Kom, følg med meg
Hvordan kan jeg bli mer lik Kristus?


Hvordan kan jeg bli mer lik Kristus?

Jesus Kristus var et fullkomment eksempel for oss, og han har befalt oss å bli som han er. Han var et forbilde på egenskaper som tro, håp, kjærlighet, tålmodighet, ydmykhet, renhet, flid og lydighet. Etter hvert som vi lærer om ham og søker å utvikle hans egenskaper, vil vi bli den prestedømsbærer han og vår himmelske Fader ønsker at vi skal være.

Forbered deg åndelig

Kan du nevne noen av Jesu Kristi egenskaper? Hvilken av disse egenskapene har du størst behov for å utvikle? Hvem har du sett eller kjent i ditt liv som er et eksempel på disse egenskapene?

Hvilke Kristus-lignende egenskaper ser du i hver av de unge mennene du underviser? Hvilke egenskaper trenger de å utvikle nå for å bli mer trofaste prestedømsbærere?

Studer ydmykt følgende skriftsteder og ressurser. Hva føler du deg inspirert til å dele med de unge mennene?

Matteus 26:36-45; Lukas 7:11-15; 23:33-34; Johannes 13:4-10 (Frelserens egenskaper belyst ved hans liv)

Mosiah 3:19 (På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli hellige)

3 Nephi 27:27 (Vi er befalt å være slik Kristus er)

Robert D. Hales, “Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 46-48

Stephen W. Owen, “De beste ledere er de som er best til å følge,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 70–76

Richard J. Maynes, “Gleden ved å leve et Kristus-sentrert liv,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 27–30

M. Russell Ballard, “Den beste generasjon unge voksne,” Ensign eller Liahona, mai 2015, 67-70

Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?Forkynn mitt evangelium (2005), 115-26

Videoer: “Daglig brød: Forandring,” “Kristus-lignende egenskaper”

Undervisning på Frelserens måte

I enhver sammenheng var Frelseren vårt eksempel og vår mentor. Å gjøre ditt beste for å bli mer lik ham og utvikle hans egenskaper, vil hjelpe deg å bli en bedre lærer. Når du forbereder deg til å undervise, kan du tenke på de Kristus-lignende egenskapene du trenger for å undervise de unge mennene.

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet (eller en assistent til biskopen i prestenes quorum) leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et Møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be hvert quorumsmedlem finne et skriftsted om læresetningen han lærte i forrige ukes leksjon og dele det med et annet quorumsmedlem.

  • Gi hver ung mann en kopi av aktiviteten om egenskaper på side 126 i Forkynn mitt evangelium, og be ham om å bruke noen minutter på selvransakelsen. Be hver ung mann fortelle hva han lærte av aktiviteten. Be noen unge menn fortelle om en Kristus-lignende egenskap de beundrer hos et annet quorumsmedlem eller hos et familiemedlem.

Lær sammen

Hver av aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumsmedlemmene å lære om Jesu Kristi egenskaper. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene om å lese eldste Robert D. Hales’ tale “Bli en disippel av vår Herre Jesus Kristus” og drøfte hvordan en disippels egenskaper er som tråder som er vevd sammen i en billedvev. De unge mennene vil kanskje like å lage sine egne analogier – og vise hvordan mange deler arbeider sammen for å skape noe større – for å vise hvordan vi utvikler Kristus-lignende egenskaper. Be de unge mennene velge en av de Kristus-lignende egenskapene fra talen og sette seg som mål å studere om den og utvikle den mer fullstendig.

  • For å hjelpe de unge mennene å forstå hvorfor vi skulle sentrere vårt liv om Jesus Kristus, kan du be dem spille et spill som inneholder sentrerende gjenstander (for eksempel ringkasting eller å balansere klosser i en høy stabel). Vis de første fire minuttene av Elder Richard J. Mayness tale “Gleden ved å leve et Kristus-sentrert liv.” Hva lærer de fra aktiviteten og talen om at det er viktig å sentrere sitt liv om Frelseren? Be quorumsmedlemmene om å arbeide sammen i par for å finne en historie i talen som viser velsignelsene vi får når vi sentrerer vår liv om Kristus. Hva vil de gjøre for å sentrere sitt liv mer om Kristus og hans læresetninger? 

  • Gi de unge mennene kopier av de ni spørsmålene eldste Russell M. Ballard stiller de unge mennene i sin tale “Den beste generasjon unge voksne” (eller vurder å vise den delen av talen der eldste Ballard stiller spørsmålene). Be dem grunne på hvordan de ville besvare disse spørsmålene, og be dem tenke på noen områder i livet hvor de kan forbedre seg. Hvilke Kristus-lignende egenskaper kan disse spørsmålene hjelpe dem å utvikle?

  • Sørg for at alle unge menn har en kopi av kapittel 6 i Forkynn mitt evangelium. Be de unge mennene velge en av de Kristus-lignende egenskapene som beskrives i dette kapitlet, som de ønsker å forbedre. Be dem fortelle hvorfor denne egenskapen er viktig for dem. Gi dem tid på quorumsmøtet til å lære om egenskapen de valgte, ved å følge forslagene under overskriften “Hvordan utvikler jeg Kristus-lignende egenskaper?” på side 115-16 i Forkynn mitt evangelium.

  • Be de unge mennene finne frem til sine prestedømsplikter i Plikt overfor Gud-heftet (se side 23 [diakon], 46-47 [lærere], 70-71 [prester]), og snakke om forskjellige situasjoner de kan være i mens de oppfyller disse pliktene (for eksempel som hjemmelærere for en familie som ikke er mottakelig for evangeliet, eller ved å forsvare Herrens normer). Hvordan vil Kristi egenskaper hjelpe de unge mennene i disse situasjonene? Når har de sett et annet quorumsmedlem vise en av disse egenskapene? De unge mennene kunne gå gjennom Stephen W. Owens tale, “De beste ledere er de som er best til å følge” og samtale om eksempler på prestedømslederskap som de har sett i sitt liv. Hvordan er Kristus det beste eksempelet på lederskap? Hvordan kan vi være Kristuslignende ledere  mens vi oppfyller våre prestedømsplikter?

  • Be quorumsmedlemmene hver for seg lese et av skriftstedene som er foreslått i denne oversikten, og markere ord og setninger som viser noen av Frelserens egenskaper. Oppfordre dem til å se etter disse egenskapene og andre mens de ser på videoen “Kristus-lignende egenskaper”. Gi dem tid til å uttrykke sine følelser for Frelseren og egenskapene han viste. Hvordan kan de selv utvikle disse egenskapene? De kan også gi eksempler på folk de kjenner, som de føler viser noen av disse Kristus-lignende egenskapene.

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hvordan de kan bli mer lik Kristus? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Vitnesbyrd har ofte størst kraft når de er korte, konsise og direkte” (Undervisning, intet større kall [1999], 43).

Bilde

Videoer: “Søk etter ord i Skriftene”

Se mer

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Bære sitt vitnesbyrd om viktigheten av å utvikle Kristus-lignende egenskaper for å hjelpe ham utføre sine prestedømsplikter, både nå og i fremtiden.

  • Oppfordre de unge mennene til å sette seg mål og legge planer om å utvikle en Kristus-lignende egenskap. Han kan oppfordre dem til å be vår himmelske Fader om hjelp.