2023
Nøkkelen til virkelig forandring
August 2023


“Nøkkelen til virkelig forandring”, Til styrke for ungdom, aug. 2023.

Nøkkelen til virkelig forandring

Sann og varig forandring er mulig, men vi kan ikke klare det alene.

Bilde
ung mann som ror

På videregående prøvde jeg å ro. Det hørtes lett nok ut – sitte i en båt og bevege årene for å bevege seg fort over vannet. Jeg hadde ingen anelse om hva som ventet meg.

En stund klarte jeg ikke å holde båten i balanse, og slik jeg brukte årene, stoppet jeg opp istedenfor å gli elegant over vannet.

Med tiden endret jeg på hvordan jeg balanserte båten og håndterte årene. Jeg gjorde sakte andre endringer og forbedret meg – ofte uten å innse det. Så ble roing gøy! Jeg elsket roingens beroligende bevegelse mens jeg seilte raskt og stille over vannet.

Å gjøre positive endringer – selv de minste – hjelper ikke bare med idrett som roing, men også med å bli den vi er ment å være.

Men endringer er ikke alltid lett.

Vi er her for å forandre oss

Har du noen gang hatt en av disse tankene mens du har prøvd å gjøre endringer i livet ditt:

“Å nei, jeg gjorde den samme feilen igjen! Hvordan kan jeg være så svak?”

“Jeg har ingen verdi.”

“Jeg har syndet for mye til å bli tilgitt.”

Slike tanker kan få forandring til å føles umulig. Men vi er her i dette livet for å forandre oss og forbedre oss. Sann og varig forandring er mulig, men vi kan ikke klare det alene.

President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, har sagt: “Ser du noe i ditt liv som ikke er slik du ønsker at det skal være? … Hvis du vet om ting i ditt liv som du ikke liker, kan du be din himmelske Fader om hjelp, og du vil finne den indre styrke til å forandre deg.”1

Styrken til å forandre seg kommer gjennom Jesus Kristus og hans forsoning.

Bilde
Jesus Kristus og en kvinne

Illustrasjon av Kristus: Judith A. Mehr

Kristus-lignende egenskaper: En veiledning for forandring

Frelseren har vist oss den beste måten å leve på. Han ber oss om å følge ham og bli som han er (se 3 Nephi 27:27). Vi kan gjøre dette ved å studere hans liv og egenskaper.

Skriftene beskriver Kristus-lignende egenskaper, herunder tro, håp, nestekjærlighet og kjærlighet, dyd, kunnskap, tålmodighet, ydmykhet, flid og lydighet.2 Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har undervist at når vi flittig og med bønnens hjelp prøver å utvikle Kristus-lignende egenskaper, “vil Frelseren velsigne oss utover vår egen kapasitet til å bli det han ønsker at vi skal være.”3

Omfavne muligheten til å forandre seg

Jeg måtte gjøre endringer hvis jeg ønsket å bli flinkere til å ro. Først da kunne jeg oppleve gleden med å ro.

For at vi skal oppleve det livet – til og med evig liv – har å tilby, ber ikke Frelseren oss om å oppgi vår personlighet bare for forandringens skyld. Han ber oss om å forandre det som må forandres for å komme nærmere ham.

Det er det omvendelse handler om. President Russell M. Nelson underviste: “Når vi velger å omvende oss, velger vi å forandre oss! Vi lar Frelseren omforme oss til den beste versjonen av oss selv … Når vi velger å omvende oss, velger vi å bli mer lik Jesus Kristus!”4

Frelseren ga sitt liv slik at han kan hjelpe deg å omfavne den fantastiske sjansen du har til å forandre deg og bli alt han ønsker og vet at du kan bli.

Noter

  1. M. Russell Ballard: “Hold budene – begynn nå!” (tale på fireside ved Brigham Young University, 6. sept. 1987), 2, speeches.byu.edu.

  2. Se Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2019), 121–132.

  3. Dieter F. Uchtdorf, generalkonferansen i okt. 2005 (Ensign eller Liahona, nov. 2005, 102).

  4. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, generalkonferansen april 2019 (Ensign eller Liahona, mai 2019, 67).