2022
Jesus Kristus er jeres Frelser
April 2022


»Jesus Kristus er jeres Frelser«, Til styrke for de unge, apr. 2022.

Jesus Kristus er jeres Frelser

Jesu Kristi forsoning er for jer.

Billede
den opstandne Jesus Kristus ved graven

Han lever, af Simon Dewey

»Han er ikke her; han er opstået« (Matt 28:6).

Dette er nogle af de mest betydningsfulde ord i skrifterne. De blev udtalt af engle nær en tom grav. De erklærede, at Herren Jesus Kristus havde overvundet synd og død gennem sin forsoning, som kulminerede med hans herlige opstandelse.

Jeg ønsker, at I skal vide, at Jesu Kristi forsoning er for jer! Hans livsmission var for jer! Hans offerdød var for jer! Og hans opstandelse er for jer hver især! Nogle gange kan det være let at føle, at Jesus Kristus gjorde alt dette for en anden. Men jeg vidner om, at han gjorde det for jer.

Dette er budskabet fra den første påskemorgen: Gud elskede verden, så han sendte sin enbårne Søn for at hjælpe os. Og hans Søn, Jesus Kristus, gav sit liv for os.

Jesu Kristi offer påvirker hele verden – deriblandt jer.

Forudsagde og forvarslede

Helt fra begyndelsen underviste Gud folk om Frelseren. Han sendte en engel til at undervise Adam og Eva: »Derfor skal du gøre alt, hvad du gør, i Sønnens navn, og du skal omvende dig og påkalde Gud i Sønnens navn for evigt« (Moses 5:8). Fra den dag til Jesu Kristi tid ofrede folk dyr, hvilket hjalp dem til at se frem til det offer, som Guds Søn senere ville yde.

Derudover var Jesu Kristi forsoning blevet forudsagt, længe før han blev født i Betlehem. Profeter havde profeteret om det i mange generationer.

Hans uendelige forsoning og opstandelse

Vi kan ikke rigtig forstå alt, hvad Jesus Kristus gjorde for os. Vi kan ikke fatte, hvor stor hans lidelse var, og hvor langtrækkende følgerne af hans offer er. Men I kan mærke virkningen af hans forsoning hver dag.

I Getsemane og på korset »led han alle menneskers smerter, for at alle … kunne omvende sig og komme til ham« (L&P 18:11). Han påtog sig vægten af alle menneskers synder. At bære så stor en byrde fik ham til at bløde fra hver pore (se Luk 22:44; L&P 19:18).

Senere blev han slået og pisket. En krone af skarpe torne blev trukket ned på hans hoved. Han blev så tvunget til at bære sit eget kors til Golgata, hvor forsoningens smerte blev fuldendt, da han blev naglet til korset og led en ubærlig smerte. Han gjorde sin Faders vilje. Han led og opgav sit liv.

Billede
Korsfæstelse

Korsfæstelsen, af Harry Anderson

Akkurat som han og hans profeter havde forudsagt, rejste han sig fra graven på den tredje dag. Han blev den første, som opstod. På grund af ham vil alle, der nogensinde har levet, modtage opstandelsens gave. Takket være ham vil hvert legeme blive bragt tilbage til dets fuldkomne skikkelse.

Frelseren betalte prisen for vores synder og overtrædelser. Takket være ham kan alle mennesker blive forløst fra synd – hvis de vil omvende sig.

Jesu Kristi forsoning var uendelig. Han reddede hele menneskeheden fra aldrig ophørende død. Han led intenst, ud over hvad nogen dødelig kunne lide. Hans lidelse var for alle mennesker, der fandtes i et uendeligt antal verdener skabt af ham (se L&P 76:24; Moses 1:33).

Jesus var den eneste, som kunne tilbyde en sådan altomfattende forsoning, eftersom han blev født af en dødelig mor og en udødelig Fader. Det gjorde Jesus til et uendeligt væsen – den eneste, der kunne vælge at nedlægge sit liv og tage det igen (se Joh 10:14-18). Frelserens fuldkomne liv var også en vigtig forudsætning for, at han kunne tilfredsstille retfærdighedens krav på vores vegne (se Alma 34:8-14).

Hans mission på jorden – som omfatter hans sonoffer og hans opstandelse fra de døde – giver os alle mulighed for forløsning fra synd og en herlig opstandelse! Vores gæld til ham kan ikke måles.

Både uendeligt og personligt

Jesu Kristi forsoning er uendelig. Men den var også personlig. Udover den fuldkomne kærlighed, han havde til sin Fader, var han også motiveret af sin kærlighed til alle vor himmelske Faders børn. Og hans forsoning velsigner os alle på en meget personlig måde. Læs omhyggeligt denne forklaring fra Frelseren:

»For se, jeg, Gud, har lidt dette for alle, for at de ikke skal lide, hvis de vil omvende sig;

men hvis de ikke vil omvende sig, må de lide, ligesom jeg;

hvilken lidelse fik mig, selv Gud, den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore og til at lide på både legeme og ånd – og jeg ønskede, at jeg ikke skulle drikke det bitre bæger, men undlade det –

dog, æret være Faderen, så drak jeg og fuldendte mine forberedelser for menneskenes børn« (L&P 19:16-19).

Jesus led dybt, fordi han elsker jer dybt! Han ønsker, at I omvender jer og bliver omvendt, så han kan helbrede jer fuldt ud.

Jesu Kristi forsoning er for jer. Han påtog sig alle jeres synder. Han betalte prisen for jeres synder, så I kan omvende jer. Han sørger for kraften til, at I kan flytte hvert et bjerg, I nogensinde vil møde. I opnår den kraft med jeres tro, tillid og villighed til at følge ham.

Når I beder og studerer med et formål, kan I lære, hvordan hans mission velsigner jer. Og Helligånden kan undervise og vidne for jer om den evige betydning af hans forsoning.

Jeg takker Gud for hans Søn, Jesus Kristus. Han er »opstandelsen og livet« (Joh 11:25). Han lever. Jeg elsker ham af hele mit hjerte, og jeg vidner om ham. Jeg vidner om, at han er den levende Guds Søn. Jesus er Kristus – vor Frelser og Forløser.