2021
4 elementer av Frelserens fullkomne forsoning
April 2021


“4 elementer av Frelserens fullkomne forsoning”, Til styrke for ungdom, april 2021, 18–19.

Kom, følg med meg

4 elementer av Frelserens fullkomne forsoning

Jesu Kristi forsoning er fullkommen for alle, også deg!

Bilde
Jesus Kristus

Illustrasjoner: Corey Egbert

Har du noen gang lurt på hvordan Jesus Kristus kan frelse alle som noen gang har levd? Hva får hans sonoffer til å virke for alle?

Alt begynner med frelsesplanen. Vår himmelske Faders gjerning er å “tilveiebringe … udødelighet og evig liv” for alle sine barn – også deg og meg (Moses 1:39). Men det er noen hindringer hver enkelt av oss må overvinne for å motta udødelighet og evig liv. Vi vil alle dø en dag, så vi er ikke udødelige. Og vi begår alle synd, noe som gjør oss uverdige til evig liv, eller å være i vår himmelske Faders nærhet og leve slik han lever.

Vår himmelske Fader visste at vi ville møte disse hindringene, så han sendte sin Sønn Jesus Kristus til jorden for å leve, lide for våre synder, dø og oppstå. Vi kaller dette Jesu Kristi forsoning. På grunn av Jesus Kristus vil vi alle oppstå. Og hvis vi velger å omvende oss, kan vi bli renset fra våre synder og vende tilbake til vår himmelske Fader (se 2 Nephi 9:8–9; Alma 11:41–43).

Ingen av oss kunne klare dette selv. Jesus Kristus er den eneste som kunne utføre et sonoffer for oss, fordi det måtte gjøres fullkomment. Men hva mener vi når vi sier at hans sonoffer var fullkomment?

Her er fire ting som gjorde vår Frelser Jesu Kristi forsoning fullkommen.

1. Hans guddommelige fødsel

Bilde
Jesusbarnet i en krybbe, sammen med Maria

Jesus Kristus ble født som Guds Sønn (se Mosiah 3:5–8). Han hadde en jordisk mor og en guddommelig far. Dette betydde at Kristus ville oppleve et jordisk liv og ta egne valg, men han ville også ha Guds hjelp og styrke, så vel som kraften til å oppstå.

2. Hans syndfrie liv

Bilde
Jesus Kristus med et lam

Jesus Kristus syndet ikke mens han levde. Han utøvde sin handlefrihet til å velge lydighet og rettferdighet istedenfor synd (se Mosiah 15:5; Lære og pakter 19:24; 20:22). Fordi han levde et fullkomment liv, var hans offer et verdig offer som kunne forløse andre fra synd.

3. Hans lidelse i Getsemane og på korset

Bilde
Jesus Kristus i Getsemane

I Getsemane og på korset på Golgata led vår Frelser smertene og syndene til alle som noensinne hadde levd (se Lære og pakter 19:16–19; Alma 7:11–14). På grunn av denne lidelsen forstår Jesus Kristus det du føler og opplever – det gode og det vonde – og kan hjelpe deg gjennom dine prøvelser.

4. Hans død og oppstandelse

Bilde
den oppstandne Jesus Kristus ved graven

Etter sin lidelse i hagen ble Jesus Kristus pågrepet, pisket og korsfestet. Han ble forkastet av sitt folk til tross for sin uskyld (se Mosiah 3:9, Lære og pakter 45:3–4). Den tredje dagen etter sin død sto Jesus Kristus opp fra de døde, den første på jorden som gjorde det (se 1 Korinterbrev 15:20–22). Han oppsto fra de døde og fikk et fullkomment legeme. Etter sin oppstandelse var hans forsoning for oss fullstendig. Jesus har makt til å hjelpe oss å overvinne synd og død slik at vi kan vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader (se Lære og pakter 18:11–12; 20:23–26).

Hvordan hjelper det deg å forstå dette?

Å forstå hvordan noe skjedde kan hjelpe oss å verdsette det som skjedde. Fordi Jesus Kristus utførte sin forutordinerte oppgave ved sin guddommelige fødsel, sitt syndfrie liv, sin lidelse, død og oppstandelse, gjennomførte han den fullkomne forsoning.

Jesu Kristi forsoning var så fullkommen at han kan forløse “ikke bare de som trodde etter at han kom … i kjødet, men alle … fra begynnelsen” (Lære og pakter 20:26). Alle som noensinne har levd – det betyr deg! – kan velge å ha tro, omvende seg, inngå og holde pakter og vende tilbake til vår himmelske Fader.