Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg bli mer lik Kristus?


Hvordan kan jeg bli mer lik Kristus?

Jesus Kristus var et fullkomment eksempel for oss, og han har befalt oss å bli som han er. Han var et forbilde på egenskaper som tro, håp, kjærlighet, tålmodighet, ydmykhet, renhet, flid og lydighet. Etter hvert som vi lærer om ham og søker å utvikle hans egenskaper, vil vi bli den slags kvinner han og vår himmelske Fader ønsker at vi skal være.

Forbered deg åndelig

Kan du nevne noen av Jesu Kristi egenskaper? Hvilken av disse egenskapene har du størst behov for å utvikle? Hvem har du sett eller kjent i ditt liv som er et eksempel på disse egenskapene?

Hvilke Kristus-lignende egenskaper ser du i hver av de unge kvinnene du underviser? Hvordan kan du oppmuntre dem til å følge Frelserens eksempel og bli som ham?

Hvilke skriftsteder og taler vil inspirere de unge kvinnene til å utvikle Kristus-lignende egenskaper?

Matteus 26:36-45, 50-52; Lukas 23:33-34; Johannes 19:25-27; 3 Nephi 17 (Eksempler på Kristi egenskaper)

Mosiah 3:19 (På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli hellige)

3 Nephi 12:48; Moroni 7:48 (Oppfordringer om å bli som Frelseren)

Robert D. Hales, “Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 46-48

Henry B. Eyring, “Sett din lit til den Ånd som leder til å gjøre godt,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 16–18

Richard J. Maynes, “Gleden ved å leve et Kristus-sentreret liv,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 27–30

Den levende Kristus – Apostlenes vitnesbyrd – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige,” Ensign eller Liahona, april 2000, 2–3

Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?Forkynn mitt evangelium (2005), 115-26

Videoer: “Daglig brød: Forandring,” “Kristus-lignende egenskaper”

Undervisning på Frelserens måte

I enhver sammenheng er Jesus Kristus vårt eksempel og vår mentor. Du kan lære om hans egenskaper ved å lese om hans liv i Skriftene. Han sa: “Jeg er veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Forbered deg til å undervise de unge kvinnene om viktigheten av å innlemme Kristus-lignende egenskaper i sitt liv.

Fortell om egne erfaringer

I begynnelsen av hver leksjon oppfordrer du de unge kvinnene til å fortelle, undervise og vitne om erfaringene de har hatt med å anvende det de lærte i forrige ukes leksjon. Dette vil oppmuntre til personlig omvendelse og hjelpe de unge kvinnene å se hvordan evangeliet er relevant i deres daglige liv.

Introduser læresetningen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å introdusere denne ukens leksjon:

  • Gi hver ung kvinne en kopi av aktiviteten om egenskaper på side 126 i Forkynn mitt evangelium, og be henne om å bruke noen minutter på selvransakelsen. Be noen unge kvinner fortelle hva de lærte av denne aktiviteten. Be noen av dem fortelle om en Kristus-lignende egenskap de beundrer hos et annet klassemedlem eller et familiemedlem.

  • Be de unge kvinnene komme frem til tavlen en om gangen og skrive ett eller flere ord som beskriver Frelseren. Når alle har fått anledning til å skrive noe på listen, kan du be de unge kvinnene tenke over hvilke egenskaper de helst vil utvikle.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe de unge kvinnene å lære hvordan de kan utvikle Kristus-lignende egenskaper. Ved Åndens inspirasjon velger du en eller flere som vil fungere best for din klasse:

  • Be de unge kvinnene om å lese eldste Robert D. Hales’ tale “Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus” og drøfte hvordan en disippels egenskaper er som tråder som er vevd sammen i en billedvev. De unge kvinnene vil kanskje like å lage sine egne analogier – vise hvordan mange deler arbeider sammen for å skape noe større – for å vise hvordan vi utvikler Kristus-lignende egenskaper. Be de unge kvinnene velge en av de Kristus-lignende egenskapene fra talen og sette seg som mål å studere om den og anstrenge seg for å utvikle den mer fullstendig.

  • I sin tale “Sett din lit til den Ånd som leder til å gjøre godt,” underviser president Henry B. Eyring at “den første forpliktelsen dere må inngå” når dere ønsker å følge Frelseren er å “yte tjeneste med kunnskapen om at dere ikke er alene.” For å hjelpe de unge kvinnene å følge dette rådet, be dem granske talen, markere løftene, minnene og forpliktelsene de finner - og dele hva de finner med klassens medlemmer. Hva kan de unge kvinnene gjøre for å handle etter president Eyrings invitasjon om å tjene andre? Eksempelvis kunne de skrive brev til noen de er glad i, som familiemedlemmer, venner, eller naboer, og gi uttrykk for deres takknemlighet eller beundring. Oppmuntre dem til å lytte til Åndens tilskyndelser mens de skriver.

  • For å hjelpe de unge kvinnene å forstå hvorfor vi skulle sentrere vårt liv om Jesus Kristus, kan du be dem spille et spill som inneholder sentrerende gjenstander (som for eksempel ringkasting eller å balansere klosser i en høy stabel). Vis de fire første minuttene av Elder Richard J. Mayness tale “Gleden ved å leve et Kristus-sentrert liv.” Hva lærer de fra aktiviteten og talen om hvorfor det er viktig å sentrere sitt liv om Frelseren? Be klassens medlemmer om å arbeide sammen i par og finne en historie i talen som viser velsignelsene vi får når vi sentrerer vårt liv om Kristus. Hva vil de gjøre for å sentrere sitt liv mer om Frelseren og hans læresetninger?

  • Presenter for de unge kvinnene de Kristus-lignende egenskapene som er oppført i kapittel 6 i Forkynn mitt evangelium,Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?” Be de unge kvinnene velge en av disse egenskapene som de ønsker å utvikle. Gi dem tid i klassen til å lære om egenskapen de valgte, ved å følge forslagene under overskriften “Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?” på side 115-16. Oppmuntre dem til å fortsette å studere sin valgte egenskap i løpet av den kommende uken, og presentere innsikt fra sitt studium i begynnelsen av neste ukes leksjon.

  • Be de unge kvinnene hver for seg lese et av skriftstedene som er foreslått i denne oversikten, og markere ord og setninger som viser noen av Frelserens egenskaper. Oppfordre dem til å se etter disse egenskapene og andre mens de ser på videoen “Kristus-lignende egenskaper”. Gi dem tid til å uttrykke sine følelser for Frelseren og egenskapene han viste. Hvordan kan de selv utvikle disse egenskapene? De kan også gi eksempler på folk de kjenner som de synes viser noen av disse Kristus-lignende egenskapene.

Be de unge kvinnene fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvordan de kan bli mer lik Kristus? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på dette emnet?

Etterlev det vi lærer

Be de unge kvinnene overveie hvordan de vil etterleve det de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Undervise en leksjon på familiens hjemmeaften om Frelserens egenskaper, ved hjelp av en av aktivitetene fra denne oversikten.

  • Bære sitt vitnesbyrd om Frelseren for en venn eller et familiemedlem eller på faste- og vitnesbyrdsmøtet.

Fortell de unge kvinnene hva de skal studere neste uke. Hvilke tanker og spørsmål har de om dette temaet? Hva kan de gjøre for å forberede seg til å lære? De kan for eksempel lese en tale, se en video eller studere et skriftsted knyttet til neste ukes leksjon.

Tilhørende ungdomsaktiviteter

Bilde

Planlegg en GUF-aktivitet som vil hjelpe de unge kvinnene å anvende det de har lært i denne leksjonen.