2023
Veien fra Betlehem
Desember 2023


“Veien fra Betlehem”, Til styrke for ungdom, des. 2023.

Veien fra Betlehem

Jesus Kristus, Betlehems barn, fører oss til paktens sti, som fører til tempelet og tilbake til vår himmelske Faders nærhet.

Bilde
Kristi fødsel og Kristi dåp

Illustrasjon: Corey Egbert

I desember i fjor besøkte min hustru og jeg Betlehem. Da jeg gikk i gatene og så meg rundt i byen, sang jeg “O skjønne, lille Betlehem” for meg selv (Salmer, nr. 126). Tankene mine vandret over 2000 år tilbake i tid, til den gangen Maria og Josef dro dit for å betale skatt. Jeg tenkte på Maria, som reiste mens hun var gravid, og som fødte et barn i en stall.

Vi besøkte det steinete palestinske bakkelandet i nærheten, blant annet der hyrdene passet flokken sin. Jeg tenkte på engelen som viste seg for dem og forkynte “jeg forkynner dere en stor glede – en glede for alt folket” (Lukas 2:10), og ba dem se etter barnet i en krybbe. Vi så hulelignende staller, lik den Jesus ble født i, og steinkrybber, lik den han ville ha ligget i.

Vi så også steder der Jesus gikk, underviste, led, døde og oppsto. Jerusalem, Tempelhøyden, Oljeberget, Getsemane hage, Golgata og graven i hagen. Vi så Jesu livs vei, fra profetier om ham til hans fødsel, død og oppstandelse.

Det var fantastisk å besøke disse stedene, men du trenger ikke å dra dit for å forstå og virkelig føle et bånd til Betlehems barn og Frelseren fra Golgata. Jeg vet – og dere kan vite – ved Den hellige ånds kraft, at Jesus Kristus er Guds Sønn og verdens Frelser.

Og med dette vitnesbyrdet kan du tenke på Frelserens fødsel og hans vei gjennom livet og undre: Hva er min vei? Hvordan kan jeg følge i hans fotspor?

Bilde
Jesus Kristus underviser

Hvordan komme til Frelseren i dag

For å komme til Frelseren trenger du ikke å gå der Jesus gikk; du må strebe etter å vandre som han vandret, følge hans eksempel.

I dag drar vi ikke til Betlehem for å søke Frelseren. Vi går til Skriftene og Kirkens ledere. De som ikke tilhører vår tro, går til misjonærer og venner som er medlemmer av Kirken. Vi går til døpefonter og nadverdens ordinans. Vi går til templer. Med andre ord: Vi inngår og holder hellige pakter.

Betlehems barn er grunnen til at vi tar del i nadverden. Han er grunnen til at vi går til templer. Han er den som får oss på og holde oss på paktens sti, som leder gjennom tempelet og til slutt tilbake til vår himmelske Faders nærhet. Han er grunnen til at vi ønsker å utføre arbeidet med frelse og opphøyelse.

Bilde
Oppstandelse og Kristi fødsel

Hvordan feire denne julen

Dette “Hellige barn, Jesus” (Moroni 8:3) er også grunnen til at vi feirer jul. Hans fred, som ikke er av denne verden, er grunnen til at vi slutter oss til andre over hele verden når vi ønsker “fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (se Lukas 2:14) – til hele den menneskelige familie.

Dybden av julens betydning for deg og meg som Jesu etterfølgere i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kommer fra vår paktsforbindelse til Frelseren og vår himmelske Fader. Den kommer av å forstå Jesu Kristi rolle i våre liv.

Ta deg tid denne julen til å reflektere over underet i stallen i Betlehem for så mange år siden. Og hør Ånden vitne for deg at barnet i krybben er den som sonet for deg, meg og hele menneskeheten. Husk så hva han har oppfordret oss til å gjøre, og hva han har lovet oss. La oss huske våre pakter.

La alt dere gjør denne årstiden, styrke deres tro på Jesus Kristus og deres tillit til ham. Prøv å gjøre det han ville ha gjort. Nå ut til andre med kjærlighet. Vær et eksempel, og pek folk mot det evige lys som skinte i de mørke gatene i den lille byen Betlehem.