2023
Yleisiä periaatteita, yksityiskohtaisia valintoja
Maaliskuu 2023


”Yleisiä periaatteita, yksityiskohtaisia valintoja”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2023.

Yleisiä periaatteita, yksityiskohtaisia valintoja

Kuinka sovellat yleisiä periaatteita yksityiskohtaisiin tilanteisiin elämässäsi?

Kuva
nuori nainen suurennuslasin alla

Kuvitus Josh Talbot

Tässä on kolme lainausta kolmelta eri profeetalta. Katso, huomaatko samankaltaisen teeman:

”Oi, olkaa viisaita; mitä muuta voin sanoa?”

”Minä en voi sanoa teille kaikkea, missä voitte tehdä syntiä.”

”Minä opetan heille oikeita periaatteita, ja he hallitsevat itse itseään.”

Näyttää siltä, että profeetat antavat meille Herran evankeliumin periaatteet ja jättävät sitten meidän tehtäväksemme elää niiden mukaan. He eivät anna meille joka ikistä yksityiskohtaa. Kuinka siis otamme heidän opetuksensa ja sovellamme niitä käytäntöön?

Kuinka sovellat käytäntöön profeettojen opetuksia?

Profeetat antavat meille käskyjä Herralta. He opettavat meille myös periaatteita ja ohjeita, jotka auttavat meitä soveltamaan käytäntöön iankaikkisia totuuksia ja käskyjä – esimerkiksi Nuorten voimaksi -oppaassa.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet pohtivat kuitenkin toisinaan detaljeja – yksityiskohtaisia asioita, joita meidän tulee tehdä elääksemme parhaiten evankeliumin periaatteiden ja käskyjen mukaan. Esimerkiksi ihmiset saattavat pohtia, millaiset vaatteet tarkalleen ottaen osoittavat asianmukaista kunnioitusta heidän kehoaan kohtaan. Tai he saattavat miettiä, mitä heidän pitäisi tarkalleen tehdä lepopäivänä pyhittääkseen sen.

Eri ihmiset saattavat soveltaa yleisiä periaatteita erilaisilla yksityiskohtaisilla tavoilla, mutta me voimme tavoitella Herran ohjausta henkilökohtaisissa valinnoissamme, niin että voimme päästä lähemmäksi Jumalaa.

Hyödyllinen malli

Presidentti Russell M. Nelson selitti kerran, kuinka hän suhtautui valintoihin lepopäivän pyhittämisestä:

”Opin pyhistä kirjoituksista, että oma käytökseni ja oma asenteeni lepopäivänä oli merkkinä minun ja taivaallisen Isäni välillä. Sen ymmärryksen myötä en tarvinnut enää luetteloja siitä, mitä piti ja mitä ei saanut tehdä. Kun minun täytyi päättää, oliko jokin toiminta sopivaa lepopäivälle, kysyin itseltäni yksinkertaisesti: ’Minkä merkin haluan antaa Jumalalle?’ Tämä kysymys sai lepopäivää koskevat valintani päivänselviksi.” (Huhtikuun 2015 yleiskonferenssi, Liahona, toukokuu 2015, s. 130.)

Tapa, jolla presidentti Nelson suhtautui tähän yksityiskohtaiseen kysymykseen, voi näyttää meille yleisen mallin käskyjä ja ohjeita koskevien valintojen tekemiseen. Tässä on yksi tapa ilmaista se:

Voit noudattaa tätä mallia minkä tahansa käskyn tai ohjeen – viisauden sanan, median ja viihteen, musiikin, sukupuolisen puhtauden ja jopa kymmenysten – kohdalla. Se vaatii jonkin verran työtä, mutta se on vaivan arvoista.

Kun tutkit näitä asioita, voit lukea, mitä pyhät kirjoitukset ja nykyajan profeetat sanovat niistä, pohtia ja rukoilla taivaallista Isää. Pyhä Henki voi sitten auttaa sinua ja innoittaa sinua tekemään hyviä valintoja.

Entä muiden valinnat?

Huomaa, ettei presidentti Nelson kertonut meille, mitä yksityiskohtaisia valintoja hän teki lepopäivän suhteen. Hän näytti meille, kuinka voisimme tehdä omat valintamme. Saattaisit tehdä monia samoja valintoja kuin hän. Mutta päätarkoituksena on yrittää valinnoillamme päästä lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.

Jos huomaat kirkossa jonkun toisen, joka ei tee kaikkea juuri niin kuin itse teet, sinun ei tarvitse huolehtia hänen oikaisemisestaan. Kuten Reyna I. Aburto, entinen toinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on sanonut kerran: ”Seuratkaamme Vapahtajan polkua ja kasvattakaamme myötätuntoamme, vähentäkäämme taipumustamme tuomita ja lakatkaamme olemasta muiden hengellisyyden valvojia” (lokakuun 2019 yleiskonferenssi, Liahona, marraskuu 2019, s. 58).

Sinä voit omaksua profeettojen opettamat oikeat periaatteet. Voit ohjata muita kohti Vapahtajaa, Hänen rakkauttaan, Hänen myötätuntoaan ja Hänen käskyjään. Voit lukea Nuorten voimaksi -opasta. Voit pyrkiä elämään uskollisesti Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena, olla hyvänä esimerkkinä ja kertoa muille hengellisistä kokemuksistasi.

Jos keskityt rakastamaan Jumalaa ja rakastamaan muita, sinua johdatetaan tekemään valintoja, jotka tekevät sinut ja muut onnellisiksi.