2023
Kontinuerlig omvendelse
August 2023


“Kontinuerlig omvendelse”, Til styrke for ungdom, aug. 2023.

Kontinuerlig omvendelse

Å strebe etter kontinuerlig omvendelse er ikke komplisert. Du kan klare det.

Omvendelse er ikke en utmerkelse som gis deg i dåpen som du tørker støv av hver søndag i kirken. Tro må gis næring. Din omvendelse må være kontinuerlig. Du kan ikke stole på at en stor begivenhet vil utløse den og forvente at den skal bli dypere som en uanstrengt kjedereaksjon av dominobrikker som velter.

I stedet tar du bevisste skritt på veien for å bygge opp et bedre jordisk og evig liv. Kontinuerlig omvendelse kommer i de små tingene du gjør hver dag, som når du ber om unnskyldning for å ha sagt et uvennlig ord (eller hindrer deg selv i å si det i utgangspunktet) eller når du husker å lese i Skriftene. Det er å bestemme seg om og om igjen for å fortsette å tro. Det er alltid å prøve å gjøre og være ditt beste. Det er slik du kan bli ditt beste jeg og styrke din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Frelserens evangelium … dreier seg … virkelig om å gjøre godt og bli god. [Jesu Kristi forsoning] gir oss hjelp til å overvinne og unngå det dårlige og gjøre godt og bli god. Frelserens hjelp er tilgjengelig på hele reisen gjennom jordelivet – fra dårlig til godt til bedre og til å forandre selve vår natur.”1

Her er noen forslag som kan være til hjelp:

Bilde
skriver i en dagbok

Skriv ned dine seire

Hvis du føler at din fremgang har stoppet opp, kan du prøve å legge merke til de gode tingene du gjør hver dag. Bruk litt tid på å skrive ned alt du har gjort bra i dag.

Å gå i kirken, studere Skriftene, holde pakter, være vennlig og be – disse små triumfene er øyeblikk med godhet som foregår i hverdagen din. Dette er fremgang. Dette er deg som går frem mot din evige fremtid!

Bilde
silhuetter av hender mot sollys

Streb etter mer lys

Gud belønner dine små troshandlinger hver gang du velger noe godt. Han gjør din innsats verdifull ved å gi deg styrke, mot og kunnskap til å fortsette å bevege deg mot evig liv.

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har sagt: “I årenes løp tar vi disse viktige åndelige skrittene om og om igjen. Vi begynner å se at ‘den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag’ (Lære og pakter 50:24). Våre spørsmål og tvil løses, eller blir mindre påtrengende. Vår tro blir enkel og ren.”2

Etter hvert som du blir mer omvendt til evangeliet, blir du bedre enn det du var før. Du lærer om hva det vil si å være et godt menneske og hva du er i stand til. Den hellige ånd underviser deg når du prøver å forbedre deg. Når du mottar mer lys, blir du mer lik Gud og Jesus Kristus, som er tålmodige, medfølende, kjærlige, kloke, vennlige og tilgivende. Kort sagt kommer du nærmere fullkommenhet (se 3 Nephi 12:48).

Bilde
eple og donut

Innarbeid gode vaner

Tenk på hvordan du lager en vane. Du gjør noe om og om igjen til det blir automatisk. Det samme kan skje med gode tanker. Når du bevisst prøver å ha tanker for å være snillere, vise større kjærlighet, tjene andre eller være mer takknemlig, vil hjernen din oftere få disse tankene. Når du handler ifølge disse tankene, vil du danne en god vane.

For å være mer målbevisst med hensyn til å bli bedre, kan du vurdere å sette deg mål for å fokusere på å utvikle bestemte Kristus-lignende egenskaper.

For eksempel:

  1. Jeg vil rose tre personer hver dag slik at jeg kan lære å se mer godhet i andre.

  2. Jeg vil ikke lytte til dårlig musikk, slik at Ånden alltid kan være med meg.

  3. Jeg vil be når jeg er sint, slik at jeg blir snillere.

Vaner som disse kan gjøre det enklere å fortsette å bevege seg mot fullkommenhet og leve mer gledesfylt nå. Det er mye lettere å være god når du har for vane å “alltid gjøre godt” (se Alma 63:2).

Bilde
unge kvinner

Husk den gode nyheten

Mens du arbeider for å nå det daglige målet om å leve et lykkeligere og mer Kristus-lignende liv nå, utvikler du deg også mot fullkommenhet. Er ikke det fantastisk? Du vokser til den personen du er ment å bli. Og samtidig vil du forbedre ditt jordiske liv. Gjennom det hele blir du lykkelig nå og i evigheten.

Det var slik Gud planla det. Å velge å være ditt beste “jeg” ved å følge Jesus Kristus, hjelper deg og de rundt deg. Og det bringer deg inn i hans kjærlige armer for evigheten.

Den gode nyheten i Jesu Kristi evangelium gir deg den fantastiske muligheten til å forstå livets hensikt og oppfylle den. Men det er opp til deg. Du velger om du vil benytte anledningen eller ikke. På grunn av din handlefrihet “[bestemmer dine] avgjørelser [din] fremtid”.3 Dine valg er viktige fordi de bygger opp den du nå er, til den du kommer til å bli. Og den du kommer til å bli, er din fremtid.

Gud stoler på deg. Han ønsker at du skal vende tilbake til ham og bli ham lik, og han utarbeidet den fullkomne plan for å hjelpe deg å gjøre det. Alt du må gjøre – som han vet du kan klare – er å gjøre ditt beste for å følge den.