Kom, følg med meg
Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus?


Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus?

For at vår tro skal føre til frelse, må den være sentrert om vår Herre Jesus Kristus. Å ha tro på Jesus Kristus betyr å stole på ham og adlyde hans bud. Tro er mye mer enn passiv overbevisning. Vi uttrykker vår tro gjennom handling – ved måten vi lever på.

Forbered deg åndelig

Hvordan har du utøvd tro på Jesus Kristus? Hvilke erfaringer kan du dele med de unge mennene som kan inspirere dem til å handle i tro?

Hvordan utøver de bærere av Det aronske prestedømme som du underviser, sin tro på Jesus Kristus? Hva gjør de for å styrke sin tro?

Når du studerer Skriftene og andre ressurser for å lære om tro, bør du se etter ting som vil hjelpe de unge mennene å styrke sin tro på Jesus Kristus.

Hebreerne 11:4-9, 17-29; Ether 12:11-22 (Eksempler på mennesker som viste tro)

Jakobs brev 1:5-6; 2:14-20 (Tro er overbevisning og handling)

Alma 32:21, 26-43 (Tro er håp om ting som er sant, men ikke sett)

Moroni 7:33-41 (Mirakler blir utført ved tro)

Quentin L. Cook, “Troens grunnvoll”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 127–131

Bonnie H. Cordon, “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 6–9

Dieter F. Uchtdorf, “Fjerde etasje, siste dør”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 15-18

Neil L. Andersen, “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 65–68

Tro”, Tro mot pakten, 160-162

Video: “Ren og enkel tro”, “Følg Ham – et påskebudskap om Jesus Kristus”

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren sa: “Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg” (Johannes 7:16). Han forkynte den lære som han lærte av sin Fader. Hvordan kan du forvisse deg om at du underviser i den sanne lære? (Se Undervisning, intet større kall, 52-53.)

Bilde

Video: “Still oss spørsmål”

Se mer

La de unge mennene lede

Et medlem av quorumspresidentskapet leder quorumsmøtet. Han leder de unge mennene i å rådføre seg med hverandre om quorumssaker, lærer dem deres prestedømsplikter (fra Skriftene og Plikt overfor Gud-boken) og inviterer en veileder eller et annet quorumsmedlem til å holde en evangelieleksjon. Han kan forberede seg ved å fylle ut et møteprogram for et quorumsmøte under et presidentskapsmøte.

Begynn læringsprosessen

Velg mellom disse forslagene, eller finn på dine egne for å repetere forrige ukes leksjon og introdusere denne ukens leksjon:

  • Be hver ung mann bruke ca 30 sekunder på å skrive ned så mye som mulig av det han husker fra forrige ukes leksjon. Oppfordre de unge mennene til å dele listene sine med hverandre. Hvordan kan du bruke listene deres til å introdusere temaet tro?

  • Tegn en enkel robåt, og merk den “Tro”. Tegn så en åre merket “Overbevisning” og en annen merket “Gjerninger”. Spør quorumet hva som ville skjedd med denne båten hvis den hadde bare én åre. Hva vil skje med vår tro hvis vi ikke handler ifølge det vi tror? Bruk Skriftene eller Tro mot pakten (side 160-162) til å hjelpe quorumsmedlemmene å forstå hva tro er og hvordan denne tegningen illustrerer den.

Lær sammen

Hver av de følgende aktivitetene vil hjelpe quorumsmedlemmene å forstå hva det vil si å ha tro på Jesus Kristus. Følg Åndens inspirasjon, og velg en eller flere som vil fungere best for ditt quorum:

  • Be de unge mennene lese Alma 32:21 og Helaman 5:12. Be noen av dem oppsummere med egne ord det de lærer om tro fra disse skriftstedene. Be de unge mennene finne eksempler på mennesker som hadde en sterk troens grunnvoll i eldste Quentin L. Cooks tale “Troens grunnvoll” eller eldste Neil L. Andersens tale “Tro kommer ikke ved en tilfeldighet, men ved valg.” Be dem fortelle om det de finner. Hva kan de gjøre for å bygge en sterk troens grunnvoll? 

  • Be to unge menn komme frem foran klassen. Be en av de unge mennene å prøve å stå i forskjellige stillinger (slik som med benene spredt utover eller lene seg til siden) og få den andre unge mannen til å dytte ham forsiktig mens han står i forskjellige stillinger. Hvilke stillinger hjalp den unge mannen til å stå støtt? Hvilke stillinger fikk ham til å miste balansen? Be de unge mennene lese søster Bonnie H. Cordons tale “Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, mens de ser etter hennes forslag om hvordan å utvikle større tillit til Jesus Kristus og ha ham som midtpunktet for vår tro. Har de unge mennene noen opplevelser de kan dele med hverandre da de stolte på sin egen forstand og opplevde konsekvensene av det, eller da de satte sin lit til Frelseren og mottok velsignelsene? 

  • Be et quorumsmedlem undervise en del av denne leksjonen. Han kan gjøre dette som en del av sin Plikt overfor Gud-plan for å lære og undervise om tro (se “Forstå læren”, side 18, 42 eller 66).

  • Be hver ung mann om å finne en historie fra Skriftene der noen handlet i samsvar med sin tro på Jesus Kristus (se for eksempel 1 Mosebok 14:19-28; Matteus 8:5-13; Hebreerne 11:4-9, 17-29; Ether 12:11-22; 1 Nephi 4). Be også de unge mennene skrive om en opplevelse der de eller noen de kjenner, utøvde tro på Jesus Kristus. Be hver ung mann om å dele historien han fant i Skriftene og opplevelsen han skrev om. De kan gjøre dette i små grupper eller som quorum.

  • Skriv  følgende spørsmål på tavlen: “Hva er tro? Hva vil det si å ha tro på Jesus Kristus? Hvordan lever jeg ved tro? Hvordan øker jeg min tro?” Be quorumsmedlemmene lese president Dieter F. Uchtdorfs tale “Fjerde etasje, siste dør”, og se etter svar på disse spørsmålene. Be dem skrive svarene sine på tavlen og dele andre ting de lærte med quorumet. Som en del av diskusjonen, kan du spørre, “Hva menes med å fortsette i tro til vi når ‘fjerde etasje, siste dør’, slik som misjonærene i historien?” 

  • Be de unge mennene lese Matteus 17:20, og spør dem hva de tror det vil si å flytte fjell med vår tro. Presenter følgende utsagn av biskop Richard C. Edgley: “Jeg har aldri sett et fysisk fjell flytte seg. Men på grunn av tro har jeg sett et fjell av tvil og fortvilelse bli fjernet og erstattet med håp og optimisme. På grunn av tro har jeg personlig sett et fjell av synd bli erstattet med omvendelse og tilgivelse. Og på grunn av tro har jeg personlig sett et fjell av smerte bli erstattet med fred, håp og takknemlighet. Ja, jeg har sett fjell flytte seg” (“Tro – valget er ditt”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 33). Vis videoen “Ren og enkel tro”, og be de unge mennene se etter fjell som ble flyttet ved tro (eller fortell om noe du selv har opplevd).

Be de unge mennene fortelle hva de har lært i dag. Forstår de hva det vil si å ha tro på Jesus Kristus? Hvilke følelser eller tilskyndelser får de? Har de andre spørsmål? Ville det være verdt å bruke mer tid på denne læresetningen?

Undervisningstips

“Når du underviser fra Skriften, er det ofte nyttig å la elevene se etter eller lytte etter noe bestemt” (Undervisning, intet større kall [1999], 55).

Oppfordre til å handle

Den unge mannen som leder, avslutter møtet. Han kan:

  • Uttrykke sine følelser om hva det betyr å ha tro på Jesus Kristus og hva han planlegger å gjøre for å handle på denne troen.

  • Snakke med quorumet om hvordan deres tro tilkjennegis i deres prestedømstjeneste.