet och slutligen nå sin gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv”13. Om det här förjordiska förbundet sa äldste John A. Widtsoe: ”Där och då samtyckte vi till att inte endast vara frälsare för oss själva utan … frälsare för hela den mänskliga familjen. Vi ingick kompanjonskap med Herren. Utformningen av planen blev då inte bara Faderns verk och Frälsarens verk, utan också vårt verk. Den minste bland oss, den enklaste, samarbetar med den Allsmäktige i att uppnå syftet med den eviga frälsningsplanen.”14

Här i dödligheten har vi återigen slutit förbund att tjäna Frälsaren i frälsningsarbetet. Genom att delta i heliga prästadömsförrättningar intygar vi att vi inträder i Guds tjänst med hjärta, förmåga, förstånd och styrka.15 Vi tar emot den Helige Anden och söker hans maningar för att leda våra ansträngningar.

Rättfärdighet går ut till världen när vi förstår vad Gud vill att vi ska göra och sedan gör det. Jag vet ett primärbarn som sa till en vän på busshållplatsen: ”Du borde följa med mig till kyrkan och lära dig om Jesus!”

Jag såg flickorna i en klass i Unga kvinnor kroka arm och lova att de skulle hjälpa varandra, och sedan planera ett bra sätt att hjälpa en ung kvinna som kämpade med ett beroende.

Jag har sett unga mammor ge all sin tid, sina talanger och sin energi åt att undervisa om och vara exempel på evangeliets principer så att deras barn liksom Helamans söner modigt och troget kan stå upp genom svårigheter, frestelser och motstånd.

Det som kanske gjorde mig mest ödmjuk var att höra en ensamstående syster förkunna med ett brinnande rent vittnesbörd att det viktigaste arbete vi kan utföra är att förbereda oss för äktenskap och familj. Även om hon inte själv har upplevt det, vet hon att familjen är själva kärnan i frälsningsarbetet. ”Den gudomliga lycksalighetsplanen möjliggör att familjebanden fortsätter bortom graven.”16 Vi hedrar Faderns plan och ärar Gud när vi stärker och möjliggör de här relationerna i det nya och eviga äktenskapsförbundet. Vi väljer att leva rena och dygdiga liv så att vi när tillfället kommer är beredda att ingå och hålla detta heliga förbund i Herrens hus.

Alla upplever vi olika skeden i livet. Men vare sig vi går i skolan, arbetar, verkar i samhället eller särskilt i hemmet, är vi Herrens representanter och går hans ärenden.

I frälsningsarbetet finns det inget utrymme för jämförelse, kritik eller fördömande. Det handlar inte om ålder, erfarenhet eller offentligt beröm. Det här heliga arbetet handlar om att utveckla ett förkrossat hjärta, en botfärdig ande och en villighet att använda våra gudomliga gåvor och unika talanger till att utföra Herrens verk på hans sätt. Det är ödmjukheten att falla på knä och säga: ”Min Fader … inte som jag vill utan som du vill.”17

Med styrka från Herren kan vi ”göra allting”18. Vi söker ständigt efter hans vägledning i bön, i skrifterna och i den Helige Andens viskningar. En syster, som stod inför ett överväldigande uppdrag, skrev: ”Ibland undrar jag om inte systrarna i kyrkans tidiga historia, liksom vi, lade huvudet på kudden på kvällen och bad ’vad morgondagen än medför, vill du hjälpa mig igenom det?’” Sedan skrev hon: ”En av välsignelserna är att vi har varandra och att vi gör det här tillsammans!”19 Oavsett vilka våra omständigheter är eller var vi befinner oss på frälsningens stig, står vi enade i våra löften till Frälsaren. Vi stödjer varandra i hans tjänst.

Bild
Ella Hoskins blir klar med Personlig tillväxt

Ni kanske nyligen har läst om syster Ella Hoskins som vid 100 års ålder kallades att hjälpa de unga kvinnorna i sin församling med Personlig tillväxt.20 Cirka två år senare, när syster Hoskins var 102, fick hon ta emot Unga kvinnors utmärkelse. De unga kvinnorna, församlingen och presidentskapen för Unga kvinnor och Hjälpföreningen i staven samt familjemedlemmar samlades för att fira hennes prestation. Gränser i form av ålder, organisation och civilstånd suddades ut i trofast tjänande. Unga kvinnor uttryckte sin tacksamhet för syster Hoskins, för hennes undervisning och rättfärdiga föredöme. De vill vara som hon. Efteråt frågade jag syster Hoskins: ”Hur klarar du av det?”

Hon svarade genast: ”Jag omvänder mig varje dag.”

En vänlig dam, så full av Herrens ande att hon strålade av rent ljus, påminde mig om att vi, om vi ska kunna utstråla helighetens skönhet och stå med Frälsaren och välsigna andra, måste vara rena. Renhet är möjlig genom Kristi nåd om vi avstår från ogudaktighet och väljer att älska Gud med förmåga, sinne och styrka.21 Aposteln Paulus lärde: ”Fly … ungdomens onda begär och sträva efter rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren av rent hjärta.”22 Ingen av oss är fullkomlig. Vi har alla gjort misstag. Men om vi omvänder oss så kan vi bli bättre och ”[bevara] namnet skrivet i [våra] hjärtan”23. När vi tjänar i Herrens namn med hjärtats renhet, återspeglar vi Frälsarens kärlek och ger andra en glimt av himlen.

Må vi välja att verka för en rättfärdig sak som ståndaktiga sändebud för vår Herre Jesus Kristus. Låt oss stå enade och ”med en sång i hjärtat gå framåt, efterleva evangeliet, älska Gud och uppbygga riket”24. Jag vittnar om att vi i det här storslagna arbetet kan få uppleva Guds rena kärlek. Vi kan få ta emot sann glädje och uppnå evighetens alla härligheter. I Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. L&F 18:10.

  2. Jes. 43:4.

  3. Se ”As Zion’s Youth in Latter Days”, Hymns, nr 256.

  4. ”Detta frälsningsarbete innefattar medlemmars missionsarbete, att behålla omvända, att aktivera mindre aktiva medlemmar, tempeltjänst och släktforskning och att undervisa om evangeliet” (Handbok 2: Kyrkans förvaltning [2010], inledning till kapitel 5).

  5. Mose 1:39.

  6. L&F 76:40–42.

  7. Se ”How Great the Wisdom and the Love”, Hymns, nr 195.

  8. L&F 4:2.

  9. Se Joh. 17:20–23; 4 Ne. 1:15–17; L&F 35:2; 38:27; Mose 6:68.

  10. Moro. 9:6.

  11. L&F 138:56.

  12. Se Gordon B. Hinckley, ”Håll kursen – bevara tron”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 72.

  13. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  14. John A. Widtsoe, ”The Worth of Souls”, Utah Genealogical and Historical Magazine, okt. 1934, s. 189.

  15. L&F 4:2.

  16. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, s. 129.

  17. Matt. 26:39.

  18. Alma 26:12.

  19. Personligt brev.

  20. Se Marianne Holman Prescott, ”She Just Doesn’t Quit”, Church News, 6 sep. 2015, s. 15.

  21. Se Moro. 10:32.

  22. 2 Tim. 2:22.

  23. Mosiah 5:12.

  24. Gordon B. Hinckley, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 72.