Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg vite om jeg er i ferd med å bli omvendt?


Hvordan kan jeg vite om jeg er i ferd med å bli omvendt?

Omvendelse til evangeliet er en livslang prosess for å bli mer lik Kristus ved hjelp av Jesu Kristi forsoning. Det innbefatter en endring, ikke bare i vår adferd, men i våre ønsker, våre holdninger og vår natur. Det er en så vesentlig endring at Herren refererer til den som en gjenfødelse og en mektig forandring i hjertet (se Mosiah 27:25; Alma 5:14). Vi kan vite at vi er i ferd med å bli omvendt til Herren når vi mister vårt ønske om å synde, blir fylt med kjærlighet og ønsker å dele evangeliet med andre.

Forbered deg åndelig

Hvilke erfaringer har styrket din omvendelse til evangeliet? Hvilke endringer har du lagt merke til i ditt liv når du har arbeidet flittig med å etterleve evangeliet?

Hvilke tegn ser du på at de unge mennene er i ferd med å bli omvendt til evangeliet? Hva trenger de å forstå om omvendelse til evangeliet?

Hvilke skriftsteder og andre ressurser vil hjelpe quorumsmedlemmene å legge merke til sin egen omvendelse til Herren?

Enos 1:1–19, 26–27; Mosiah 5:1–5; 27:23–37; Alma 23:6–7; Helaman 3:35; 4 Nephi 1:1–4, 15 (Eksempler på omvendelse til evangeliet)

Linda K. Burton, “Kvinner med klippefast tro”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 12-15

Bonnie L. Oscarson, “Tror jeg?Ensign eller Liahona, mai 2016, 87–89

David A. Bednar, “Omvendt til Herren,” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 106–9

Donald L. Hallstrom, “Hva slags menn?Ensign eller Liahona, mai 2014, 53-55

Omvendelse til Kristus,” Tro mot pakten (2004), 113–116

Videoer: “Å vente på veien til Damaskus”, “En mektig forandring: Omvendelse til evangeliet”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren betrodde sine disipler det viktige ansvaret å undervise, tjene og velsigne andre. Hans hensikt var å hjelpe dem å bli omvendt gjennom deres tjeneste for andre. Hvilke anledninger til tjeneste og vekst kan du gi bærerne av Det aronske prestedømme som du underviser?

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet (eller en assistent til biskopen i prestenes quorum) leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-heftet), oppfordrer dem til å fortelle om erfaringer med å oppfylle sin plikt overfor Gud, og ber en veileder eller et annet quorumsmedlem om å holde en leksjon i evangeliet. Han kan forberede seg ved å fylle ut en møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene fortelle om noe de husker fra forrige ukes leksjon. Hvorfor var dette minneverdig for dem?

  • Be de unge mennene lage en liste over ting som gjennomgår en forvandling over tid (for eksempel et frø som forvandles til et tre, eller et rumpetroll som forvandles til en frosk). Hvordan kan de bruke disse tingene til å undervise andre om omvendelse til evangeliet?

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å lære om omvendelse og se tegnene på omvendelse hos seg selv. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene om å granske søster Linda K. Burtons tale “Kvinner med klippefast tro” for å finne ut hvordan hun definerer “kvinner med klippefast tro”, og skrive det de finner ut, på tavlen. Hva mer kan vi lære fra kvinnenes eksempler i søster Burtons tale om hvordan vi kan bli bedre som Frelserens disipler? Be de unge mennene fylle ut “Aktivitet: Vurdering av egenskaper” i Forkynn mitt evangelium, side 126, og evaluere hvor godt de utvikler Kristus-lignende egenskaper. Hva kan de gjøre for å bli “menn med klippefast tro” som er Jesu Kristi hengivne disipler?

  • Noen få dager i forveien, be et quorumsmedlem komme til quorumsmøtet forberedt til å dele hva Michele Carnesecca erfarte da hennes sønn Ethan var alvorlig syk, se søster Bonnie L. Oscarsons tale “Tror jeg?” Du kunne skrive spørsmålet “Tror jeg det eller ikke?” på tavlen Inviter de unge mennene til å grunne på dette spørsmålet mens quorumet leser søster Oscarsons beskrivelse av det vi tror. På slutten av quorumsmøtet, gi de unge mennene en mulighet til å bære vitnesbyrd om evangeliets læresetninger fra denne talen som de tror på. Hvordan har de kommet til tro på disse tingene selv?

  • Skriv ordet omvendelse på tavlen, og be de unge mennene lete etter ord og setninger i Mosiah 27:25-26 som hjelper dem å forstå hva omvendelse er. Oppfordre dem til å drøfte det disse ordene og setningene lærer dem om omvendelse.

  • Be de unge mennene velge en av talene som er oppført i denne oversikten, lese et avsnitt av talen og bruke informasjon fra talen til å lage plakater som vil besvare spørsmålet “Hvordan kan jeg vite om jeg er i ferd med å bli omvendt?” Be de unge mennene bruke plakatene sine og talene de har studert, til å undervise hverandre om omvendelse.

  • Be de unge mennene studere “Omvendelse til Kristus” i Tro mot pakten eller skriftstedene i denne oversikten, og skrive en liste over spørsmål de kan stille seg selv for å vurdere sin fremgang med omvendelse til evangeliet. Gi quorumsmedlemmene tid til å fortelle hva de vil ta med i listen sin, og hvorfor. Be dem tenke over hvordan de ville svare på disse spørsmålene.

  • Vis en av videoene i denne oversikten, og be de unge mennene snakke om hva videoen lærer dem om omvendelse. Fortell quorumsmedlemmene om erfaringer som har hjulpet deg å bli mer omvendt til evangeliet, og oppfordre dem til å fortelle om sine egne erfaringer.

Be quorumet fortelle hva de har lært i dag. Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Forstår de hvordan de kan gjenkjenne omvendelse i sitt liv? Har de andre spørsmål? Ville det være nyttig å bruke mer tid på dette emnet?

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Uttrykke sine følelser om viktigheten av å bli mer omvendt.

  • Be quorumsmedlemmene velge noe spesielt de vil gjøre for å få gjort sin omvendelse dypere.