2021
Löydä voimaa antaa anteeksi
Kesäkuu 2021


”Löydä voimaa antaa anteeksi”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2021, s. 10–11.

Tule ja seuraa minua

Löydä voimaa antaa anteeksi

Herra on käskenyt meitä antamaan anteeksi muille. Hän auttaa meitä pitämään käskynsä, tämänkin.

Oppi ja liitot 64:10

Kuva
nainen katsoo, kuinka joku ojentaa hänelle kätensä

Kuvitus James Madsen

Tuntuvatko jotkin käskyt vaikeammilta pitää kuin toiset?

Tässä on yksi, joka pelottaa monia: ”Minä, Herra, annan anteeksi kenelle tahdon, mutta teiltä vaaditaan, että annatte anteeksi kaikille ihmisille” (OL 64:10).

Hetkinen. Pitääkö meidän antaa anteeksi kaikille, jotka ovat tehneet vääryyttä meitä kohtaan? Onko se edes mahdollista?!

On ihan eri asia antaa anteeksi jollekulle, joka on puhunut sinulle töykeästi tai ottanut ruokapöydässä viimeisen leipäpalan. Mutta entä syvät haavat? Ne vakavat loukkaukset, jotka voivat vaikuttaa elämämme kulkuun tai jopa muuttaa sen täysin?

Toisinaan voi tuntua mahdottomalta kyetä antamaan anteeksi jollekulle, joka on loukannut meitä julmasti.

Hyvä uutinen on se, että Jeesuksen Kristuksen avulla emme ole koskaan rajoitettuja tekemään vain sellaista, mihin pystyisimme omin voiminemme.

Apu, jota hän tarvitsi

Hollantilainen harras kristitty nimeltä Corrie ten Boom sai henkilökohtaisesti kokea voiman, jota saa, kun pyytää Jumalan apua voidakseen antaa anteeksi jollekulle.

Toisen maailmansodan aikana hän oli sisarensa Betsyn kanssa joutunut keskitysleireille. Corrie ja muut kärsivät natsivartijoiden hirvittävästä väkivallasta. Hänen sisarensa Betsy vieläpä kuoli tuon väkivallan seurauksena. Corrie jäi henkiin.

Sodan jälkeen Corrie löysi anteeksi antamisen parantavan voiman. Hän esitti sanomaansa usein julkisesti. Eräänä päivänä hänen sanansa joutuivat kuitenkin äärimmäiselle koetukselle.

Erään julkisen esiintymisen jälkeen Corrien luokse tuli yksi leirin julmimmista vartijoista.

Mies kertoi, että hänestä oli sodan jälkeen tullut kristitty ja että hän katui niitä hirvittäviä asioita, joita oli tehnyt vanginvartijana ollessaan.

Hän ojensi kätensä ja kysyi: ”Annatteko minulle anteeksi?”

Huolimatta kaikesta siitä, mitä Corrie oli oppinut ja kertonut muille anteeksi antamisesta, hän ei voinut ottaa tätä nimenomaista miestä kädestä ja antaa tälle anteeksi – ei ainakaan omin voimin.

Myöhemmin hän kirjoitti: ”Vaikka mieleni oli täynnä vihaa uhkuvia, kostonhimoisia ajatuksia, tajusin silti koko ajan, että ne olivat syntiä. – – Herra Jeesus, rukoilin, anna minulle anteeksi ja auta minua antamaan anteeksi tälle miehelle.

Koetin hymyillä [ja] ponnistelin kyetäkseni kohottamaan käteni. En voinut. En tuntenut mitään, en hitustakaan lämpöä tai anteeksiantamusta. Huokaisin taas mielessäni hiljaisen rukouksen. Jeesus, en voi antaa hänelle anteeksi. Anna minulle Sinun anteeksiantamuksesi.

Kun tartuin miehen käteen, tapahtui uskomattomista uskomattomin asia. Olkapäästäni lähti virta, joka tuntui kulkevan käsivarttani ja kättäni pitkin minusta häneen, ja samalla sydämeeni syttyi sellainen rakkaus tätä tuntematonta miestä kohtaan, että se oli suorastaan hukuttaa minut.

Tajusin, että maailman tervehtyminen ei riipu meidän ihmisten anteeksiannosta eikä meidän hyvyydestämme, vaan Herran. Käskiessään meitä rakastamaan vihollisiamme Hän antaa meille käskyn ohella myös sen toteuttamiseen tarvittavan rakkauden.”1

Jumala on valmiina auttamaan sinua pitämään Hänen käskynsä, myös käskyn antaa anteeksi – silloinkin, kun se on vaikeaa. Hän voi auttaa sinua aivan kuten Hän auttoi Corrie ten Boomia.

Parannus, jonka ansaitset

Elämä on monimutkaista. Se on sotkuista. Ja se on aivan täynnään ihmisiä, joilla on Jumalan antama tahdonvapaus.

Sellaisina aikoina, jolloin joku tekee valinnan, joka aiheuttaa sinulle ankaraa tuskaa – tai tekee niin vahingossakin – voit saada parantavaa voimaa, kun rukoilet apua ja pyrit antamaan anteeksi.

Anteeksiantaminen parantaa sielun. Kun annat Jumalan avulla anteeksi jollekulle, joka on tehnyt väärin sinua kohtaan, pudotat harteiltasi kauhean taakan, joka on saattanut estää sinua etenemästä. Silloinkin, kun polku todelliseen parantumiseen tuntuu vaikealta, Jumalan kanssa sinun ei tarvitse kulkea sitä yksin.

Viitteet

  1. Corrie ten Boom, Kätköpaikka, 2007, s. 251–252.

  2. Jeffrey R. Holland, lokakuun 2018 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2018, s. 79).