2021
Jesu Kristi etterfølgere på disippelens vei
April 2021


“Jesu Kristi etterfølgere på disippelens vei”, Til styrke for ungdom, april 2021, 2–5.

Kom, følg med meg

Jesu Kristi etterfølgere på disippelens vei

Fra generalkonferansetalen i april 2010 “Vi følger Jesus Kristus”.

Frelseren har gjort det mulig for oss alle å oppnå frelse og opphøyelse. Men vi må følge den veien han har fastsatt for sikkerhet og fred.

Bilde
Jesus Kristus

Foto: Tyler Rickenbach

Første påskedag feirer vi vår Herre og Frelser Jesu Kristi seier over døden. Vi setter pris på vår forståelse og føler dyp takknemlighet for Frelserens frivillige sonoffer på våre vegne. Det er den viktigste hendelsen i menneskehetens historie.

Fordi Kristus utførte sin hellige oppgave som Frelser og Forløser, vil vi oppstå fra døden og få ånden gjenforenet med kroppen. På grunnlag av personlig verdighet kan vi, gjennom hans nåde, få den strålende mulighet til å komme tilbake til Guds nærhet.

Vårt budskap til verden

Profeten Joseph Smith sa følgende om begivenhetene i forbindelse med påsken: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette.”1

Selv om vi gleder oss over den evige betydningen av Getsemane og Golgata, har vi alltid fokusert på den oppstandne Herre. Vårt budskap til verden er at han lever! Symbolet på Kristus for de siste dagers hellige finnes i meningsfylte uttrykk for vår tro og måten vi etterlever hans evangelium på.2

Når vi grunner på hva det vil si å være kristne i dag, skulle vi tenke på hva disippelens vei vil kreve av oss. Jeg foreslår at vi tenker på, og på passende vis etterligner, det Frelseren gjorde de siste to dagene av sitt jordiske liv og virke.

Husk og ha ærbødighet for nadverden

Under det siste måltid innførte Frelseren nadverdens ordinans. Han tok brød, brøt det, ba og delte det ut til disiplene og sa: “Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg” (Lukas 22:19). På denne måten innstiftet han nadverden. Hvis vi skal være hans disipler og trofaste medlemmer av hans kirke, må vi minnes og ha ærbødighet for nadverden.

Nadverden lar oss alle uttrykke vår villighet til, med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, å følge Frelseren, omvende oss og bli en hellig ved Kristi forsoning (se Mosiah 3:19). Nadverden lar oss vitne for Gud om at vi vil minnes hans Sønn og holde hans bud idet vi fornyer vår dåpspakt (se Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:37, 77–79). Dette øker vår kjærlighet til og verdsettelse av både Faderen og Sønnen.

Bilde
en ung kvinne tar nadverden

Elsk hverandre

Frelseren erklærte også: “Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre” (se Johannes 13:34–35). Med tanke på den evig formende forsoning som nærmet seg, krever en slik befaling vår lydighet. Vi tilkjennegir vår kjærlighet til Gud når vi holder hans bud og tjener hans barn. Vi forstår ikke Jesu Kristi forsoning fullstendig, men vi kan hele livet prøve å være mer kjærlige og vennlige, uavhengig av motgangen vi møter.

Frelserens befaling til sine apostler og alle disipler som ville komme etter dem, om å elske hverandre, er en av de mest sentrale av hans læresetninger. Hvordan vi forholder oss til og omgås med hverandre, er et mål på vår villighet til å følge Jesus Kristus.

Bilde
unge menn med skjorte og slips

Vær verdig til Den hellige ånds tilskyndelser

På denne tiden lovet Frelseren apostlene Den hellige ånd, det tredje medlemmet av Guddommen. Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse, Trøsteren, som bærer vitnesbyrd om Faderen og Sønnen, åpenbarer sannheten i alle ting og helliggjør dem som har omvendt seg og blitt døpt.

Vi lever i en støyende, kranglevoren verden hvor det er mulig å se eller høre på informasjon, musikk eller det reneste sludder praktisk talt døgnet rundt. Hvis vi ønsker Den hellige ånds inspirasjon, må vi finne tid til å bremse ned, grunne, be og leve slik at vi er verdige til å motta og handle etter hans tilskyndelser. Vi vil unngå store feiltrinn om vi gir akt på hans advarsler. Det er vårt privilegium som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige å motta lys og kunnskap fra ham helt til den fullkomne dag (se Lære og pakter 50:24).

Følg Frelserens sti

Nå i påsken fryder vi oss over alt Frelseren har gjort for oss. Han har gjort det mulig for oss alle å oppnå frelse og opphøyelse. Men vi må følge den veien han har fastsatt for sikkerhet og fred.

Én måte å gjøre dette på er å følge det vi lærer av vår levende profet. Han er et utmerket eksempel på en som følger Frelseren. En annen måte er å søke tempelets tilflukt og evige beskyttelse.

Som apostel bærer jeg vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever og er verdens Frelser og Forløser. Han har gitt oss veien til sann lykke.