2010–2019
Ögon till att se och öron till att höra
Oktober 2015


Ögon till att se och öron till att höra

Om vi ser till Kristus och öppnar våra ögon och våra öron, välsignar den Helige Anden oss med att kunna se hur Herren Jesus Kristus verkar i våra liv.

Under sin jordiska verksamhet utförde Jesus sådana mäktiga helande underverk och undervisade med sådan myndighet och kraft att det står i skrifterna att ”ryktet om honom gick ut över hela Syrien … och mycket folk följde honom”.1

En del som såg honom bota och hörde honom undervisa förkastade honom. Andra följde honom en tid men följde honom sedan inte längre.2 Herren Jesus Kristus fanns där framför dem, men de såg inte vem han verkligen var. De var blinda och valde att vända sig bort. Om dem sa Jesus:

”Jag kom till mina egna, och mina egna tog inte emot mig.”3

”De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon.”4

Men det fanns många män och kvinnor, bland andra hans trogna apostlar, vilkas liv kretsade kring honom. Fastän de kämpade med världsliga lockelser, med förvirring om hans undervisning och till och med rädsla, trodde de på honom, älskade honom och följde honom.

Om dem sa Jesus: ”Saliga är era ögon som ser och era öron som hör.”5

Strax före sitt lidande i Getsemane och på Golgata gav Jesus sina lärjungar det här storslagna löftet: ”Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.”6

Jesus infriade det löftet. Från och med pingstdagen välsignades lärjungarna med dopet av eld och den Helige Anden.7 Genom deras tro på Kristus, omvändelse och lydnad blev den Helige Anden deras följeslagare, han förändrade deras hjärtan och välsignade dem med ett bestående vittnesbörd om sanningen.

De här gåvorna och välsignelserna stärkte Herrens lärjungar. Även om de tider de levde i var farliga och förvirrande, fick de den andliga gåvan ögon att se med och öron att höra med. Genom den Helige Andens kraft började de se sanningen om tingen som de verkligen är, speciellt om Herren Jesus Kristus och hans verk bland dem.8 Den Helige Anden upplyste deras förstånd och de hörde Herrens röst tydligare. Jesu Kristi evangelium sjönk djupt in i deras hjärtan.9 De var ståndaktiga och lydiga.10 De predikade evangeliet modigt och kraftfullt och byggde upp Guds rike.11 De gladde sig i Herren Jesus Kristus.

Vi har mycket gemensamt med dessa trofasta män och kvinnor i tidens mitt. Vi lever också i en tid när Herren Jesus Kristus utför under bland oss – som att bota sjuka, rena oss från synd, förändra våra hjärtan och möjliggöra frälsning för Guds barn på båda sidor om slöjan. Också i vår tid har vi levande profeter och apostlar, prästadömets kraft, andliga gåvor och himmelska välsignelser genom frälsningens förrättningar.

Vår tid är en farlig tid – en tid av stor ondska och frestelser, en tid av förvirring och tumult. I de här svåra tiderna har Herrens profet på jorden, president Thomas S. Monson, kallat oss att rädda dem som är sårade i anden12, att frimodigt stå för sanningen13 och att bygga upp Guds rike14. Vilken nivå av andlighet, tro eller lydnad vi än befinner oss på, räcker det inte för det verk som ligger framför oss. Vi behöver större andligt ljus och kraft. Vi behöver ögon till att tydligare se hur Frälsaren verkar i våra liv och öron till att höra hans röst djupare i våra hjärtan.

Den här underbara välsignelsen får vi när vi öppnar våra hjärtan och tar emot15, verkligen tar emot Herren Jesus Kristus, hans lära och hans kyrka. Vi måste inte vara fullkomliga men vi behöver vara goda och på väg att bli bättre. Vi behöver sträva efter att följa evangeliets tydliga och enkla sanningar. Om vi tar på oss Kristi namn, handlar med tro på honom för att omvända oss från våra synder, håller hans bud och alltid minns honom, får vi ta emot den Helige Andens sällskap genom Jesu Kristi barmhärtighet och nåd.

Lydnad i all sin enkelhet för in Anden i våra hjärtan. I våra hem ber vi i tro, utforskar skrifterna och helgar sabbatsdagen. I våra kapell tar vi del av sakramentet och avger heliga löften till vår himmelske Fader i Kristi namn. I heliga tempel deltar vi i heliga förrättningar till förmån för våra bröder och systrar på andra sidan slöjan. I våra familjer och i våra uppdrag från Herren sträcker vi oss ut mot andra, lyfter deras bördor och uppmanar dem att komma till Kristus.

Bröder och systrar, jag vet att om vi gör detta kommer den Helige Anden! Då växer vi andligen och får upplevelser med den Helige Anden, och han blir vår följeslagare. Om vi ser till Kristus och öppnar våra ögon och våra öron, välsignar den Helige Anden oss med att kunna se hur Herren Jesus Kristus verkar i våra liv och stärker vår tro på honom med tillförsikt och vittnesbörd. Då ser vi mer och mer alla våra bröder och systrar på det sätt som Gud ser dem, med kärlek och medkänsla. Då hör vi Frälsarens röst i skrifterna, i Andens viskningar och i de levande profeternas ord.16 Då ser vi hur Guds kraft vilar över hans profeter och alla ledarna i hans sanna och levande kyrka, och vi vet med säkerhet att detta är Guds heliga verk.17 Då ser vi och förstår oss själva och världen omkring oss på det sätt som Frälsaren gör. Då får vi det som aposteln Paulus kallade ”Herrens sinne”.18 Då har vi ögon till att se och öron till att höra, och vi bygger Guds rike.

Livet kan bli svårt, förvirrande, smärtsamt och nedslående. Jag vittnar för er att med den Helige Andens sällskap kommer Jesu Kristi evangeliums ljus att bryta igenom förvirringen, smärtan och mörkret. Vare sig den kommer som en explosion eller som ett mjukt flöde, ingjuter denna härliga kraft helande kärlek och tröst i den botfärdiga, sårade själen, skingrar mörkret med sanningens ljus och driver ut missmod med hopp i Kristus. Vi kommer att få se dessa välsignelser, och vi kommer att veta genom Andens vittnesmål att det är Herren Jesus Kristus som verkar i våra liv. Våra bördor kommer i sanning att uppslukas av glädjen i vår Återlösare.19

En upplevelse som min mor och far hade för många år sedan visar betydelsen av och kraften i ögon till att se och öron till att höra. År 1982 kallades mina föräldrar att verka i Filippinernamissionen Davao. När min mamma öppnade brevet och såg vart de kallats, utropade hon till pappa: ”Nej! Du måste ringa dem och säga att vi inte kan åka till Filippinerna. De vet att du har astma.” Min pappa hade lidit av astma i många år och mamma var mycket orolig för honom.

Några kvällar senare väckte mamma pappa ungefär halv tre på morgonen. Hon sa: ”Merlin, hörde du den där rösten?”

”Nej, jag har inte hört någon röst.”

”Men jag har hört samma röst tre gånger under natten säga: ’Varför är du orolig? Tror du inte att jag vet att han har astma? Jag ska ta hand om honom, och jag ska ta hand om dig. Gör dig klar att tjäna i Filippinerna.’”

Bild
Merlin och Helen Clark

Mamma och pappa verkade i Filippinerna och det var en underbar erfarenhet för dem. Den Helige Anden var deras följeslagare och de var välsignade och beskyddade. Pappa fick aldrig några problem med sin astma. Han verkade som förste rådgivare i missionspresidentskapet och han och mamma utbildade hundratals missionärer och tusentals trofasta sista dagars heliga inför organiserandet av församlingar och stavar på ön Mindanao. De välsignades med ögon till att se och öron till att höra.

Bröder och systrar, jag bär vittne om Jesus Kristus. Jag vet att han lever. Han är vår Frälsare och Återlösare. Jag vet att om vi tar emot honom i våra liv och efterlever de tydliga och enkla sanningarna i hans evangelium, får vi njuta av den Helige Andens sällskap. Vi får den dyrbara gåvan ögon till att se och öron till att höra. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.