2021
Det måtte en gutt til for å redde en landsby
April 2021


“Det måtte en gutt til for å redde en landsby”, Til styrke for ungdom, april 2021, 10–11.

Det måtte en gutt til for å redde en landsby

Tom Fanene var bare 12 år gammel, men da en overveldende sykdom rammet landsbyen hans på Samoa, ble det krevd av ham å gjøre store ting.

Bilde
Samoansk øy

Fotografi: Getty Images

Som årets ungdomstema sier, “legger [dere] grunnvollen til et stort verk” (Lære og pakter 64:33). Gjennom hele Kirkens historie har unge mennesker ofte spilt en avgjørende rolle på kritiske tidspunkter for å bygge opp Guds rike. Her er ett eksempel.

Epidemi på en øy

På Samoaøyene i Stillehavet for over 100 år siden var en ung mann ved navn Tom Fanene til stor hjelp i en situasjon hvor det sto om liv og død for medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Tom bodde i landsbyen Sauniatu, som hadde blitt grunnlagt av siste dagers hellige i området som et sted hvor de kunne samles og skape et fellesskap. Akkurat som Guds hellige i andre tider og på andre steder, opplevde de prøvelser så vel som mirakler mens de arbeidet med å bygge opp Guds rike sammen. En prøvelse kom i 1918, da en influensapandemi nådde landsbyen.

Så snart sykdommen kom, ble den overveldende, og den spredte seg raskt. Nesten alle de rundt 400 landsbyboerne var sengeliggende på grunn av den. Bare to av dem var friske nok til å bevege seg rundt: en eldre mann og 12 år gamle Tom.

Tro og hardt arbeid

Toms familie hadde utøvd tro i møte med sykdom før, og hadde sett mirakler som følge av dette. Toms yngre bror Ailama var syk noen år tidligere. Deres far, Elisala, hadde en drøm hvor han fikk konkrete instruksjoner om hva han skulle gjøre for å pleie Ailama: finne et wili-wili-tre, fjerne litt bark og banke ut saften. Elisala gjorde dette og ga saften til Ailama, som drakk den og snart kom seg. Så Tom hadde sett hvordan det å handle i tro kan bidra til å overvinne sykdom.

Under influensaepidemien i 1918 utøvde Tom tro mens han arbeidet hardt for å ta seg av innbyggerne i landsbyen. “Hver morgen gikk jeg fra hus til hus for å gi mat til og vaske folk og finne ut hvem som hadde dødd”, sa han.

Han hentet bøtter med vann fra en kilde og leverte vann til alle hus. Han klatret opp i kokospalmer, plukket kokosnøtter, fjernet det ytre skallet og åpnet dem for å samle saften og gi den til de syke. Han slaktet også alle kyllingene i landsbyen for å lage suppe til alle familiene.

Bilde
En samoansk gutt hjelper syke landsbyboere

Den 12 år gamle Tom Fanene hjalp landsbyboerne å bli friske under en pandemi.

Illustrasjon: James Madsen

Utgjøre en forskjell

I løpet av denne pandemien døde rundt en fjerdedel av alle innbyggerne på Samoa av influensa. Noen i Toms landsby døde også. Tom hjalp til med å grave graver og begrave mer enn 20 av dem, deriblant sin egen far, Elisala.

Men takket være Toms harde arbeid og kjærlige omsorg overlevde mange i landsbyen. Han utgjorde en stor forskjell for disse menneskene og for å bygge opp Herrens rike på Samoa. Han “[la] grunnvollen til et stort verk”.

Og det samme gjør dere på deres egen måte.

Det blir kanskje ikke krevd at dere skal gjøre det samme som Tom, men dere utøver faktisk tro på forskjellige måter som vil utgjøre stor forskjell for dere, for andre og for arbeidet med å bygge opp Guds rike.

Dere er et eksempel for familie, venner og andre ved å vise dyd, tålmodighet, vennlighet og kjærlighet. Dere utfører tjeneste for andre. Dere deltar i skriftstudium og bønn. Dere deler sannhetene i Jesu Kristi gjengitte evangelium med andre.

I løpet av det siste året har mange av dere til og med gjort disse tingene mens dere har utholdt virkningene av en pandemi. Dere har kanskje ikke hentet vann og kokosnøtter og pleiet 400 mennesker tilbake til helse, men dere har gitt folk trøst, håp, glede og fred på mange andre måter.

Deres alder betyr mindre enn deres tro og deres villighet til å arbeide og tjene andre. Eksempler fra fortiden, for eksempel Tom Fanenes, kan hjelpe dere å forstå at det er behov for dere for å legge grunnvollen til Guds store verk.