2022
Pas je het evangelie aan je leven aan?
Maart 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Pas je het evangelie aan je leven aan?

Door een uniek bouwontwerp begreep ik hoe belangrijk het is om ons leven aan het evangelie aan te passen – en niet andersom.

Afbeelding
boom groeit door een gat in een dak

Ik zag onlangs een foto van een bijzonder gebouw. Voor het gebouw stond een grote boom die daar duidelijk al veel langer groeide dan het gebouw bestond. Aan de zijkant van het gebouw zaten twee balkonverdiepingen met gaten erin, zodat de takken van de boom er door konden. De boom bleef naast het gebouw doorgroeien, met zijn stam pal door een gat in het dak.

Toen ik naar deze foto keek, dacht ik over het herstelde evangelie van onze Heer Jezus Christus na.

Ik dacht: willen we ons leven aanpassen aan het evangelie, of proberen we het evangelie aan ons leven aan te passen?

Tijdens de algemene aprilconferentie van 2021 heeft ouderling Chi Hong (Sam) Wong van de Zeventig gezegd: ‘Het evangelie maakt geen deel uit van ons leven, maar ons leven maakt wel deel uit van het evangelie van Jezus Christus. Denk daar eens over na. Is dat niet waar?’1

Ik zeg ja, dat is waar.

Als we deze belangrijke les begrijpen, kunnen we onnodig hartzeer ons hele leven vermijden, en leren om ons volledig te bekeren en ons aan de Heer en zijn evangelie toe te wijden.

De wijsheid en stemmen van de wereld versus de wijsheid van God

Laten we het eens hebben over dit mooie gebouw en de boom die er doorheen bleef groeien. De architect had kunnen zeggen dat de boom in de weg stond: ‘Hij verhindert het project dat ik wil uitvoeren.’ Of de eigenaar van het gebouw had kunnen zeggen: ‘Maar ik heb geld – hak deze boom om zodat er ruimte is om het gebouw te bouwen.’ Maar dat zeiden ze niet. In plaats daarvan kozen ze ervoor om hun bouwontwerp aan de bestaande boom aan te passen.

Als we dat vanuit een evangelieperspectief bekijken, kunnen we er niet voor kiezen om de evangeliebeginselen en -leer die al eeuwig bestaan te veranderen – beginselen en leer waar wij baat bij hebben. We zijn weliswaar ‘vrij om te kiezen’ (2 Nephi 2:27) of we volgens het evangelie van Jezus Christus willen leven, maar we kunnen de gevolgen van onze keuzes niet kiezen.

Laten we bedenken wat er in het Oude Testament met Uzza gebeurde:

‘Uzza [strekte] zijn hand uit naar de ark van God en greep die, omdat de runderen struikelden.

‘Toen ontbrandde de toorn van de Heere tegen Uzza, en God strafte hem daar om deze onbedachtzaamheid, en hij stierf daar bij de ark van God’ (2 Samuël 6:6–7).

Toen Uzza probeerde de ark te steunen, liet hij zien dat hij het beter dacht te weten dan de Heer. Tegenwoordig zijn er hedendaagse Uzza’s, die proberen hun hand uit te strekken, of hun wijsheid, agenda of ideeën gebruiken om hun eigen wetten op te leggen in plaats van Gods wetten. Zij menen het beter te weten dan de Heer en proberen ons weg te leiden van de juiste beginselen die Hij ons bij monde van zijn heilige profeten heeft gegeven. Ze proberen ons er misschien van te overtuigen om alleen maar iets te veranderen of aspecten van het evangelie na te leven die bij onze ideale levensstijl passen.

Maar onze hemelse Vader nodigt ons uit om veranderingen in ons leven aan te brengen waardoor we het zuivere, eeuwige evangelie van Jezus Christus volgen. Want als we dat doen, kan Hij ons zegenen.

De zegeningen van de volheid van het evangelie van Jezus Christus omarmen

Zoals dit gebouw en de boom illustreren, kunnen we besluiten om de beginselen van het evangelie die al vóór ons bestonden te respecteren, net zoals de architect van het gebouw besloot om de natuur te respecteren die er vóór hem al was. Dat doen we door ons leven aan het evangelie van Jezus Christus aan te passen en niet andersom, want dat kan pijnlijke gevolgen hebben, zoals Uzza spijtig genoeg ondervond. Als we bedenken dat we niet ‘alle dingen begrijpen die de Heer kan bevatten’ (Mosiah 4:9) en dat Hij ‘alle dingen doorgrondt’ (Alma 26:35), kunnen we weten dat Hij ons geboden of aanwijzingen heeft gegeven voor ons geluk, onze veiligheid en, uiteindelijk, ons eeuwig heil (zie Leer en Verbonden 82:8–9).

Ik ben volkomen overtuigd van de macht en wijsheid van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus. Hun macht en zegeningen kunnen de onze zijn als we hun geboden gehoorzamen die Zij voor ons welzijn hebben ingesteld. We zijn hier op aarde gekomen om geloof te oefenen en onze hemelse Vader te gehoorzamen, zodat we eeuwig geluk en vreugde kunnen ervaren en bij Hem kunnen terugkeren.

Ik weet dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen echt de plek is waar we kunnen leren om meer op onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te gaan lijken door de aanwijzingen van hedendaagse profeten op te volgen. We mogen op hun aanwijzingen vertrouwen, die door de Heiland zelf gegeven zijn om ons op onze reis terug naar Hem te leiden.