2023
Tro, gjerninger, nåde … og sykling?!
August 2023


“Tro, gjerninger, nåde … og Sykling?!”, Til styrke for ungdom, aug. 2023.

Kom, følg med meg

Apostlenes gjerninger

Tro, gjerninger, nåde … og sykling?!

Lær om hva som hjelper deg å fortsette fremover.

Bilde
ung kvinne som sykler

Jeg så i speilet på den oppskrapte huden under nesen og på haken. Omhyggelig tørket jeg bort noen små gruskorn. Ja, det så akkurat ut som bart og skjegg. Et veiskrapet flippskjegg!

Bare noen minutter tidligere hadde jeg lært en svært viktig lekse om å sykle: Å holde seg oppreist er veldig vanskelig med mindre man beveger seg fremover! Istedenfor å sykle, hadde jeg nølt for lenge, stått på bremsene og ble slengt over.

Hva har dette med evangeliet å gjøre? Her er én sammenheng å tenke på. I likhet med hvordan vi trenger både balanse og fremdrift for å holde oss oppreist på en sykkel, er vår evige fremgang avhengig av både tro og gode gjerninger. Og hele turen er gjort mulig ved Jesu Kristi nåde.

Tenk på det på denne måten: Jesus Kristus ga deg sykkelen. Det er han som hjelper deg å lære å sykle. Han kan snakke deg gjennom instruksjonene, gi deg tips og til og med holde setet stødig mens du klatrer på. Men det er du som må velge å gå videre.

Eldste Dieter F. Uchtdorf delte nylig lignende tanker om sykler for å oppmuntre oss til å fortsette å gå fremover med tro.

“Hold blikket på veien foran deg. Fokuser på målet ditt”, sa han. “Og tråkk på pedalene. Å holde balansen handler om å bevege seg fremover.”1

I din lesning av Det nye testamente akkurat nå, legger du kanskje merke til at de tidlige apostlene underviste mye om å sykle. Jeg bare tuller! Men de underviste om tro, nåde og gjerninger flere ganger.

Peter underviste for eksempel at “vi blir frelst ved Herren Jesu nåde” (Apostlenes gjerninger 15:11).

Og se på hvor hans undervisning om nåde forekommer – i Apostlenes gjerninger, hvor disiplenes handlinger ble nedtegnet! Mye av Det nye testamente beskriver hvordan trofaste menn og kvinner reiste og underviste om Jesus Kristus. Dette uttrykker kombinasjonen av å ha tro, arbeide hardt og akseptere Frelserens oppholdende hjelp.

Hvilke andre skriftsteder finner du som snakker om tro, gjerninger og nåde? Hvordan legger du merke til at de tre samarbeider i ditt eget liv? Her er noen vers for å komme i gang: Jakobs brev 2:14–17; Efeserne 2:8–10; og Moroni 10:32–33.

Sykkelanalogien er ikke perfekt, så ikke bekymre deg så mye for hva alt symboliserer. La oss bare bruke den som noe som kan hjelpe oss å huske at vi ikke kan frelse oss selv, og Frelseren vil heller ikke tvinge oss til å bli frelst. Det er når vi samarbeider med ham, prøver å følge hans læresetninger og viser kjærlighet til andre, at magien skjer. Satan ønsker at vi skal gi opp, sette oss ned og synke ned i synd og fortvilelse. Men vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss og heier på oss for hvert skritt – eller hvert pedaltråkk – på veien!

Så hopp på setet, dytt fremover, begynn å sykle og kjenn vinden i ansiktet. Å bevege seg fremover føles godt, ikke sant?!

Bilde
Jesus Kristus

Beside Still Waters [Ved stille vann], av Simon Dewey

Note

  1. Dieter F. Uchtdorf, generalkonferansen i april 2022 (Liahona, mai 2022, 123).