2023
Det ikke så veldig skjulte budskapet i Åpenbaringen
Desember 2023


“Det ikke så veldig skjulte budskapet i Åpenbaringen,” Til styrke for ungdom, des. 2023.

Kom, følg med meg

Åpenbaring

Det ikke så veldig skjulte budskapet i Åpenbaringen

I tillegg til dens profetier om Jesu Kristi annet komme, inneholder Johannes’ åpenbaring et mektig budskap om fred og trøst.

Bilde
Jesus Kristus

I Stand at the Door and Knock [Jeg står for døren og banker], av J. Kirk Richards

Noen sier at Jesu Kristi annet komme skremmer dem. Krig, hungersnød, sykdom – profetiene inneholder illevarslende tegn. Men de forteller også om spennende hendelser og guddommelige løfter. Så i tillegg til å informere oss om tegnene på Det annet komme, gir profetiene også mye trøst.

Dette gjelder for eksempel Johannes’ åpenbaring, som ble skrevet av apostelen Johannes. Den inneholder mange profetier om Det annet komme, og har også noen av de mest trøstende versene i all hellig skrift. Her er noen trøstende budskap fra Johannes’ åpenbaring.

Du kan høre Frelserens røst og åpne døren

Til de hellige på Johannes’ tid – og til oss – sa Frelseren:

“Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg” (Johannes’ åpenbaring 3:20).

Frelseren ønsker å komme nærmere deg (se Lære og pakter 88:63). Han kaller på deg. Du kan åpne døren og slippe ham inn når som helst.

Du kan finne beskyttelse

I Johannes’ åpenbaring befaler Herren: “Kom ut fra henne, mitt folk, for at dere ikke skal ha del i hennes synder, og for at dere ikke skal få del i hennes plager” (Johannes’ åpenbaring 18:4). Disse landeplagene er ille, men de er forbeholdt dem som elsker ugudelighet og ikke prøver å unnslippe den.

Trekk nærmere Herren og hans folk. Legg verden bak dere. Du kan finne fred i sinnet og beskyttelse i Sion.

Bilde
Jesus Kristus og en ung kvinne

Du kan overvinne

I Johannes’ åpenbaring vil du finne vidunderlige løfter fra Herren til hans hellige som overvinner verden (se spesielt Johannes’ åpenbaring 2–3). Disse evige velsignelsene er for dem som inngår pakter med Gud og holder dem. Herren oppsummerte disse velsignelsene:

“Den som seirer, skal arve alle ting. Jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn” (Johannes’ åpenbaring 21:7).

Johannes forteller deg ikke bare hva velsignelsene er, men også hvordan du kan motta dem. Det er “i kraft av Lammets blod og det ordet de vitnet” (Johannes’ åpenbaring 12:11). For å overvinne, kan du stole på Jesu Kristi nåde og utøve tro på ham. Som president Russell M. Nelson underviste:

“Å overvinne verden vil absolutt ikke si å bli fullkommen i dette liv, og det vil heller ikke si at problemene deres på magisk vis vil forsvinne – fordi de ikke vil det. Og det vil heller ikke si at dere fortsatt ikke vil gjøre feil. Men å overvinne verden vil si at deres motstandsdyktighet mot synd vil øke. Deres hjerte vil bløtgjøres etter hvert som deres tro på Jesus Kristus øker. Å overvinne verden vil si å vokse til å elske Gud og hans elskede Sønn mer enn dere elsker noen eller noe annet” (“Overvinn verden og finn hvile,” generalkonferanse okt. 2022 [Liahona, nov. 2022, 96–97]).

Du kan forberede deg

Ett tydelig budskap i Johannes’ åpenbaring er at Jesus Kristus vil komme igjen – og at du kan forberede deg til det gjennom tro på Jesus Kristus, omvendelse og å inngå og holde pakter og holde ut til enden. Med denne forberedelsen følger forsikringen om at du ikke trenger å frykte hans komme. I stedet kan du huske hans største trøst for sine hellige:

“Og [Gud] skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. Og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik, og ikke pine skal være mer. For de første ting er veket bort” (Johannes’ åpenbaring 21:4).

Med trøst og trygghet som dette vil du ha lyst til å si det samme som Johannes sier i slutten av boken: “Kom, Herre Jesus” (Johannes’ åpenbaring 22:20).