2023
Strever du med å gjenkjenne Den hellige ånd?
August 2023


“Strever du med å gjenkjenne Den hellige ånd”, Til styrke for ungdom, aug. 2023.

Strever du med å gjenkjenne Den hellige ånd?

Det gjorde jeg også. Men det behøver ikke å være så forvirrende som vi noen ganger gjør det til.

Bilde
ung kvinne

Illustrasjoner: Albert Espi

Som ungdom var jeg redd for at hvis jeg misforsto en tilskyndelse fra Den hellige ånd, rotet jeg på en eller annen måte til en stor plan Gud hadde for meg. Og noen ganger gjorde dette meg redd for å ta avgjørelser i det hele tatt! Men så hjalp noen erfaringer meg å lære at det ikke behøver å være så forvirrende.

1. Vår himmelske Fader stoler på deg

På videregående skole fikk jeg anledning til å bytte til en ny skole. Jeg ønsket virkelig å bytte, men jeg var ikke sikker på om vår himmelske Fader ønsket at jeg skulle gjøre det. Da jeg ikke fikk en klar bekreftelse, begynte jeg å gruble for mye på det. En dag åpnet jeg en sjokolade, og på innsiden av innpakningen sto det: “Du er akkurat der du skal være.” Var dette svaret mitt? Snakket vår himmelske Fader til meg gjennom en sjokoladeemballasje? Jeg trodde ikke det.

Da jeg fremdeles ikke fikk et klart svar, gjorde jeg til slutt det jeg mente var det beste valget og byttet skole. Men noen ganger var jeg fortsatt bekymret for at kanskje sjokoladeemballasjen hadde vært en tilskyndelse som jeg hadde ignorert. Så en dag, da jeg fortalte en venn om mine bekymringer, følte jeg fred. Denne freden var svaret mitt – men den kom først etter at jeg hadde tatt et valg og handlet ifølge det.

Vår himmelske Fader stoler på deg når du streber etter å holde hans bud og følge Jesus Kristus. Du skulle søke hans veiledning i store avgjørelser, men hvis du ikke gjenkjenner et klart svar, ta en beslutning og gå videre! Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Åndelig lys kommer … sjelden til dem som bare sitter i mørke og venter på at noen skal skru på en bryter. Det trengs en handling i tro for å åpne våre øyne for Kristi lys.”1

2. Du blir veiledet

Som misjonær ved opplæringssenteret for misjonærer så jeg en video der eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum talte. Han fortalte at da han var misjonær i Tyskland, hjalp han president Boyd K. Packer (som da var medlem av De tolv apostlers quorum) mens han var på besøk der. Før president Packer dro, ga eldste Bednar ham noen tyske penger på reisen. Senere trengte president Packer pengene for å krysse et utrygt område.

Eldste Bednar hadde ikke visst at Ånden hadde veiledet ham da han ga president Packer penger. Han tenkte bare at president Packer kunne bli sulten!2 Og akkurat som for eldste Bednar, veileder Ånden sannsynligvis dine handlinger uten at du engang vet det. Stol på at når du streber etter å leve på paktens sti, blir du veiledet mer enn du vet.

3. Den hellige ånd er med deg

En dag på misjon ba min ledsager og jeg om å gjenkjenne Den hellige ånd bedre gjennom hele dagen. Mens vi grunnet, tenkte vi på hvordan vi blir lovet å alltid ha Ånden med oss. Vi innså at Åndens innflytelse var med oss hele tiden. Men vi var så vant til å føle den at noen ganger gjenkjente vi den ikke.

Du er kanskje så vant til å føle Den hellige ånd at du ikke legger merke til den. Eller du tror kanskje at du aldri føler den i det hele tatt! Spør deg selv om du leter etter store, overveldende tegn istedenfor å finne Åndens milde nærvær. Studer Skriftene og profetenes ord for å lære mer om Den hellige ånds innflytelse. Hvis du ber om å gjenkjenne Den hellige ånd, kan du begynne å legge merke til alle de små måtene han veileder, underviser og trøster deg på.

Konklusjon

Du må gjøre ditt beste for å være verdig og gjenkjenne og følge personlig åpenbaring. Men hvis du grubler for mye på det, slutt! I et ansikt til ansikt-arrangement for ungdom sa eldste Bednar: “[Den hellige ånd] vil veilede våre skritt, inspirere til det vi sier og gjør, og i mens det skjer vil vi ikke engang være klar over det.”3

Vit at Herren stoler på deg og hjelper deg når du tar avgjørelser. Når du streber etter å holde dine pakter, vil du bli ledet på en sti som til slutt leder deg hjem til din himmelske Fader.