2023
Jeesus Kristus – rauhaa myrskyjen keskellä
Maaliskuu 2023


”Jeesus Kristus – rauhaa myrskyjen keskellä”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Mark. 4

Jeesus Kristus rauhaa myrskyjen keskellä

Joinakin päivinä sinusta saattaa tuntua, että elämän myrskyt heittelevät sinua. Jeesuksella Kristuksella on kuitenkin voima tuoda sinulle rauhaa, jota et löydä mistään muualta.

Kuva
Jeesus Kristus käskee aallokkoa tyyntymään

Vaikene, ole hiljaa, Yong Sung Kim

High schoolin viimeisen vuoden puolivälissä koin valtavan yllätyksen. Vanhempani oli kutsuttu johtamaan Montevideon lähetyskenttää Uruguayssa, mikä tarkoitti sitä, että he muuttaisivat toiselle puolelle maailmaa neljän nuoremman sisarukseni kanssa. Jo high schoolista valmistuminen stressasi minua, mutta nyt olin lähdössä yliopistoon aivan yksin perheeni ollessa toisella mantereella. Olin kauhuissani.

Siirtyminen high schoolista yliopistoon oli minulle äärimmäisen vaikeaa. Vaikka ympärilläni oli ystävällisiä huonetovereita ja tuhansia opiskelijoita, en ollut koskaan tuntenut olevani yksinäisempi. Opiskelupaineet olivat musertavia. En tiennyt, mitä halusin opiskella, ja kurssit olivat haasteellisia. Kamppailin myös emotionaalisesti manipuloivassa ihmissuhteessa, mikä vaikutti suuresti mielenterveyteeni. Tulevaisuuden pelko valtasi minut.

Pian masennuksen, pelon ja yksinäisyyden tunteeni aiheuttivat sen, että minun oli vaikeaa toimia. Normaalit rutiinitkin tuntuivat mahdottomilta. Eräänä aamuna pyysin taivaallista Isää antamaan minulle voimaa selviytyä päivästä. ”En jaksa enää yksin”, rukoilin. Harvinaisena henkisen ja emotionaalisen selkeyden hetkenä mieleeni tulivat sanat: ”Sinun ei tarvitsekaan.” Rauha tulvi mieleeni. Myrsky mielessäni tyyntyi.

Seuraavat kuukaudet (ja vuodet) eivät olleet helppoja. Masennuksen ja yksinäisyyden tunteeni eivät heti poistuneet. Mutta ensimmäistä kertaa ymmärsin henkilökohtaisella tasolla, mitä tarkoittaa se, että minulla on Vapahtaja. Tiesin, että Hän ymmärsi haasteeni ja tuskani. Tiesin, että Hän on ainoa, joka voisi auttaa minua, ja Hän auttoi.

Vuosia myöhemmin olen nyt kotiin palannut lähetyssaarnaaja, valmistunut yliopistosta ja onnellisesti naimisissa. Ja tiedän, etten olisi saavuttanut mitään noista tavoitteista, ellen olisi luottanut Herraan.

Kuva
nuori nainen

Valokuva Getty Images

Vaikene, ole hiljaa

Jeesus nukkui ollessaan veneessä apostoliensa kanssa, kun valtava myrsky alkoi. Apostolit herättivät Jeesukseen sanoen: ”Opettaja, etkö näe, me hukumme!” (Mark. 4:38). Juuri kun he luulivat kuolevansa raivoavassa myrskyssä, Herra nousi ja ”nuhteli tuulta ja käski merta: ’Vaikene, ole hiljaa!’ Tuuli asettui, ja tuli aivan tyven.” (Mark. 4:39.)

Kuinka monta kertaa elämässäsi olet miettinyt: ”Etkö näe, että minä hukun?” Joskus kun koet vaikeita haasteita, voi olla helppo tuntea olevansa yksin ja hylätty. Saatat ihmetellä, miksei Herra tyynnytä myrskyjäsi. Saattaa tuntua siltä, ettei elämäsi koskaan saavuta sitä ”aivan tyventä”, josta jakeessa 39 puhutaan.

Tärkeä osa tätä kertomusta on kuitenkin periaate, jota Vapahtaja opetti seuraavaksi. Hän sanoi: ”Miksi te noin pelkäätte? Eikö teillä vieläkään ole uskoa?” (Mark. 4:40.) Pelon ja epätoivon hetkellään apostolit olivat unohtaneet, kenen kanssa he olivat. Jumalan Poika, joka oli luonut maan, nukkui heidän veneessään. Miksi he pelkäisivät?

Samalla tavoin Vapahtajalla on voima tyynnyttää mikä tahansa myrsky omassa elämässäsi. Hän voi parantaa tuskasi, keventää kuormiasi ja antaa valoa, kun olet pimeydessä. Sinun osuutesi tässä tapahtumasarjassa on osoittaa entistä suurempaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Löydä voimaa Herralta

Eläminen entistä suuremmassa uskossa voi tuoda elämääsi enemmän Kristuksen voimaa. Kun madagaskarilainen Razafimalaza oli päättämässä vaikeaa kouluvuotta, hänen tätinsä kuoli. Hän oli musertunut. Koulussa oli miltei mahdotonta keskittyä. Hän valmistautui osallistumaan vuoden loppukokeisiin. Hän rukoili: ”Poistathan suruni ja anna minulle voimaa osallistua huomenna kokeeseen.” Rukouksen jälkeen Razafimalaza tunsi vahvistuneensa. ”Minusta tuntui kuin olisin unohtanut suruni”, hän sanoo. ”Jumala antaa minulle voimaa tehdä mitä tahansa.”

Kuva
nuori mies

On tärkeää muistaa, että toisinaan Herra tyynnyttää elämässäsi olevat myrskyt, ja toisinaan Hän sen sijaan tyynnyttää ja lohduttaa sinua myrskyn yhä raivotessa. Kun uskot Häneen, luotat myös Hänen tahtoonsa ja ajoitukseensa. Uskot Hänen auttavan sinua riippumatta siitä, milloin rauhasi ja tyyneytesi itse asiassa saapuu.

Hänen ajoitukseensa luottaminen

Nuori nainen nimeltä Ann tuntee hyvin pelon. ”Kärsin vakavasta ahdistuksesta ja lievästä ADHD:sta”, hän sanoo. ”Joskus se saa minut tuntemaan, että muut ymmärtävät minut väärin, ja minun on vaikea säilyttää iankaikkinen näkökulma. Luin äskettäin 1. Mooseksen kirjasta Saarasta, jonka täytyi odottaa vuosikymmeniä ennen kuin hän sai lapsen. Ymmärsin, että minunkin pitäisi ehkä odottaa pitkään parantuakseni. Tiedän, ettei Kristus hylkää minua, kun koen ahdistusta. Hän on auttamassa minua selviytymään siitä.”

Kuva
nuori nainen

Se, että päätät turvata Herraan, ei tarkoita sitä, että sinun täytyy sivuuttaa elämäsi valtavat haasteet. Se kuitenkin tarkoittaa, että sinun tulee ”keskittyä Jumalamme äärettömään suuruuteen, hyvyyteen ja ehdottomaan voimaan [ja] turvata Häneen – – riemullisin sydämin”1. Kun olet yksinäinen, surullinen, ahdistunut tai odotat luvattuja siunauksia, muista tämä kysymys: Odotatko ”aivan tyventä” sydän täynnä pelkoa vai sydän täynnä uskoa?