2021
Vastausten saaminen Herralta
Kesäkuu 2021


”Vastausten saaminen Herralta”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2021, s. 26–27.

Vastausten saaminen Herralta

Pidä mielessäsi nämä kolme asiaa, jotka auttavat sinua saamaan vastauksia rukouksiisi.

Kuva
hämmentyneiltä tai turhautuneilta näyttäviä nuoria

Valokuvakuvitus Getty Images

Oletko joskus kysynyt Jumalalta jotakin ja tuntenut, ettei Hän vastannut kysymykseesi? Minä ainakin olen – ja oli vaikea ymmärtää, miksi niin kävi. Mutta se ei tarkoita, ettei Jumala kuuntele. Itse asiassa Hän kuulee kaikki rukouksemme ja vastaa niihin (ks. Matt. 7:7–8). Joskus Hänen vastaustensa ymmärtäminen vain vie aikaa ja vaatii meiltä ponnistelua.

Tässä on pohdittavaksesi kolme periaatetta, jotka auttavat sinua saamaan vastauksia Herralta ja tunnistamaan ne, kun ne tulevat.

1. Älä kiirehdi Jumalan ajoitusta

Jos olet niin kuin minä, et halua joutua odottamaan vastauksia, kun sinulla on kysyttävää. Käännyn mielelläni Googlen, Sirin tai Alexan puoleen saadakseni vastauksen välittömästi.

Mutta Herra ei tavallisesti toimi samalla tavoin kuin ne. Joskus Hän odottaa, kunnes olemme valmiita. Jopa profeetta Joseph Smithin täytyi usein odottaa vastauksia rukouksiinsa. Vuonna 1833 monet Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet asuivat Jacksonin piirikunnassa Missourissa Yhdysvalloissa. Saman vuoden marraskuussa väkijoukko kuitenkin ajoi heidät pois piirikunnasta. Joseph oli huolissaan. Hän kysyi Herralta, miksi niin oli tapahtunut. Herra ei vastannut kysymykseen sillä hetkellä, vaan lohdutti Josephia sanoen: ”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala.”1 Loppuosa vastauksesta saatiin seuraavassa kuussa (ks. OL 101).

Kun rukouksiini ei vastata saman tien, saan voimaa sen tietämisestä, että joskus profeettojenkin on odotettava. Jos meillä on Josephin tavoin uskoa ja luottamusta Herran ajoitukseen, Herra vastaa rukouksiimme omana aikanaan. Ja toisinaan meidän on ehkä odotettava todella kauan.

2. Jatka ahkeroimista

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Herra rakastaa ponnistelemista, koska ponnistelu tuo palkintoja.”2 Kun asiaa ajattelee, niin se pätee kaikkeen tekemäämme. Ponnisteleminen on välttämätöntä lihasten vahvistamiseksi ja uusien taitojen oppimiseksi.

Sama periaate soveltuu Herralta saataviin vastauksiin. Alma nuorempi näki enkelin, mutta se kokemus ei yksin riittänyt. Alman todistus Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan vahvistui vasta kun hän oli ”paastonnut ja rukoillut monta päivää” (Alma 5:46).

Ajattele Joseph Smithiä ja ensimmäistä näkyä. Joseph ei yhtäkkiä herännyt eräänä aamuna ja päättänyt kysyä Jumalalta, mihin kirkkoon hänen pitäisi liittyä. Hän oli itse asiassa kamppaillut tämän kysymyksen parissa kahden vuoden ajan.3 Hän oli kovasti yrittänyt löytää vastauksia, ja kun hän oli valmis, taivaallinen Isä vastasi hänelle.

Kuva
nuori mies

3. Mieti vielä – olet ehkä jo saanut vastauksesi

Kun olin nuorempi, luulin Jumalan vastaavan kysymyksiin vain tietyillä tavoilla. Monet ihmiset itkevät todistaessaan, ja luulin, että jos en itkenyt, Henki ei puhunut minulle. Tai jos sydämeni ei palanut sisälläni, kuten Herra kuvaili Oliver Cowderylle (ks. OL 9:8), luulin, etten tuntenut Hengen vaikutusta.

Mutta olen oppinut, että Jumala puhuu kullekin meistä erilaisin, henkilökohtaisin tavoin. Tärkeintä oli oppia, mitä nuo tavat ovat omalla kohdallani. Uudessa testamentissa Paavali opetti, mitä Henki voi saada meidät tuntemaan: ”Hengen hedelmää – – ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä” (Gal. 5:22–23). Pyhä Henki voi käyttää mitä tahansa noista tunteista ollakseen yhteydessä meihin.

Ja Pyhän Hengen kautta tulevat vastaukset ovat usein hiljaisia ja yksinkertaisia. Joskus ne voivat tulla ”nopeasti, täydellisesti ja yhdellä kertaa”, aivan kuin pimeään huoneeseen sytytettäisiin valo, kuten vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on opettanut. Mutta useammin ne tulevat kuin auringonnousu – ”valon vähittäinen lisääntyminen” – tai kuin valo sumuisena päivänä. Me saamme tarpeeksi ohjausta ottaaksemme vain muutaman askeleen eteenpäin.4 Mieti siis vielä ja varmista, ettei Jumala antanut sinulle vastausta, jota et tunnistanut, koska odotit jotakin muuta.

Haluaako Jumala todellakin puhua teille?” presidentti Russell M. Nelson on kysynyt. ”Kyllä!”5 Jos olemme kärsivällisiä ja teemme tarvittavan työn, me saamme vastauksia rukouksiimme. Kunnes nuo vastaukset tulevat, me voimme luottaa Herraan ja kulkea eteenpäin. Herra sanoi Joseph Smithille: ”Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala” (OL 101:16). Tuo neuvo voi lohduttaa meitäkin.