2021
Suuri työ
Tammikuu 2021


”Suuri työ”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2021, s. 20–21.

Suuri työ

Nuorten teema vuodelle 2021:
Oppi ja liitot 64:33–34

Herra on kutsunut teidät mukaan tekemään suurinta työtä maan päällä.1

Kuva
nuorten teeman logo vuodelle 2021

Te mahtavat nuoret naiset ja nuoret miehet olette osa jotakin ihmeellistä – te ”laskette suuren työn perustusta” (OL 64:33). Tämä työ auttaa Herraa Jeesusta Kristusta suorittamaan tehtävänsä, kun me osallistumme Israelin kokoamiseen verhon kummallakin puolella sekä Siionin rakentamiseen.

Liittykää nuorisopataljoonaan

Presidentti Russell M. Nelson on kutsunut teitä jokaista tulemaan mukaan tähän työhön ja liittymään ”Herran nuorisopataljoonaan”.2 Mutta mikä on pataljoona? Pataljoona on erityinen yksikkö, jonka tarkoituksena on suorittaa yhdessä tiettyjä tehtäviä. Se tarkoittaa sitä, että te olette osa erikoisyksikköä, jonka tehtävänä on löytää ja suorittaa oma osanne Herran suuressa työssä.

Kun profeetta kutsui teitä ymmärtämään elämänne tarkoituksen keskittyen Israelin kokoamiseen, teidän elämänne alkoi muistuttaa Mooseksen elämää. Mooseksen, jota kasvatettiin Egyptin prinssinä, oli paettava henkensä edestä, ja myöhemmin hän tyytyi yksinkertaiseen elämäänsä lampaita hoitaen. Mutta Herra kutsui häntä ja sanoi: ”Minulla on työ sinulle” (Moos. 1:6). Taivaallinen Isämme tiesi, mitä Mooses ei tiennyt: että Jumalan avulla Mooses voisi olla tärkeänä apuna suuren kansakunnan pelastamisessa – hän pystyisi tekemään mitä tahansa.

Sinä voit vaikuttaa

Saatat ihmetellä: ”En minä ole mikään Mooses. Voinko muka vaikuttaa jotenkin tässä maailmassa?” Meistäkin on toisinaan tuntunut samalta, mutta olemme eläneet tarpeeksi pitkään tietääksemme, että vastaus on kyllä. Näemme päivittäin tavallisia nuoria, jotka päättävät elää muuta kuin tavallista elämää. Heillä on suuri vaikutus lähipiiriinsä ihan vain sillä, että he ovat kaikessa hiljaisuudessa Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsia. He kehittävät lahjojaan ja auttavat perhettään menestymään. Profeetta on kutsunut teidät laskemaan ”suuren työn perustusta”. Kun luotamme Jeesukseen Kristukseen ja pyrimme tekemään Hänen tahtonsa, meillä on vaikutusta!

Te ette ole tässä yksin. Kun liitytte Herran pataljoonaan, te liitytte laajaan nuorten joukkoon eri puolilla maailmaa. Me seisomme teidän rinnallanne vanhempienne, johtohenkilöidenne ja ystävienne sekä apostolien ja profeettojen, jopa taivaan enkelien kanssa, ja pyrimme kaikki yhdessä tekemään Herran työtä (ks. OL 84:88).

Pienestä lähtee se, mikä on suurta

Teemme sen vähän kerrallaan. Herra kehottaa meitä ottamaan pieniä ja yksinkertaisia askelia, kun ryhdymme tähän suureen työhön (ks. OL 64:33). Johdonmukaiset, uskolliset teot vievät meitä eteenpäin ja rohkaisevat meitä auttamaan lähipiirissämme olevia. Joitakin näistä yksinkertaisista asioista voidaan mitoittaa henkilökohtaisesti teitä varten, koska kenenkään matkasta ei tule täsmälleen samanlaista kuin jollakulla toisella.

Rukoilkaa, että tiedätte, keitä olette, ja ymmärrätte oman henkilökohtaisen roolinne Jumalan suunnitelmassa. Rukoilkaa, että tiedätte, mitä pieniä ja yksinkertaisia asioita teidän tulee tehdä päivittäin. Teidän on ehkä astuttava pois mukavuusalueeltanne, mutta kun olette halukkaita toimimaan saamanne innoituksen pohjalta, teille annetaan enemmän.

Kuten presidentti Nelson on äskettäin opettanut: ”Kun pyrimme olemaan Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, meidän pyrkimystemme kuulla Häntä pitää olla entistä tarkoituksellisempia. Meidän pitää tietoisesti ja jatkuvasti pyrkiä täyttämään päivittäinen elämämme Hänen sanoillaan, Hänen opetuksillaan, Hänen totuuksillaan.”3

Herra suurentaa kykyjänne ja lisää iloanne

Kun pyritte saamaan ilmoitusta, Herra opastaa teitä tietämään, kuinka käyttää henkilökohtaisia kykyjänne ja luonnettanne palvelemiseen ja evankeliumin mukaiseen elämään. Hän saa mielikuvituksenne, luovuutenne ja kykynne venymään tavoilla, joita ette olisi koskaan kuvitelleet mahdollisiksi.

Kun tarjoatte alttiin sydämenne ja mielenne Herralle, löydätte lisää ystäviä ja tilaisuuksia palvella. Tunne omasta identiteetistänne ja tarkoituksestanne vahvistuu, ja löydätte iloa.

Toisinaan tyydymme tilanteeseemme ja vain ajelehdimme virran vietävinä, mutta Jumalalla on varallemme jotakin muuta. Aivan kuten Moosekselle, Hänellä on suuri työ tehtäväksi myös teille. Älkää väsykö! Meillä on täysi luottamus teihin – Herran nuorisopataljoonaan.

Viitteet

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, s. 5, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org.

  2. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, s. 6, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org.

  3. Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, huhtikuun 2020 yleiskonferenssi, Liahona, toukokuu 2020, s. 89.