Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg utvikle Kristus-lignende kjærlighet?


Hvordan kan jeg utvikle Kristus-lignende kjærlighet?

Kristi rene kjærlighet, kjent som nestekjærlighet, er den høyeste, edleste og sterkeste form for kjærlighet og det som gir sjelen størst glede (se 1 Nephi 11:23). Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på kjærlighet. I sitt jordiske virke gikk han “omkring og gjorde vel”, idet han forkynte evangeliet og viste medlidenhet med de fattige, plagede og nødlidende (se Matteus 4:23; Apostlenes gjerninger 10:38). For å utvikle Kristus-lignende kjærlighet, må vi søke den, be om den og følge Frelserens eksempel i våre tanker, ord og handlinger.

Forbered deg åndelig

Når andre har vist deg Kristus-lignende kjærlighet? Hvilken virkning har dette hatt på deg? Når har du følt Kristus-lignende kjærlighet? Hvordan kan du utvikle Kristus-lignende kjærlighet til andre?

Hvilke muligheter har de unge kvinnene til å vise Kristus-lignende kjærlighet? Hvorfor er det viktig at de lærer å elske andre slik Kristus gjorde?

Hvilke skriftsteder og andre ressurser vil hjelpe de unge kvinnene å utvikle den Kristus-lignende egenskapen nestekjærlighet?

1 Mosebok 45; Lukas 23:33-34; Alma 61:9 (Eksempler på personer som viste kjærlighet)

3 Mosebok 19:18 (Elsk din neste som deg selv)

1 Samuelsbok 16:7 (Herren ser på hjertet)

Johannes 15:9-13 (Kristus viste sin kjærlighet til oss ved å gi sitt liv)

1 Johannes 4:7-11, 18-21 (Gud er kjærlighet)

Mosiah 4:16 (Hjelp dem som trenger din hjelp)

3 Nephi 12:44 (Elsk deres fiender)

Moroni 7:45-48 (Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet. Be om å bli fylt med denne kjærligheten)

Thomas S. Monson, “Vennlighet, nestekjærlighet og kjærlighet,” Ensign eller Liahona, mai 2017, 66-67

Dieter F. Uchtdorf, “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 104-7

Thomas S. Monson, “Kjærlighet – selve kjernen i evangeliet,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 91-94

Dallin H. Oaks, “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 25-27

Nestekjærlighet,” Tro mot pakten (2004), 105-6

Videoer: “Støtt hverandre,” “For Madison,” “Spre Kristi lys,” “Mobbing – slutt med det”

Undervisning på Frelserens måte

I enhver sammenheng var Frelseren et eksempel og en mentor for sine tilhengere. Hva kan du gjøre for å være et eksempel på den Kristus-lignende egenskapen nestekjærlighet for de unge kvinnene du underviser?

Bilde

Video: “Hjelp oss å oppdage evangeliet”

Se mer

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Skriv på noen papirlapper “Jeg har følt størst kjærlighet fra noen når ___________.” Gi disse papirlappene til hver av de unge kvinnene før leksjonen begynner, og be dem tenke på hvordan de vil sette inn det som mangler. Be de unge kvinnene uttrykke sine tanker for å innlede leksjonen.

  • Be de unge kvinnene synge “Elsk du din neste” (Salmer, nr. 190). Be de unge kvinnene fortelle hva ordene i denne salmen betyr for dem.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å lære hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet. Ifølge Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Alt som Jesus Kristus gjorde for oss var på grunn av fullkommen kjærlighet – for oss og for sin Far. Hvordan kan vi utvikle evnen til å være lydig på grunn av fullkommen kjærlighet, slik Frelseren var, og ikke på grunn av frykt? Del klassen inn i to grupper for å studere president Dieter F. Uchtdorfs tale “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut.” Be en gruppe om å fortelle det de lærer fra delene “Frykt som manipulasjon” og “Problemet med frykt” og den andre gruppen om å fortelle det de lærer fra delene “En bedre måte” og “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut.” Gi de unge kvinnene tid til å skrive ned sine tanker om følgende spørsmål: På hvilke måter føler jeg meg tvunget til å gjøre ting på grunn av frykt? Hva kan jeg gjøre for å utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Hva ønsker jeg å forandre på grunn av det jeg har lært?

  • Ta med noen papirark til klassen (ett ark til hver ung kvinne) med ett av følgende ord øverst: Vennlighet, Nestekjærlighet, og Kjærlighet. Gi ett ark til hver ung kvinne, og be henne om å granske president Thomas S. Monsons taler “Kjærlighet – selve kjernen i evangeliet” og “Vennlighet, nestekjærlighet og kjærlighet”, og se etter et sitat eller en historie som underviser om ordet på arket hennes. Be de unge kvinnene dele det de fant ut. Hvilke anledninger har vi som klasse til å vise mer vennlighet, kjærlighet og nestekjærlighet?

  • Be de unge kvinnene lese Johannes 15:9-13; 1 Johannes 4:7-11, 18-21; og Moroni 7:47-48. Hva lærer de unge kvinnene av disse versene om hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Hva betyr uttrykket “Kristi rene kjærlighet” for dem? Be de unge kvinnene finne historier i Skriftene som illustrerer Frelserens kjærlighet, og be dem om å dele disse historiene med hverandre. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel? De kan også lese og drøfte historier i en av talene som er oppført i denne oversikten eller dele eksempler på tilfeller da de eller noen de kjenner, har blitt velsignet ved handlinger av Kristus-lignende kjærlighet.

  • Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: Mosiah 4:16 og 3 Mosebok 19:18. Del klassen i to grupper, og gi hver gruppe ett av skriftstedene. Be de unge kvinnene finne frem til budene som er gitt i deres skriftsted, og skrive et sammendrag av budene på tavlen ved siden av skriftstedhenvisningen. Hvilke muligheter har de til å følge disse budene hjemme, på skolen og i samfunnet? Hva kan hindre oss i å adlyde disse budene? Hvordan kan vi overvinne disse hindringene? Be de unge kvinnene se “Mobbing – slutt med det og snakke om hva de kan gjøre for å etterleve disse budene når de står overfor lignende situasjoner.

  • Som klasse, les, se på eller lytt til deler av eldste Dallin H. Oaks’ tale “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller.” Be de unge kvinnene se etter råd som vil hjelpe dem å vise kjærlighet for andre i vanskelige situasjoner. Hva annet kan de unge kvinnene lære ved å studere eksemplet til en person i Skriftene som viste kjærlighet til dem som forfulgte eller fornærmet ham eller henne? Mulige eksempler kan være Frelseren (se Lukas 23:34), Josef i Egypt (se 1 Mosebok 45), eller Pahoran (se Alma 61:9). Be de unge kvinnene om å stille grunne på noen i deres liv som de kan ha hatt dårlige følelser for og tenke på måter de kan vise mer Kristus-lignende kjærlighet til vedkommende på.

  • Se en av videoene som er foreslått i denne oversikten. Hva lærer de unge kvinnene av disse videoene om Kristus-lignende kjærlighet? Be de unge kvinnene fortelle om en opplevelse der en annens tjenestegjerning har hjulpet dem å føle Frelserens kjærlighet. Hva lærte denne opplevelsen dem om Jesus Kristus? Be de unge kvinnene tenke på noen de kjenner som kanskje trenger å føle Herrens kjærlighet. Hva kan de gjøre for å hjelpe vedkommende?

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på dette emnet?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Be for eller vise nestekjærlighet til en som de har hatt negative følelser overfor.

  • Vise nestekjærlighet til en som kan trenge spesiell oppmerksomhet eller hjelp (se verdinormerfaring 3, 5 og 6 innen gode gjerninger, Personlig fremgang, 54-55).

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hvilke tanker og spørsmål har de om dette temaet? Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.