2023
Valmiina lähetystyöhön
Maaliskuu 2023


”Valmiina lähetystyöhön”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2023.

Valmiina lähetystyöhön

Mistä tiedät olevasi valmis palvelemaan lähetystyössä?

Kuva
lähetyssaarnaajat

Presidentti Russell M. Nelson on muistuttanut meitä lähetystyön tärkeydestä ja kannustanut nuoria miehiä ja nuoria naisia valmistautumaan palvelemaan.1 Kokoaikaisena lähetyssaarnaajana oleminen vaatii työtä, mutta sitä vaatii myös sellaiseksi tuleminen!

Lähetystyöhön valmistautuminen voi toisinaan tuntua ylivoimaiselta, koska tehtävää tuntuu olevan niin paljon:

”Minun pitää säästää rahaa.”

”Minun pitäisi opiskella Saarnatkaa minun evankeliumiani -kirjaa.

”Kuinka laitan ruokaa tai pesen pyykkini?”

”Minun pitäisi sopia tapaaminen piispani kanssa.”

”Olenko riittävän varma kertomaan evankeliumista?”

Nämä ajatukset ja huolenaiheet ovat perusteltuja. On kuitenkin parasta keskittyä palvelemisesi suurempaan tarkoitukseen.

Sinun syysi

On hyödyllistä kysyä itseltäsi: ”Miksi haluan palvella lähetystyössä?”

Ehkä sinusta tuntuu, että se on velvollisuutesi. Ehkäpä olet innoissasi siitä, että voit asua uudessa paikassa tai opetella uutta kieltä. Kenties haluat kertoa muille todistuksestasi Jeesuksen Kristuksen sovituksesta tai iankaikkisia perheitä koskevasta opista. Tai uskot, kuten presidentti Nelson on sanonut, että ”jokainen ansaitsee mahdollisuuden saada tietää Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista”2.

Jotkin syyt lähetystyöpalveluun ovat parempia kuin toiset, ja on olemassa enemmän kuin yksi hyvä syy lähteä. Syidesi tulisi pohjimmiltaan keskittyä rakkauteesi Herraa ja Hänen palautettua evankeliumiaan kohtaan. Mieti syitäsi ja sitä, auttavatko ne sinua palvelemaan Herraa koko sydämestäsi, väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi (ks. OL 4:2). Ja ellei sinulla ole sitä halua, voit rukoilla taivaallista Isää auttamaan sinua saamaan sen.

Kuva
sisarlähetyssaarnaaja palvelemassa

Oma todistuksesi

”Onko minulla todistus Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista? Ja uskonko todella, että Hän on kutsunut minut palvelemaan?”

Lähetyssaarnaajan tarkoituksena on kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse. Jos kutsut ihmisiä oppimaan Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan, on tärkeää, että sinulla on oma todistus.

Todistuksesi ei tarvitse olla täydellinen; sen päälle voi aina rakentaa lisää. Se, millä on todella merkitystä, on perustus: Jeesus Kristus. Voit oppia tuntemaan Hänet itse tutkimalla Hänen sanojaan pyhistä kirjoituksista, rukoilemalla taivaallista Isää Hänen nimessään ja pyrkimällä elämään kuten Hän.

Se, että olet hyvä lähetyssaarnaaja, ei tarkoita sitä, että olisit aina hyvä puhumaan ihmisille tai että osaisit ulkoa jokaisen pyhien kirjoitusten kohdan (vaikka voitkin aina kehittää taitojasi). Niin kauan kuin turvaat Herraan, uskot Häneen ja olet halukas tekemään Hänen työtään, Hän vahvistaa pyrkimyksiäsi ja auttaa tekemään sinusta tehokkaan lähetyssaarnaajan.

Kuva
sisarlähetyssaarnaajia

Oma temppeliendaumenttisi

”Tunnenko olevani valmis menemään temppeliin?”

Ennen kuin palvelet lähetystyössä, saat todennäköisesti endaumenttisi temppelissä, ellet ole jo saanut sitä.

Temppelisiunaukset ovat yksi ”[perustavanlaatuisista] mutta usein huomiotta [jätetyistä osa-alueista] valmistauduttaessa kutsuun työskennellä”. Ja ”henkilökohtainen kelvollisuus on – – tärkein yksittäinen edellytys temppelin siunausten saamiselle”3. Kun valmistaudut ja olet kelvollinen menemään temppeliin ja solmimaan pyhiä liittoja Jumalan kanssa, valmistaudut myös olemaan Hänen lähetyssaarnaajansa (ks. OL 105:33; 109:22).

Aikanaan voit osallistua temppeliin valmistavalle kurssille. Mutta ennen sitä voit itse tutkia ja valmistautua. Presidentti Nelson on suosittanut tiettyjä pyhien kirjoitusten kohtia ja evankeliumin aiheita, joita voit tutkia oppiaksesi asioita temppelistä.4 Lisätietoja englanniksi on sivustolla temples.churchofjesuschrist.org.

Kuva
palvelulähetyssaarnaaja tietokoneen ääressä

Kelvollinen ja valmistautunut

Lähetystyöhön valmistautumisessa on tosiaan monia puolia. Kyllä, sinun tulee säästää rahaa, pitää itsesi fyysisesti hyvässä kunnossa ja oppia perustaitoja kuten vaatteiden korjaaminen tai ruoanlaitto. Voit pitää edelleen nuo tavoitteet.

Mutta älä anna yksityiskohtien lannistaa sinua. Tärkein valmistautuminen, mitä voit tehdä, on sellainen, jonka avulla voit olla kelvollinen ja tehokas väline Herran käsissä.

Jos tunnet riittämättömyyttä, stressiä tai epävarmuutta palvelemisesta, se on luonnollista. Muista vain, että Herra haluaa sinun onnistuvan! Kun luotat Häneen ja noudatat Hengen johdatusta, Hän auttaa sinua valmistautumaan olemaan paras lähetyssaarnaaja, mitä voit olla.

Viitteet

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Rauhan evankeliumin saarnaaminen”, huhtikuun 2022 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2022, s. 6–7).

  2. Russell M. Nelson, ”Rauhan evankeliumin saarnaaminen”, s. 7.

  3. David A. Bednar, ”Kutsuttu työhön”, huhtikuun 2017 yleiskonferenssi (Liahona, toukokuu 2017, s. 69–70).

  4. Ks. Russell M. Nelson, ”Henkilökohtainen valmistautuminen temppelisiunauksiin”, huhtikuun 2001 yleiskonferenssi (Liahona, heinäkuu 2001, s. 38–39).