2021
Kerromme evankeliumista koko maailmalle
Kesäkuu 2021


”Kerromme evankeliumista koko maailmalle”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2021, s. 8–11.

Kerromme evankeliumista koko maailmalle

Seiskäämme kaikki lujina ja puhukaamme uskon turvin kertoessamme sanomaamme maailmalle.

Kuva
nuori nainen pitelemässä matkapuhelinta, jonka näytöllä on Mormonin kirja

Muistan, kun isä toi kotiin television, joka oli ensimmäinen naapuristossamme. Kaikki ystäväni tulivat meille ja ihmettelivät kovasti, kun mustavalkoinen kuva ilmestyi näkyviin siitä pienestä 30 x 30 cm kokoisesta laatikosta.

Kun aloitin lähetystyöni Englannissa vuonna 1948, niin tavallisin tapa, jolla ihmiset saivat uutisia, oli sanomalehden ja radion välityksellä.

Kuinka erilainen teidän maailmanne onkaan nykyään. Tulevaisuuden maailma, jossa elinaikananne keksitään sellaista, mistä ei ole osattu uneksiakaan, on teidän maailmanne. Kuinka käytätte näitä loistavia keksintöjä? Täsmällisemmin sanoen kuinka käytätte niitä edistääksenne Herran työtä?

Työkaluja muille kertomista varten

Kautta vuosisatojen Herra on innoittanut ihmisiä keksimään välineitä, jotka helpottavat evankeliumin levittämistä. Kirkko on ottanut innolla käyttöönsä nämä välineet, mukaan lukien painetun median, radion ja television sekä nykyään internetin ja sosiaalisen median.

Internet ja sosiaalinen media suovat jokaiselle mahdollisuuden saada äänensä kuuluville, ja se mullistaa yhteiskuntaa. Se on helpottanut maailmanlaajuista keskustelua miltei jokaisesta aiheesta, mukaan lukien uskonto, ja miltei jokainen voi osallistua.

Osallistu keskusteluun

Sana keskustelu on tärkeä. Kirkko on keskustelujen aiheena alituisesti. Näitä keskusteluja tullaan käymään edelleen, päätimmepä ottaa niihin osaa tai emme. Mutta me emme voi olla vain sivustakatsojina, kun muut, myös arvostelijamme, yrittävät selittää, mitä kirkko opettaa. Vaikka joidenkin keskustelujen yleisöt koostuvat tuhansista tai jopa miljoonista, useimmat ovat paljon, paljon suppeampia. Kaikilla keskusteluilla on kuitenkin vaikutus ihmisiin, jotka niihin osallistuvat. Käsitykset kirkosta muodostuvat keskustelu kerrallaan.

Te kaikki tiedätte, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä muistutetaan ja kannustetaan jatkuvasti kertomaan evankeliumista muille. Kirkko etsii jatkuvasti kaikkein tehokkaimpia keinoja julistaa sanomaamme.

Evankeliumin palautuksen saarnaaminen on aina ollut minulle erityisellä sijalla. Minusta oli hienoa olla lähetyssaarnaajana Englannissa. Minusta oli hienoa olla lähetysjohtajana Kanadassa. Ja rakastan nykyistä tehtävääni, joka suo minulle tilaisuuksia kertoa evankeliumin palautuksen sanomasta maailmalle ja todistaa, että Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ilmestyivät Joseph Smithille vuonna 1820. Josephin välityksellä se evankeliumi, jonka Jeesus vakiinnutti Uuden testamentin aikoina, on tuotu takaisin. Se oli kadonnut muinaisten apostolien kuoltua. Voin kertoa maailmalle siitä tiedosta, että Uuden testamentin kirkon pappeuden valtuus, oppi ja toimitukset ovat jälleen kerran maan päällä. Tämä on tärkeintä työtä, mihin voimme osallistua.

Saanen pyytää teitä liittymään mukaan keskusteluun siten, että kerrotte internetin, etenkin sosiaalisen median, välityksellä evankeliumista ja selitätte palautuksen sanomaa yksinkertaisin, selkein termein.

Kuva
nuori mies käyttää älypuhelinta

Mitä sinä voit tehdä

Useimmat teistä jo tietävät, että on monia tapoja alkaa kertoa siitä, minkä tiedätte todeksi. Voitte ladata videoita kirkon sivuilta ja muilta sopivilta sivuilta ja lähettää niitä ystävillenne. Voitte kommentoida kirkkoa koskevia viestejä ja esittää näkemyksenne niiden paikkansapitävyydestä. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että te ja kaikki kirkon jäsenet ymmärrätte evankeliumin perustavanlaatuiset, olennaiset periaatteet.

Toiset ovat tallentaneet ja julkaisseet todistuksensa palautuksesta, Mormonin kirjan opetuksista ja muista evankeliumiin liittyvistä aiheista YouTubeen ja muille suosituille videoiden jakopalvelusivustoille. Tekin voitte tällä tavoin kertoa oman kertomuksenne niille, jotka eivät kuulu kirkkoomme. Käyttäkää kertomuksia ja sanoja, joita ihmiset ymmärtävät. Puhukaa rehellisesti ja vilpittömästi siitä vaikutuksesta, joka evankeliumilla on ollut teidän elämäänne, siitä kuinka se on auttanut teitä voittamaan heikkouksia ja haasteita sekä auttanut teitä määrittämään arvonne. Yleisönne saattaa usein olla pieni, mutta tuhansien tämänkaltaisten kertomusten kerrannaisvaikutus voi olla suuri. Yhteinen ponnistus on varmasti sen avulla saatujen tulosten arvoinen, vaikka sananne uskosta sekä Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta vaikuttaisivat vain muutamiin.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksella on epäilemättä ollut voimallinen vaikutus elämäänne. Se on osaksi muovannut sen, keitä te olette ja mitä tulevaisuutenne tulee olemaan. Älkää pelätkö esittää toisille kertomustanne – kokemuksianne Herran Jeesuksen Kristuksen seuraajina. Meillä kaikilla on mielenkiintoisia kertomuksia, jotka ovat vaikuttaneet identiteettiimme. Noiden kertomusten jakaminen on sellainen tapa puhua muille, jota ei koeta uhkaavaksi. Voitte myös auttaa monien kirkkoa koskevien väärinkäsitysten oikaisemisessa omassa vaikutuspiirissänne.

Kuva
nuoria juttelemassa rannalla

Muistakaa, keitä te olette

Jokainen Kristuksen opetuslapsi on tehokkaimmillaan ja tekee eniten hyvää, kun hän toimii ja käyttäytyy maailman Vapahtajan seuraajan arvoisella tavalla. Keskusteluista, jotka keskittyvät evankeliumin periaatteiden epäilemiseen ja kyseenalaistamiseen sekä niistä väittelemiseen, on tuskin mitään hyötyä Jumalan valtakunnan rakentamiselle. Apostoli Paavali kehotti meitä olemaan ”[häpeämättä] evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat” (Room. 1:16). Seiskäämme kaikki lujina ja puhukaamme uskon turvin kertoessamme sanomaamme maailmalle.

Kun osallistutte näihin keskusteluihin, muistakaa, keitä te olette. Te olette myöhempien aikojen pyhiä. Ei ole mitään tarvetta väitellä tai kiistellä muiden kanssa uskonkäsityksistämme. Ei ole mitään tarvetta asettua puolustuskannalle tai ryhtyä haastamaan riitaa. Meidän asemamme on vakaa. Kirkko on totta. Meidän ei tarvitse muuta kuin vain keskustella niin kuin samassa huoneessa olevat ystävykset tekisivät, saaden aina opastusta Hengen innoitukselta ja muistaen aina Herran Jeesuksen Kristuksen sovituksen, joka muistuttaa meitä siitä, kuinka kallisarvoisia taivaallisen Isämme lapset ovat.

Herra siunatkoon teitä, opastakoon teitä, innoittakoon teitä ja valaiskoon teidän mielenne, jotta tietäisitte, kuinka osallistua tähän meneillään olevaan laajaan, maailmanlaajuiseen keskusteluun. Tulkoon äänenne kuuluviin julistaessanne suurenmoista ja loistavaa sanomaa Jeesuksen Kristuksen ikuisen evankeliumin täyteyden palautuksesta.