2023
Julen er håp, fred og kjærlighet
Desember 2023


“Julen er håp, fred og kjærlighet”, Til styrke for ungdom, feb. 2024.

Julen er håp, fred og kjærlighet

I julen fokuserer vi på håpet, freden og kjærligheten som Jesus Kristus tilbyr verden.

Bilde
Jesusbarnet, Maria og Josef

Heaven’s Gift [Himmelens gave], av Dan Wilson

Jesu Kristi lovede fødsel bragte “et stort lys” (Jesaja 9:2) og “en glede for alt folket” (Lukas 2:10) til verden. Julen er den fullkomne anledning for å rette hjerte og sinn mot Kristus-barnet som ble født for så lenge siden, og det håp, den fred og kjærlighet som budskapet i hans evangelium gir i vårt hjerte når vi villig følger ham.

Bilde
Jesus Kristus

Lead, Kindly Light [Led, milde lys], av Simon Dewey

Håp i Frelseren

For noen år siden ble en 19 måneder gammel jente, Hope Gentile, diagnostisert med en svulst i korsryggen. “I løpet av de neste fem månedene med operasjoner og cellegiftbehandling” sa Hopes far Nicholas: “Håpets kamp for livet skapte et kaleidoskop av opplevelser.”

En kveld under Hopes andre fem-dagers runde med cellegiftbehandling, la bror Gentile merke til hvor mye hår hun hadde mistet. Det som var igjen av det rødblonde håret hennes, fikk ham til å tenke på sin egen dødelighet. Likevel fant han trøst i Herrens løfte om at “ikke et hår på [hans] hode skal falle ubemerket til jorden” (Lære og pakter 84:116).

“Jeg følte at Jesus Kristus var dypt klar over Hopes reise – og vår hjertesorg”, sa bror Gentile. “Han ‘etterlot [oss] ikke farløse’” (Johannes 14:18).

Under leggetid en kveld mens han leste en bildebok for Hope, spurte bror Gentile med en tåpelig stemme: “Hva sier uglen?” Mens han fniste, svarte Hope: “Hoo, hoo!” Så spurte han: “Hva sier kua?” Hope svarte stolt: “Mø, mø!”

I det øyeblikket ble bror Gentile oppmerksom på et bilde av Frelseren på Hopes soverom. Ånden fikk ham til å spørre: “Hope, hva sier Jesus?”

Hope krøp inntil skulderen hans, åpnet de store blå øynene sine, og hvisket, “‘Holde deg.’ Jesus sier: ‘Holde deg.’”

Bror Gentile klemte forsiktig Hopes lille kropp og gråt inderlig. Da Hope klemte tilbake, hvisket hun: “Elsker deg, pappa.”

Hopes prøvelse og usikre fremtid bragte bror Gentile, hans hustru Christina og deres familie nærmere hverandre og Frelseren. “Jesus holdt familien vår i sine kjærlige armer,” sa bror Gentile. “Jeg har grunnet på den skjøre sannheten Gud lærte meg gjennom min datters ord: Jesus vil holde oss og velsigne oss i våre prøvelser hvis vi lar ham.”1

Bilde
jente

Hope Gentile, fire dager før sin første cellegiftbehandling i mars 2015.

Kristus gir oss fred

Jeg er glad for å kunne fortelle at troen og bønnene til Gentile-familien ble besvart. I dag er Hope en sunn og lykkelig 10-åring.

Men hva med de gangene da Guds svar ikke var det vi hadde håpet på? Kan freden komme midt i personlig hjertesorg?

Ja! Fred finnes alltid når vi vender oss til Frelseren, hvis fødsel i Betlehem vi feirer på denne tiden av året. I julen kan våre personlige prøvelser, sorg og sykdom ofte føles i konflikt med julefeiringen. Men vårt vitnesbyrd om Frelserens fødsel, død og oppstandelse gir fred og glede.

Vår kjære profet, president Russell M. Nelson, lærte oss:

“Akkurat slik Frelseren tilbyr en fred som “overgår all forstand” [Filipperne 4:7], tilbyr han også glede av en intensitet, dybde og bredde som trosser menneskers logikk eller jordisk forståelse. For eksempel virker det ikke mulig å føle glede når [et] barn lider av en uhelbredelig sykdom, eller når du mister jobben … Men det er nettopp den typen glede Frelseren tilbyr. Hans glede er konstant, og forsikrer oss om at våre “lidelser skal kun vare et øyeblikk” [Lære og pakter 121:7] og “bli helliget til vårt gavn” [se 2 Nephi 2:2].2

Når Herrens tale trøster vår sjel, kan vi slutte oss til “en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sa: Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (Lukas 2:13–14). Vi kan “komme … full av glede og triumferende”3 til Kristus og føle hans “himmelske fred.”4

Kjærlighetens gave

Faderen kjenner deg fullkomment – dine prøvelser og ufullkommenheter, dine lengsler og tap. Fordi han elsker deg, har han gitt deg den største gaven du noensinne kan få.

“For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

Fordi Sønnen likeledes elsker deg, ga han villig sitt liv for deg.

Guds enbårne Sønns gave betyr varig håp og fred, som er mulig gjennom Frelserens forsoning og oppstandelse. President Nelson minner oss på at “Den viktigste grunnen til at vi feirer jul, er påsken”. På grunn av Jesus Kristus, kan vi omvende oss og bli tilgitt for våre synder. På grunn av ham, vil hver av oss oppstå.”5

Bilde
den oppstandne Jesus Kristus ved graven

Illustrasjon: Dan Burr

Å lese de hellige beretningene om Frelserens fødsel i Det nye testamente står sentralt i mange av de mest populære juletradisjonene våre, men la oss ikke glemme at vi ikke ville hatt jul uten hans forsoning og oppstandelse. Mormons bok vitner om at den oppstandne Kristus virkelig finnes, og om hvor rik og dyp hans lære er. Hvis du bruker dens sannheter om Kristus i julen og deler den med andre, gir det julefeiringen mer mening.

Jeg vitner om at Frelserens kjærlighet og sentrale rolle i frelsesplanen gir fred (se Johannes 14:27) og “et større håp” (Ether 12:32) – ved juletider og alltid.

Noter

  1. Jeg takker Nicholas Gentile og hans datter Hope for at de lot meg fortelle familiens historie. Bror Gentile tjener som Institutt-leder og koordinator for Seminar og Institutt i East Lansing, Michigan i USA.

  2. Russell M. Nelson, “Generalkonferanse, okt. 2016”, (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82).

  3. “O kom, alle sjeler”, Salmer, nr. 127.

  4. “Stille natt, hellige natt”, Salmer, nr. 128.

  5. Russell M. Nelson, “Svaret er alltid Jesus Kristus,” Generalkonferanse, apr. 2023 (Liahona, mai 2023, 127).