2023
Tre lærdommer fra Joseph Smiths tenår
September 2023


“Tre lærdommer fra Joseph Smiths tenår”, Til styrke for ungdom, sept. 2023.

Tre lærdommer fra Joseph Smiths tenår

Se hva du kan lære av profetens erfaringer for 200 år siden.

Bilde
ung mann

Har du noen gang følt at det er vanskelig å forholde seg til folk fra fortiden? De levde for så lenge siden – kan de virkelig lære deg noe om ditt liv? Ja! Joseph Smith er et godt eksempel. Da han var 18 år gammel, hadde han lært noe om å få svar på bønn og sitt forhold til sin himmelske Fader. Disse lærdommene kan være til hjelp for deg i dag.

Lærdom nr. 1: Noen ganger tar det tid å få svar.

Svar på bønn kommer ikke alltid raskt. Det er ikke lett å vente – særlig når raske svar er tilgjengelig på Internett på nesten alle spørsmål.

Hvis du føler at det tar lang tid før Gud svarer deg, er du ikke alene. Joseph Smith var 12 år gammel da han begynte å tenke på “den meget viktige omsorg for [sin] udødelige sjels velferd”.1 Han kjempet med spørsmål om sin personlige verdighet og verdens ugudelighet de neste to årene. Det tok to år å grunne, studere Skriftene og arbeide seg gjennom disse spørsmålene før Gud og Jesus Kristus viste seg for ham i Den hellige lund.

Det er det samme med oss. Når vi har et spørsmål, kan det ta dager, måneder eller til og med år før vi får svar. Men det er greit. Arbeidet vi legger ned mens vi venter, er avgjørende. Husk hva eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviser: “Frøet må næres og vi må vente på at det skal modnes.”2

Bilde
Joseph Smith leser Jakobs brev

Lærdom nr. 2: Gud kjenner oss ved navn.

Før han var 18, hadde Joseph fått besøk av Gud Faderen, Jesus Kristus og engelen Moroni. Det er ganske imponerende! Og alle disse guddommelige vesenene kjente Josephs navn. De kjente ham personlig!

Gud kjenner også deg personlig. Du er hans barn, og han kjenner navnet ditt. Han sa: “For meg er alle ting talte, for de er mine og jeg kjenner dem” (Moses 1:35).

Noe av grunnen til at Joseph hadde tillit til å gjøre det han ble bedt om å gjøre, var at han forsto at han var et Guds barn, som kjente ham personlig.

Bilde
Joseph Smith i Den hellige lund

Lærdom nr. 3: Når vi omvender oss, åpner vi oss for åndelige opplevelser.

Et av Josephs viktigste motiver for å gå til Den hellige lund var å omvende seg fra sine synder. Det var samme grunn til at han ba den natten engelen Moroni viste seg for ham: “om tilgivelse for alle [sine] synder og tåpeligheter” (Joseph Smith – Historie 1:29). Dette lærer oss to ting:

For det første, hvis vi har gjort noe galt, skulle vi ikke tro at vi ikke er verdige til å be. Joseph hadde begått “synder og tåpeligheter”, men han visste likevel at han kunne be og få tilgivelse.

For det annet, når vi omvender oss, kan vi føle Ånden sterkere. Eldste Jörg Klebingat i De sytti har forklart: “Åndelig frimodighet øker når man frivillig og med glede omvender seg fra … synder.”3

President Russell M. Nelson har undervist at omvendelse hjelper oss å bli mer lik Frelseren. Når vi omvender oss, åpner vi himmelens dører. “Vi velger å vokse åndelig og motta glede – gleden av forløsning i Ham.”4

Så hvis du trenger å omvende deg fra noe, så gjør det! Ikke bare vil det gi deg fred og hjelpe deg å bli mer lik Frelseren, men det vil også hjelpe deg å føle Ånden sterkere og få svar på bønner.

Joseph Smith har kanskje levd for lenge siden, men det han lærte som tenåring, kan likevel hjelpe deg i dag. Det er bare nok en grunn til å være takknemlig for profeten Joseph Smith.