Kyrkans presidenters lärdomar
’Återvända kan till Gud’


Kapitel 1

”Återvända kan till Gud”

Vi kan endast finna glädje, sanning och självförverkligande genom att leva i harmoni med vår himmelske Faders plan.

Spencer W Kimballs liv och verksamhet

Kyrkans medlemmar över hela världen älskar primärsången ”Jag är Guds lilla barn”, med dess enkla men djupsinniga budskap om vilka vi är, varför vi är här på jorden och vad Herren lovar oss om vi är trofasta. Syster Naomi W Randall skrev texten till sången år 1957, när äldste Spencer W Kimball var medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Vid denna tidpunkt avslutades refrängen med orden ”återvända kan till Gud om jag känner till hans lag”.

Under ett besök på en stavskonferens lyssnade äldste Kimball till en grupp primärbarn som sjöng ”Jag är Guds lilla barn”. Strax efter detta kommenterade han sången i ett samtal med en medlem av Primärs generalkommitté. ”Jag älskar denna barnsång”, sade han, ”men det är ett ord som bekymrar mig. Har syster Randall något emot om vi ändrar orden känner till till orden har lytt?1

Syster Randall samtyckte till förändringen. Nu avslutas refrängen med orden ”återvända kan till Gud, om jag har lytt hans lag”.2 Dessa ord återspeglar en princip som president Kimball betonade under hela sin verksamhet: ”Ett celestialt liv kan uppnås av varje själ som uppfyller fordringarna. Att veta räcker inte. Man måste göra. Det är nödvändigt med både rättfärdighet och förordningar”3. Han lärde att evangeliet är ett ”sätt att leva, en plan för personlig frälsning och att det bygger på personligt ansvar. Det är utvecklat för människan, Guds avkomma. Människan är en blivande Gud och har inom sig gudaskapets frön, och hon kan, om hon vill, uppstiga till stora höjder”4.

Spencer W Kimballs lärdomar

I vårt förjordiska liv undervisade vår himmelske Fader oss om sin plan för vår upphöjelse.

Då vi var andevarelser, helt organiserade och med förmåga att tänka, studera och förstå tillsammans med honom, sade vår himmelske Fader ungefär så här till oss: ”Mina älskade barn, i ert andliga tillstånd har ni nu framskridit så långt som ni kan. För att fortsätta er utveckling, behöver ni en fysisk kropp. Jag tänker ge er en plan för hur ni kan fortsätta er tillväxt. Som ni vet kan man endast tillväxa genom att övervinna svårigheter.

”Vi ska”, sade Herren, ”ta de beståndsdelar vi har här och organisera dem till en jord, sätta därpå växter och djurliv samt låta er gå ned på den. Detta blir för er en prövoplats. Vi ska ge er en rik jord, generöst beredd för er nytta och glädje, och vi ska se om ni visar er värdiga och gör de saker ni ombeds göra. Jag tänker ingå ett kontrakt med er. Om ni går med på att utöva kontroll över era önskningar, och fortsätta att tillväxa mot fullkomning och gudaskap genom den plan jag ska ge er, så ska jag ge er en fysisk kropp av kött och ben samt en rik jord med god avkastning, med sol, vatten, skogar, metaller, mylla och allt annat som behövs för att ge er föda, kläder och husrum och ge er varje tillfälle till glädje som är rätt och till ert bästa. Dessutom ska jag göra det möjligt för er att till sist återvända till mig då ni förbättrat ert liv, övervunnit hinder och närmat er fullkomning.”

På ovanstående ytterst generösa erbjudande reagerade vi som söner och döttrar till vår himmelske Fader med tacksamhet5.

Herren [framlade] klart och tydligt planen med dess förutsättningar och fördelar … Människan skulle få handlingsfrihet för att kunna välja självständigt.

Livet delades in i tre delar eller tillstånd: Föruttillvaron, jordelivet och odödligheten … Beteendet i ett tillstånd skulle kraftigt påverka påföljande tillstånd. Om någon höll sitt första tillstånd skulle hon ernå det andra tillståndet eller jordelivet för ytterligare prövningar och erfarenheter. Om hon ärade sitt andra tillstånd, jordelivet, skulle evigt liv vänta henne6.

Vi har inget minne av föruttillvaron, men innan vi kom till denna jord förstod vi alla klart avsikten med att vara här. Vi förväntades samla kunskap, bilda oss, utbilda oss. Vi skulle kontrollera våra drifter och önskningar, bemästra och kontrollera våra känslor samt övervinna våra svagheter, små och stora. Vi skulle få bort underlåtenhetssynder och begående av synder samt följa de bud och lagar vår Fader givit oss …

Vi förstod också att efter en tidrymd varierande från sekunder till flera årtionden av liv på jorden skulle vi dö, våra kroppar skulle gå tillbaka till moder jord från vilken de skapats, och våra andar skulle gå till andevärlden där vi skulle utbildas ytterligare för vår eviga bestämmelse. Efter en tid skulle en uppståndelse eller en återförening mellan kropp och ande ske, vilken skulle göra oss odödliga och möjliggöra en vidare klättring mot fullkomning och gudaskap. Denna uppståndelse har möjliggjorts för oss genom Herren Jesu Kristi offer. Denna jords Skapare utförde denna oförlikneliga tjänst för oss — ett under som vi själva inte förmådde utföra. Sålunda öppnades vägen för vår odödlighet och — om vi befinns värdiga — slutliga upphöjelse i Guds rike7.

Innan vi kom till denna tårarnas dal var vi väl införstådda med att det skulle förekomma sorg, besvikelse, hårt arbete, blod, svett och tårar, men trots allt detta såg vi ner och såg hur denna jord gjordes redo för oss, och vi sade på ungefär följande sätt: ”Ja, Fader, trots allt detta ser jag vilka stora välsignelser som jag kommer att få ta del av som en av dina söner eller döttrar. Jag inser att jag genom att påta mig en kropp slutligen blir odödlig som dig, att jag kan övervinna syndens följder och bli fullkomnad och jag är så mån om att komma till jorden vid första bästa tillfälle.” Och sålunda kom vi8.

Jordelivet är tiden då vi ska förbereda oss att möta Gud.

Vi dödliga, som nu lever på jorden är i vårt andra tillstånd. Vår tillvaro här med dödliga kroppar, intygar att vi ”höll” vårt första tillstånd. Vår andemateria var evig och samexisterande med Gud, men den organiserades till andekroppar av vår himmelske Fader. Våra andekroppar genomgick en lång period av tillväxt, utveckling och utbildning och fick till slut, efter att ha klarat prövningarna, komma till denna jord och till dödligheten.

En bestämd avsikt med att låta våra andar inträda i ett dödligt tillstånd var att ge oss en fysisk kropp. Denna kropp skulle vara underkastad dödlighetens bräcklighet och alla dess svagheter, frestelser och begränsningar och skulle ställas inför utmaningen att övervinna sig själv9.

Ni har inte bara sänts till jorden för att ha det skönt en tid, eller för att tillfredsställa era passioner eller önskningar … och ha det som världen beskriver som ”roligt”.

Ni har kommit till den här världen i en mycket seriös avsikt. Man kan säga att ni sänts till skolan för att börja som spädbarn och tillväxa till otroliga proportioner av visdom, urskillning, kunskap och kraft10.

Ett av de allvarligaste mänskliga felen genom tiderna är senfärdigheten, ovilligheten att ta på sig sitt ansvar nu. Människan kom till jorden med avsikten att få sin skolning, sin utbildning och utveckling samt för att fullkomnas. Många har dock låtit sig missledas och blott och bart blivit … mentalt och andligt lättjefulla och sökande efter världens nöjen11.

Detta jordeliv är tiden att bereda sig att möta Gud. Det är vår första plikt. Efter att ha fått den kropp som ska bli vår andes tabernakel i evigheten, ska vi nu utveckla vår kropp, vårt sinne och vår ande. Viktigast av allt är att vi använder det här livet till att fullkomna oss själva, tygla köttet, ge anden herravälde över kroppen, övervinna alla svagheter och styra oss själva så att vi kan leda andra och utföra alla nödvändiga förordningar12.

Jesu Kristi evangelium visar oss vägen tillbaka till vår himmelske Fader.

För att hitta en plats där vi inte tidigare varit använder vi vanligen en karta … Herren Jesus Kristus [har] givit oss en karta — ett rättesnöre av lagar och bud varigenom vi kan uppnå fullkomning och slutligen gudaskap. Dessa lagar och förordningar kallas Jesu Kristi evangelium och är den enda plan som kan upphöja människosläktet. Endast Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har i dess helhet detta ovärderliga program, vilket görs tillgängligt för alla som tar emot det13.

Herren återställde sitt rike i dessa dagar, med alla dess gåvor, krafter och välsignelser. Alla kyrkor ni känner till kan möjligtvis ta er med på en lång tur, och ge er ett visst mått av frid och lycka och välsignelse, och de kan föra er till förlåten, men där lämnar de er. Jesu Kristi kyrka hämtar upp er på denna sida av slöjan, och om ni lever efter dess bud för den er genom förlåten som om den inte fanns där och vidare genom evigheterna till upphöjelse14.

Jesu Kristi evangelium är den eviga frälsningsplanen. Det är den plan som utformats och kungjorts av Gud, den evige Fadern, till frälsning för alla som vill tro och lyda15.

För att kunna nå evigt liv och upphöjelse och gudaskap måste man föras in i riket genom dop, rätt utfört. Man måste motta den Helige Anden genom handpåläggning av bemyndigade män. En man måste ordineras till prästadömet av bemyndigade prästadömsbärare. Man måste få begåvningar och beseglas i Guds hus genom profeten som innehar nycklarna eller av någon till vilken nycklarna delegerats. Man måste även leva ett rättfärdigt, rent, uppriktigt och tjänande liv. Ingen kan inträda i det eviga livet utom genom den rätta dörren — Jesus Kristus och hans bud16.

Jesus fullkomnade sitt liv och blev vår Kristus. Hans dyrbara blod utgöts, och han blev vår Frälsare. Hans fullkomliga liv gavs, och han blev vår Återlösare. Hans försoning för oss gjorde det möjligt för oss att återvända till vår himmelske Fader17.

Frälsarens stora, underbara och förunderliga försoning kan inte få sin fulla frälsande inverkan på oss om vi inte omvänder oss18.

Vi är så tacksamma att vår himmelske Fader har välsignat oss med omvändelsens evangelium. Det är grundläggande för allt som utgör evangelieplanen. Omvändelse är Herrens lag för tillväxt, hans princip för utveckling och hans plan för lycka. Vi är djupt tacksamma att vi har hans bestämda löfte att där synd och felsteg förekommit, kan dessa följas av uppriktig och tillräcklig omvändelse som i sin tur belönas med förlåtelse.

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila”, sade Mästaren. (Matt 11:28)

Det underbara med omvändelsen är att skrifterna är lika fulla av Herrens löften att han ska förlåta oss, som de är med hans befallningar till oss att omvända oss, att förändra våra liv och bringa dem i full samklang med hans underbara lärdomar.

Gud är god. Han är ivrig att förlåta. Han vill att vi ska fullkomna oss och bibehålla kontrollen över oss själva. Han vill inte att Satan och andra ska styra våra liv. Vi måste lära att hållandet av vår himmelske Faders bud utgör den enda vägen till fullständig kontroll över oss själva, den enda vägen till glädje, sanning och självförverkligande i det här livet och i evigheten19.

Lyckans skattkammare står öppen för dem som efterlever Kristi evangelium i dess renhet och enkelhet … Löftet om den högsta lycka, vissheten om ett framgångsrikt liv här och om upphöjelse och evigt liv härefter kommer till dem som planerar att leva sina liv i fullständig harmoni med Jesu Kristi evangelium — och sedan konsekvent följer den kurs de lagt ut20.

Bara de ståndaktiga och trofasta blir upphöjda.

Om vi är sanna och trofasta kommer vi att uppstå, inte endast till odödlighet utan till evigt liv. Odödlighet innebär att leva för evigt i ett tilldelat rike. Evigt liv är att uppnå upphöjelse i den högsta himmelen och att leva i en familjeenhet21.

En man sade häromdagen att det enda han inte tyckte om med mormonkyrkan var att den gör anspråk på att vara den enda kyrka varigenom människan kan bli frälst. Jag sade: ”O, nej, vi gör inte något sådant anspråk. Vi säger att varje god religionsutövare och varje god människa som inte är religiös kommer att bli frälst men att det finns grader av frälsning.”22

De som levt efter världens sätt ska gå till ett telestialt rike vilkens härlighet är såsom stjärnornas.

De som varit anständiga, uppriktiga och som levt respektabla och goda liv går till ett terrestrialt rike, vilkens härlighet är såsom månens.

De som trott på Kristus, som övergivit världen, som tagit den Helige Anden till sin vägledare och som varit villiga att lägga sitt allt på altaret, de som hållit Guds befallningar — de går till ett celestialt rike, vars härlighet är såsom solens23.

Livets väg är klart utstakad enligt den gudomliga avsikten. Jesu Kristi evangeliums karta finns att tillgå för alla som färdas därpå, och målet, det eviga livet, är klart fastställt. Vid målet väntar Fadern hoppfullt, angelägen att välkomna sina hemvändande barn. Olyckligtvis finns det många som aldrig kommer24.

Varför är det endast få som når upphöjelse i det celestiala riket? Inte därför att det inte var tillgängligt för dem, inte därför att de inte kände till att det var tillgängligt för dem, inte därför att vittnesbördet inte gavs till dem, utan därför att de inte var villiga att sätta sitt liv i ordning och få det att likna Frälsarens liv och förankra det så väl att inte någon avvikelse förekom ända till slutet25.

Det finns … många medlemmar som är slappa och ansvarslösa och ständigt skjuter upp. De lever efter evangeliet, men utan hängivelse. De har uppfyllt vissa krav men är inte tappra. De begår inga större brott utan underlåter endast att göra det som fordras — sådant som att betala tionde, leva efter Visdomsordet, hålla familjeböner, fasta, besöka möten och att tjäna …

Herren omvandlar inte våra förhoppningar, önskningar och föresatser till gärningar. Det måste var och en av oss göra själv …

Endast de uthålliga kommer att upphöjas och erhålla den högsta härligheten, ”många äro kallade, men få utvalda”. (L&F 121:40) Som Frälsaren sade: ” … den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och det är få som finner den”. Och omvänt: ”… den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den”. (Matt 7:13, 14)

Det är sant att många sista dagars heliga, som döpts och konfirmerats som medlemmar i kyrkan och några som till och med fått sina begåvningar och vigts och beseglats i det heliga templet, har trott att de sålunda garanterats upphöjelsens och det eviga livets välsignelser. Det är inte sant. Det finns två grundläggande krav som varje själ måste uppfylla för att kunna uppnå de stora välsignelser som erbjuds. Hon måste motta förordningarna och måste vara trofast och övervinna sina svagheter. Således kommer inte alla som kallar sig sista dagars heliga att upphöjas.

För de sista dagars heliga som är uthålliga, och uppfyller kraven troget och i dess helhet, är emellertid löftena härliga:

”Då skola de vara gudar, emedan de äro oändliga; därför skola de vara från evighet till evighet emedan de förbliva. Då skola de vara över alla, emedan allting är dem underlagt. Då skola de vara gudar, emedan de hava all makt, och änglarna äro dem underdåniga.” (L&F 132:20)26

När man inser hur stora, härliga och rika välsignelser som Herren lovar förläna de trofasta, är de värda all tålmodighet, tro, uppoffringar, svett och tårar. De eviga välsignelser som utlovas innebär odödlighet och evigt liv, evig tillväxt, gudomligt ledarskap, fullkomning och med allt detta gudaskap27.

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. För ytterligare hjälp, se sidorna V–IX.

  • Gå igenom det tredje avsnittet på sidan 2 och det tredje fullständiga stycket på sidan 3 i vilket president Kimball beskriver hur vi reagerade i föruttillvaron på vår himmelske Faders plan. Varför tror du att vi reagerade på det sättet?

  • Gå igenom det andra och tredje fullständiga stycket på sidan 4. Vad gör du för att finna glädje i livet utan att förlora din ”seriösa avsikt” ur sikte?

  • Studera president Kimballs lärdomar om syftet med jordelivet på sidorna 3–5. I ljuset av dessa lärdomar, varför tror du att senfärdighet är ”ett av de allvarligaste mänskliga felen”? Hur kan vi övervinna denna tendens?

  • President Kimball lärde att Jesu Kristi evangelium liknar en karta som leder oss till upphöjelse (s 5–8). Begrunda var du befinner dig på denna resa och vad du kan göra för att gå vidare.

  • Vad tror du det innebär att vara tapper i evangeliet? (Några exempel finns på sidorna 7–9 och i berättelsen på sidan 1.) Varför räcker det inte med medlemskap i kyrkan och kunskap om evangeliet för att säkerställa upphöjelse i det celestiala riket?

Skriftställen som hör till detta ämne: Jakobs brev 1:22; Alma 34:30–41; 3 Nephi 27:13–22; L&F 76:50–93; Abraham 3:22–26

Slutnoter

  1. I Robert D Hales, ”Jag är Guds lilla barn”, Nordstjärnan, nov 1978, Vännen, s 4.

  2. Psalmer, nr 194.

  3. Conference Report, apr 1964, s 94; eller Improvement Era, jun 1964, s 496.

  4. The Teachings of Spencer W Kimball, sammanst av Edward L Kimball (1982), s 28.

  5. ”Absolut sanning”, Nordstjärnan, jul 1979, s 5–6.

  6. Förlåtelsens under, s 15–16.

  7. Förlåtelsens under, s 16–17.

  8. The Teachings of Spencer W Kimball, s 31.

  9. Förlåtelsens under, s 16.

  10. The Teachings of Spencer W Kimball, s 31.

  11. Förlåtelsens under, s 18.

  12. ”Beloved Youth, Study and Learn”, i Life’s Directions (1962), s 177–178. Se också L Tom Perry, ”Lära sig tjäna”, Liahona, maj 2002, s 16.

  13. Förlåtelsens under, s 17.

  14. The Teachings of Spencer W Kimball, s 49–50.

  15. Nordstjärnan, apr 1979, s 124.

  16. Förlåtelsens under, s 17.

  17. ”President Kimball talar om världslighet”, Nordstjärnan, sep 1981, s 5.

  18. ”Omvändelsens evangelium”, Nordstjärnan, mar 1983, s 6.

  19. Nordstjärnan, mar 1983, s 1–2.

  20. Förlåtelsens under, s 224.

  21. Nordstjärnan, apr 1979, s 125.

  22. The Teachings of Spencer W Kimball, s 50.

  23. Nordstjärnan, apr 1979, s 125.

  24. Förlåtelsens under, s 27.

  25. The Teachings of Spencer W Kimball, s 51–52.

  26. Förlåtelsens under, s 18–20.

  27. Förlåtelsens under, s 265.