2021
Joseph Smith – minun profeettani
Tammikuu 2021


”Joseph Smith – minun profeettani”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2021, s. 8–11.

Tule ja seuraa minua

Joseph Smith – minun profeettani

Hän on sinunkin profeettasi. Voit tänä vuonna tutkia hänen opetuksiaan ja tehdä hänestä enemmän sinunkin profeettasi.

Kuva
Joseph Smith

Eräs asia, jonka presidentti Russell M. Nelson sanoi huhtikuun 2020 yleiskonferenssissa, vetosi tunteisiini: ”Riippumatta siitä, missä elätte tai millaiset olosuhteenne ovat, Herra Jeesus Kristus on teidän Vapahtajanne, ja Jumalan profeetta Joseph Smith on teidän profeettanne” (”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 88).

Nuoruudestani asti olen tuntenut juuri niin – Joseph Smith on minun profeettani. Enemmän kuin kukaan muu, tämä palautuksen profeetta on auttanut minua tuntemaan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa. Tutkin Opin ja liittojen sisältämiä ilmoituksia. Ja kun olin teini-iässä, isäni antoi minulle kirjan profeetta Joseph Smithin opetuksista, ja suorastaan ahmin sen. Noiden opetusten tutkimisesta tuli merkittävä rakennuskivi omaan todistukseeni palautetusta evankeliumista.

Olen siitä lähtien miettinyt: Mikä Joseph Smithin opetuksissa teki minuun niin suuren vaikutuksen? Mikä sai Hengen todistamaan minulle niin voimallisesti niiden totuudesta? Uskon, että siihen liittyy kolme seikkaa: 1) hän tiesi, mitä hän tiesi, ja puhui siitä rohkeasti, 2) hänellä oli taito selittää selkeästi ilmoituksen kautta saamiaan totuuksia ja 3) hänen luonteensa ja ominaisuutensa näkyivät aina selvästi.

Hän tiesi, mitä hän tiesi, ja puhui siitä rohkeasti

Ensimmäisestä näystä lähtien Joseph Smith kohtasi vainoa kertoessaan muille, mitä hän oli saanut ilmoituksen välityksellä tietää. Mutta hän tiesi, ettei voisi perääntyä: ”Miksi vainota minua totuuden kertomisen tähden? Olen todella nähnyt näyn; ja mikä minä olen vastustamaan Jumalaa, ja miksi maailma aikoo saada minut kieltämään sen, mitä olen todella nähnyt? Sillä minä olin nähnyt näyn; tiesin sen, ja minä tiesin, että Jumala tiesi sen, enkä voinut sitä kieltää enkä uskaltanutkaan sitä tehdä.” (JS–H 1:25.)

Vaikka Joseph Smith tiesi, että hän kokisi lisää vainoa ja vihaa niin tekemällä, hän julisti koko loppuelämänsä ajan rohkeasti totuuksia, jotka hän oli saanut tietää Jumalalta.

Esimerkki:

Vaikka useimmat ihmiset kristityssä maailmassa uskoivat Jumalan luoneen ihmisen tyhjästä, Joseph Smith opetti luottavaisesti eri tavalla:

”Myös ihminen oli alussa Jumalan luona. Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu eikä tehty, eikä sitä voidakaan luoda eikä tehdä.” (OL 93:29.)

”[Sielu – ihmisen mieli – kuolematon henki.] Mistä se tuli? Kaikki oppineet ja jumaluusopin tohtorit sanovat, että Jumala loi sen alussa, mutta asia ei ole niin; jo itse ajatus on mielestäni ihmisarvoa alentava. En usko siihen oppiin; tiedän enemmän. Kuulkaa se, kaikki te maailman ääret, sillä Jumala on sanonut minulle niin; ja jos ette usko minua, se ei kumoa totuutta.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 217–218.)

Kuva
Joseph Smith opettaa

Hän selitti totuuksia selkeästi

Toisinaan Joseph Smith vihjasi tietävänsä Jumalan salaisuuksista paljon enemmän kuin hän saattoi kertoa maailmalle. Mutta kun hän opetti, hänellä oli taito tehdä Jumalan totuuksista yksinkertaisia ja helppotajuisia.

Esimerkki:

Ensimmäisestä näystä lähtien Joseph Smith sai tietää monia totuuksia Jumalan, iankaikkisen Isän, luonteesta. Ja opetuksissaan hän selitti näiden totuuksien merkitystä. Hän sanoi esimerkiksi:

”Jos ihmiset eivät käsitä Jumalan luonnetta, he eivät käsitä itseään” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 42). Se on melkoisen selkeä lausuma, joka ilmaisee sen, kuka Jumala on, keitä me olemme, mikä on meidän suhteemme Häneen ja mitkä ovat meidän mahdollisuutemme.

Hän jatkoi sanoen: ”Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 42). Vielä selkeämmin.

Ja sitten hän opetti: ”Jumala itse, joka havaitsi olevansa henkien ja kirkkauden ympäröimä, koska oli muita älykkäämpi, näki sopivaksi säätää lakeja, joiden avulla muut saisivat oikeuden edistyä, kuten Hän oli edistynyt” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 218). Joseph Smith ilmaisi tässä jotakin sellaista, mikä on perustavanlaatuista taivaallisen Isämme suunnitelmassa: taivaallinen Isä haluaa meidän tulevan kaltaisikseen.

Kuva
Joseph Smith puhumassa

Hänen luonteensa ja ominaisuutensa näkyvät selvästi

Tapa, jolla Joseph Smith ilmaisi itseään, antaa meille käsityksen siitä, kuka hän oli ja millainen hän oli henkilönä sekä profeettana. Se on tärkeää, koska jollakin tavoin ihmisten välinen yhteys tekee ajatusten ymmärtämisestä helpompaa. Josephin luonne näkyy selvästi hänen opetuksistaan.

Esimerkki:

Vaikka Joseph Smith oli yleisesti ottaen iloinen luonteeltaan (ks. JS–H 1:28), hän ei suhtautunut kevyesti Herran käskyihin. Hän oli omasta kokemuksestaan oppinut, mitä sellaisten käskyjen noudattamatta jättämisestä voisi seurata (ks. esim. OL 3:4–9). Minua kiehtoo hänen hilpeän luonteensa ja vakavamielisen opetuslapseutensa yhdistelmä – ja voin itsekin samastua siihen.

Kuva
Joseph Smith kisaamassa

Nyt palautuksen profeettana Joseph Smithiä käskettiin opettamaan Jumalan ilmoitettuja totuuksia, joista monet olivat kaikille uusia. Josephin oli yritettävä auttaa ihmisiä oppimaan näitä uusia totuuksia. Joskus se kuitenkin oli turhauttavaa. Kerran hän sanoi:

”On ollut erittäin vaikeata saada mitään tämän sukupolven päähän. Se on ollut kuin hemlokin halkaisemista oksankohdasta käyttämällä maissileivän palaa kiilana ja kurpitsaa nuijana. Pyhätkin ovat hitaita ymmärtämään.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 543.)

Tämä oli tärkeä asia Joseph Smithille. Oli varmasti paljon sellaista, mitä hän halusi ihmisten tietävän ja ymmärtävän sekä omaksuvan ja noudattavan – eivätkä he kuitenkaan suostuneet siihen. Mutta pieni kotikutoinen vertaus 1800-luvun Yhdysvaltain rajaseudulta valaisee asiaa huvittavasti ja antaa meille pienen välähdyksen Joseph Smithin luonteesta.

Joseph Smithin luonteessa on monia muitakin ominaisuuksia, jotka näkyvät selvästi hänen opetuksistaan. Esimerkiksi hänen rakkautensa ystäviään kohtaan: ”Sydämeni rakastaa heitä, ja käteni uurastavat niiden hyväksi, jotka rakastavat minua ja uurastavat hyväkseni, ja minun havaitaan aina olevan uskollinen ystävilleni” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 483).

Tai hänen ystävällisyytensä ja anteliaisuutensa: Kerran kun miehet juttelivat, kuinka paljon he säälivät miestä, jonka talo oli palanut, Joseph sanoi välittömästi: ”Säälin sitä veljeä viiden dollarin edestä. Kuinka paljon te muut säälitte häntä?” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 481.)

Sitten on hänen rakkautensa perhettään kohtaan, hänen rehellisyytensä, nöyryytensä, luottavaisuutensa, oikeudenmukaisuutensa ja reiluutensa sekä hänen uskonsa koettelemusten ja kärsimysten keskellä. Hän ilmensi tätä kaikkea, samoin iankaikkisia totuuksia ja periaatteita, joiden mukaan tulee elää.

Hän on minun profeettani

Joseph Smithiä kohtaan hyökätään ja häntä arvostellaan tänäkin päivänä, tietysti. Mutta kuten hän on sanonut: ”En ole koskaan väittänyt teille olevani täydellinen, mutta opettamissani ilmoituksissa ei ole mitään erhettä” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 545). Me voimme rohkeasti todistaa siitä, että hän oli profeetta. Minun on helppo todistaa Joseph Smithistä – ei siksi, että olisi helppo vastata kaikkiin ihmisten hänestä mahdollisesti esittämiin kysymyksiin, vaan siksi, että olen tutkinut hänen saamiaan ilmoituksia ja hänen profeetallisia opetuksiaan ja tuntenut Pyhän Hengen todistavan niiden totuudesta. Aivan kuten Joseph itse sanoi aikoinaan:

”Voin maistaa iankaikkisen elämän periaatteita, ja niin voitte tekin. Ne on annettu minulle Jeesukselta Kristukselta tulleen ilmoituksen kautta, ja minä tiedän, että kun kerron teille nämä iankaikkisen elämän sanat sellaisina kuin ne on minulle annettu, tekin maistatte ne, ja tiedän teidän uskovan niihin. Te sanotte, että hunaja on makeaa, ja niin sanon minäkin. Pystyn myös maistamaan iankaikkisen elämän hengen. Tiedän, että se on hyvä, ja kun kerron teille näistä asioista, jotka minulle on annettu Pyhän Hengen innoituksen kautta, ne tuntuvat myös teistä suloiselta, ja te iloitsette yhä enemmän.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 548.)

Minä olen maistanut sitä makeutta. Sen on jakanut kanssani minun profeettani Joseph Smith. Ja kuten presidentti Nelson on sanonut, hän on sinunkin profeettasi. Voit tänä vuonna tutkia vakavasti hänen elämäänsä ja opetuksiaan Tule ja seuraa minua -opetusohjelman avulla. Sitten voit todistaa niistä suloisista totuuksista, joita hän on auttanut sinua maistamaan.