Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg utvikle Kristus-lignende kjærlighet?


Hvordan kan jeg utvikle Kristus-lignende kjærlighet?

Kristi rene kjærlighet, kjent som nestekjærlighet, er den høyeste, edleste og sterkeste form for kjærlighet og det som gir sjelen størst glede (se 1 Nephi 11:23). Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på kjærlighet. I sitt jordiske virke gikk han “omkring og gjorde vel”, idet han forkynte evangeliet og viste medlidenhet med de fattige, plagede og nødlidende (se Matteus 4:23; Apostlenes gjerninger 10:38). For å få Kristus-lignende kjærlighet, må vi søke den, be om den og følge Frelserens eksempel i våre tanker, ord og gjerninger.

Forbered deg åndelig

Når har andre vist deg Kristus-lignende kjærlighet? Hvilken virkning hadde dette på deg? Når har du følt Kristus-lignende kjærlighet? Hvordan kan du utvikle Kristus-lignende kjærlighet til andre?

Hvilke muligheter har de unge mennene til å vise Kristus-lignende kjærlighet? Hvorfor er det viktig at de lærer å elske andre slik Kristus gjorde?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser, og velg ut dem som passer best for de unge mennene.

1 Samuelsbok 16:7 (Herren ser på hjertet)

Lukas 10:30-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritan); se også bibelvideoen “Lignelsen om den barmhjertige samaritan”

Lukas 23:33-34 (Jesus tilga de romerske soldatene som korsfestet ham)

Johannes 15:9-13 (Kristus viste sin kjærlighet til oss ved å gi sitt liv)

1 Johannes 4:7-11, 18-21 (Gud er kjærlighet)

Moroni 7:45-48 (Vi kan be om å bli fylt med kjærlighet, Kristi rene kjærlighet)

Thomas S. Monson, “Vennlighet, nestekjærlighet og kjærlighet”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 66-67

Dieter F. Uchtdorf, “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 104-7

Thomas S. Monson, “Kjærlighet – selve kjernen i evangeliet,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 91-94

Dieter F. Uchtdorf, “De barmhjertige skal finne barmhjertighet,” Ensign eller Liahona, mai 2012, 70-77

Dallin H. Oaks, “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller,” Ensign eller Liahona, nov. 2014, 25–28

Nestekjærlighet,” Tro mot pakten (2004), 105-6

Videoer: “Spre Kristi lys,” “La oss være menn,” “Daytons ben,” “Mobbing – slutt med det”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren underviste ved eksempel. Han lærte sine disipler å be ved å be sammen med dem. Han lærte dem hvordan de skulle undervise i hans evangelium ved måten han underviste i det på. Han lærte dem å vise kjærlighet og yte tjeneste ved måten han viste sin kjærlighet og betjente dem på. Du vil være mer effektiv som lærer hvis de unge mennene føler din Kristus-lignende kjærlighet til dem.

Bilde

Video: “Hjelp oss å oppdage evangeliet”

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet (eller en assistent til biskopen i prestenes quorum) leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken), oppfordrer dem til å fortelle om erfaringer med å oppfylle sin plikt overfor Gud og ber en veileder eller et annet quorumsmedlem om å holde en leksjon i evangeliet. Han kan forberede seg ved å fylle ut et Møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be de unge mennene tenke på noe de har anvendt fra forrige ukes leksjon, og fortelle om det i quorumet eller i små grupper.

  • Skriv på noen papirlapper setningen “Jeg har følt størst kjærlighet fra noen når ___________.” Gi disse papirlappene til hver av de unge mennene før quorumsmøtet begynner, og be hver ung mann tenke på hvordan han vil fylle ut det som mangler. Be de unge mennene uttrykke sine tanker for å innlede leksjonen.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å lære hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene lese Johannes 15:9-13; 1 Johannes 4:7-11, 18-21; og Moroni 7:47-48. Hva lærer de unge mennene av disse versene om hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Hvordan vil disse egenskapene hjelpe dem å bli mer effektive prestedømstjenere? Be quorumsmedlemmene finne historier i Skriftene som illustrerer Frelserens kjærlighet, og be dem om å dele disse historiene med hverandre. Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel? De kan også lese og drøfte historier i en av talene som er oppført i denne oversikten eller dele eksempler på tilfeller da de eller noen de kjenner, har blitt velsignet ved handlinger av Kristus-lignende kjærlighet.

  • Alt som Jesus Kristus gjorde for oss var på grunn av fullkommen kjærlighet – for oss og for sin Fader. Hvordan kan vi utvikle evnen til å være lydig på grunn av fullkommen kjærlighet, slik Frelseren var, og ikke på grunn av frykt? Del quorumet inn i to grupper for å studere president Dieter F. Uchtdorfs tale “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut.” Be en gruppe om å fortelle det de lærer fra delene “Frykt som manipulasjon” og “Problemet med frykt” og den andre gruppen om å fortelle det de lærer fra delene “En bedre måte” og “Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut.” Gi de unge mennene tid til å skrive ned sine tanker om følgende spørsmål: På hvilke måter føler jeg meg tvunget til å gjøre ting på grunn av frykt? Hva kan jeg gjøre for å utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Hva ønsker jeg å forandre på grunn av det jeg har lært?

  • Ta med noen papirark til klassen (ett ark til hver ung mann) med ett av følgende ord øverst: Vennlighet, Nestekjærlighet, og Kjærlighet. Gi ett ark til hver ung mann, og be ham om å granske president Thomas S. Monsons taler “Kjærlighet – selve kjernen i evangeliet” og “Vennlighet, nestekjærlighet og kjærlighet”, og se etter et sitat eller en historie som underviser om ordet på arket hans. Be de unge mennene dele det de finner ut. Hvilke anledninger har vi som quorum til å vise mer vennlighet, kjærlighet og nestekjærlighet?

  • Be de unge mennene granske Lukas 10:25-29 og finne spørsmålene den lovkyndige stilte Frelseren. Forklar at som svar på disse spørsmålene fortalte Frelseren lignelsen om den barmhjertige samaritan. Be noen unge menn om å representere noen av personene i lignelsen, og be dem om å dramatisere historien mens dere leser den sammen (vers 30-35). Stopp opp innimellom for å spørre dem som representerer levitten, presten og samaritanen, hvorfor de handlet slik de gjorde, og drøft svarene deres som quorum. Les Frelserens befaling til den lovkyndige i vers 36-37, og be de unge mennene fortelle om situasjoner de kan oppleve, som ligner på situasjonen i lignelsen.

  • Som quorum, les, se på eller lytt til deler av eldste Dallin H. Oaks’ tale “Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller.” Be de unge mennene se etter råd som vil hjelpe dem å vise kjærlighet for andre i vanskelige situasjoner. Hva annet kan de unge mennene lære ved å studere eksemplet til en person i Skriftene som viste kjærlighet til dem som forfulgte eller fornærmet ham eller henne? Mulige eksempler kan være Frelseren (se Lukas 23:34), Josef i Egypt (se 1 Mosebok 45), eller Pahoran (se Alma 61:9). Be de unge mennene i stillhet om å tenke på noen i sitt liv som de kanskje har vonde følelser overfor, og tenke over hvordan de kan vise vedkommende mer Kristus-lignende kjærlighet.

  • Se en eller flere av videoene som er foreslått i denne oversikten. Hva lærer de unge mennene om Kristus-lignende kjærlighet av disse videoene? Hvordan avviker budskapene i videoene fra det verden lærer oss om hva det innebærer å være et menneske? Be de unge mennene fortelle om en opplevelse der noen hjalp dem å føle Frelserens kjærlighet. Hva lærte denne opplevelsen dem om Jesus Kristus? Be de unge mennene tenke på noen de kjenner som kanskje trenger å føle Herrens kjærlighet. Hva kan de gjøre for å hjelpe vedkommende?

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan utvikle Kristus-lignende kjærlighet? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Å lytte er et uttrykk for kjærlighet. Det krever ofte et ofrer. Hvis vi virkelig lytter til andre, gir vi ofte avkall på det vi selv ønsker å si, slik at de kan få uttrykt seg” (Undervisning, intet større kall [1999], 66).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Uttrykke sine følelser med hensyn til hvordan Kristus-lignende kjærlighet henger sammen med å utføre prestedømstjeneste.

  • Oppfordre de unge mennene til å følge tilskyndelsene de har fått i løpet av quorumsmøtet, til å utvikle Kristus-lignende kjærlighet og forbedre sine forhold til andre.