2023
4 måter å styrke din familie på
September 2023


“4 måter å styrke din familie på”, Til styrke for ungdom, sept. 2023.

4 måter å styrke din familie på

Du kan styrke din familie til å bli den beste den kan være, ved å etterleve Jesu Kristi evangelium.

Uansett hvor sterk familien din er, kan den alltid trenge litt mer styrke. I disse dager virker det som om angrep på familien bare fortsetter å komme. Dette er fordi Satan vet at familier er avgjørende for vår himmelske Faders plan. Hvis det er noe motstanderen kan gjøre for å forstyrre familielivet, vil han garantert prøve.

Selv om ingen familie er fullkommen, er det noe din familie har som ingen annen familie har: Det er deg! Og du har Jesu Kristi evangelium på din side. Profeter og apostler lærer oss at “Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger.”1

Her er noen måter Herrens evangelium kan styrke og bringe lykke til din familie på:

  • Familier kan bli beseglet for all evighet.

  • Familier kan glede seg over å tilbringe tid sammen, yte tjeneste for hverandre og oppleve tilhørighet og en følelse av guddommelig identitet.

  • Familier kan stole på Jesu Kristi kraft til å løse misforståelser, stridigheter og utfordringer gjennom omvendelse, tilgivelse og tro.

Her er fire måter du kan styrke din familie på ved å etterleve evangeliet:

Bilde
folk som ber

Illustrasjoner: Lai T. Sheng

1 Oppmuntre til bønn

Familier blir sterkere når de ber sammen. Bønn kan velsigne familien med fred, kjærlighet og harmoni. Hvis bønn ikke er en vane i familien, be om å få vite hvordan du kan hjelpe familien å be sammen. Vær beredt til å handle ifølge svarene du mottar.

2 Gå i kirken sammen

I kirken lærer vi om Jesu Kristi evangelium. Vi tar også nadverden og inngår pakt med Gud om at vi er villige til å påta oss Jesu Kristi navn og alltid minnes ham (se Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:77, 79).

Å gå i kirken som familie bidrar til å bringe alle nærmere Gud og hverandre. Det krever forpliktelse å gå hver uke, men Gud vil velsigne din innsats. Hvis familien velger å ikke gå i kirken sammen med deg, så vær trygg på at din tilstedeværelse vil styrke deg og hjelpe deg å finne andre måter du kan styrke familien på.

Bilde
kirkebygg

3 Vis kjærlighet og yt tjeneste

Frelseren underviste, “Dere skal elske hverandre, likesom jeg har elsket dere” (Johannes 15:12). Fortell familien hvor glad du er i dem – selv om du er sikker på at de allerede vet det. Å uttrykke din kjærlighet til familien gjennom ord og handling innbyr Ånden inn i ditt hjem.

Tjeneste for familiemedlemmer er en viktig måte å vise din kjærlighet på. Og å tjene andre sammen bringer også familien nærmere hverandre og til vår himmelske Fader. Du behøver ikke å organisere et stort tjenesteprosjekt. Tjeneste kan være noe enkelt, for eksempel å tilberede et favorittmåltid for en nabo. Tjeneste som familie bringer glede, slik vi kan lese i Skriften: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17).

Bilde
jente og bestemor gir hverandre en klem

4 Etterlev evangeliet

Mange familier har medlemmer som ikke er medlem av Kirken eller som har valgt å slutte å gå i kirken. Uten støtte fra familien kan det være vanskelig å delta i kirken. Hvis familien din er i en lignende situasjon, må du huske at du fortsatt kan være en kraft til det gode ved å etterleve evangeliet.

La familien se at du etterlever det du tror på. Du vet aldri når de vil legge merke til hva du sier og gjør. Dette vil bringe evangeliets lys til din familie. Uansett familiesituasjon kan din konsekvente innsats for å etterleve evangeliet åpne døren for Ånden til å veilede, påvirke og oppløfte din familie og hjelpe dem å komme nærmere Frelseren Jesus Kristus.