Tehtävät lähetyskentällä
Luku 11: Auta ihmisiä tekemään sitoumuksia ja pitämään ne


”Luku 11: Auta ihmisiä tekemään sitoumuksia ja pitämään ne”, Saarnatkaa minun evankeliumiani – opas Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomiseen, 2023

”Luku 11”, Saarnatkaa minun evankeliumiani

Kuva
Ei minulta mitään puutu, Yongsung Kim

Luku 11

Auta ihmisiä tekemään sitoumuksia ja pitämään ne

Mieti tätä

  • Kuinka sitoumusten pitäminen liittyy kääntymykseen?

  • Kuinka sitoumusten pitäminen liittyy liittojen pitämiseen?

  • Kuinka voin esittää kutsuja, jotka auttavat ihmisiä kasvamaan hengellisesti ja vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen?

  • Miksi on tärkeää lausua vilpitön todistus?

  • Mitä siunauksia voin luvata?

  • Kuinka voin auttaa ihmisiä pitämään sitoumukset?

Parannus, sitoumus ja kääntymys

Lähetyssaarnaajana ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena haluat sielujen pelastusta (ks. Moosia 28:3). Vapahtaja on ”voimallinen pelastamaan” ne, jotka pitävät liitot, joita he solmivat ottamalla vastaan välttämättömiä pappeuden toimituksia alkaen kasteesta (ks. 2. Nefi 31:19). Kutsujen esittäminen ja ihmisten auttaminen sitoumusten pitämisessä valmistaa heitä kasteeseen.

Ihmiset pelastuvat parannuksen ehdolla (ks. Hel. 5:11). Parannus on täyttä ja vilpitöntä kääntymistä Jeesuksen Kristuksen puoleen. Sitoutuminen on olennainen osa parannusta. Kun kutsut henkilöä tekemään sitoumuksia opettaessasi häntä, kutsut häntä tekemään parannusta.

Sitoutuminen tarkoittaa sitä, että valitsee toimintatavan ja toimii tämän valinnan mukaisesti. Toimiminen johdonmukaisesti evankeliumin totuuksien mukaan johtaa kääntymykseen.

Kääntymys on muutos ihmisen uskonkäsityksissä, sydämessä ja elämässä Jumalan tahdon hyväksymiseksi ja noudattamiseksi. Se on tietoinen päätös tulla Kristuksen opetuslapseksi. Kääntymys tapahtuu, kun henkilö osoittaa uskoa Kristukseen, tekee parannuksen synneistään, menee kasteelle, saa Pyhän Hengen lahjan ja kestää loppuun asti. Herra ja Hänen profeettansa kutsuvat tätä muutosta hengelliseksi uudestisyntymiseksi (ks. Joh. 3:3–5; Moosia 27:25–26).

Vapahtajan sovitus tekee kääntymyksen mahdolliseksi, ja Pyhä Henki saa aikaan tämän voimallisen sydämenmuutoksen (ks. Moosia 5:2; Alma 5:12–14).

Kääntymys on prosessi, ei yksi tapahtuma. Se, että autat ihmisiä kokemaan kääntymyksen Jeesukseen Kristukseen, on keskeistä lähetyssaarnaajan tarkoituksen kannalta. Hengen ohjaamana kutsut ihmisiä tekemään sitoumuksia, jotka auttavat heitä kasvamaan hengellisesti ja tuntemaan Pyhän Hengen vaikutuksen elämässään. Sitten tuet heitä siinä, että he pitävät kiinni antamistaan sitoumuksista. Autat heitä toimimaan uskossa kohti pysyvää muutosta (ks. Moosia 6:3).

Ihmiset, jotka pitävät sitoumukset ennen kastetta, tekevät todennäköisemmin pyhiä liittoja sen jälkeen ja pitävät ne. Kun opetat ihmisiä pitämään sitoumukset, opetat heitä pitämään liitot. Liittojen solmiminen ja pitäminen on olennainen osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja Jumalan suunnitelmaa lapsiaan varten.

Tässä luvussa on ohjeita kutsujen esittämiseen, siihen, mitä siunauksia lupaamme, todistuksesi lausumiseen ja siihen, että autat ihmisiä pitämään sitoumuksensa, jotta he voivat tulla Vapahtajan luo ja pelastua.

Kuva
Lähetyssaarnaajia opettamassa naista

Esitä kutsuja

Jeesuksen Kristuksen edustajana kutsut ihmisiä seuraamaan Häntä ja ottamaan vastaan Hänen evankeliuminsa ilon. Kutsut heitä nimenomaan tekemään asioita, jotka vahvistavat heidän uskoaan Kristukseen. Sitten tuet heitä pitämään sitoumuksensa.

Kutsut ja sitoumukset ovat tärkeitä seuraavista syistä:

  • Ne auttavat ihmisiä elämään oppimiensa periaatteiden mukaan, niin että he tuntevat Hengen vahvistavan todistuksen.

  • Sitoumusten pitäminen on yksi tapa, jolla ihmiset osoittavat tekevänsä parannusta (ks. OL 20:37).

  • Parannus auttaa ihmisiä kokemaan Jumalan anteeksiannon tuomaa rauhaa ja iloa. He saavat myös lisää apua Jumalalta haasteisiinsa.

  • Sitoumusten pitäminen valmistaa ihmisiä solmimaan pyhiä liittoja ja pitämään ne.

  • Voit osoittaa rakkautesi ihmisiä kohtaan ja uskosi Jumalan lupauksiin auttamalla ihmisiä pitämään sitoumuksensa.

Kutsu Hengen ohjauksen mukaan

Tavoittele Hengen johdatusta siihen, mitä kutsuja esittää ja milloin esittää ne. Mieti, mikä opetus tai oppi oikein ymmärrettynä auttaa henkilöä ottamaan vastaan kutsusi. Oikea kutsu oikeaan aikaan voi innoittaa ihmisiä tekemään sellaista, mikä vahvistaa heidän uskoaan. Nämä teot voivat johtaa voimalliseen sydämenmuutokseen (ks. Moosia 5:2; Alma 5:12–14).

Esittämäsi kutsut voivat olla pieniä, kuten pyhien kirjoitusten luvun lukeminen tai sakramenttikokoukseen tuleminen. Tai ne voivat olla niinkin käänteentekeviä kuin kasteelle meneminen. Kutsujen tulisi sopia siihen, missä vaiheessa henkilö on hengellisellä matkallaan.

Hengen ohjaamat kutsut rakentuvat toistensa pohjalle ja auttavat ihmistä edistymään hengellisesti (ks. 2. Nefi 28:30; OL 93:12–13). Kysy itseltäsi: ”Mitä sitoumuksia henkilö pitää? Mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi, jotta hän voi edistyä?”

Kuuntele sitä, jonka kanssa keskustelet tai jota opetat. Sen pohjalta, mitä kuulet ja tunnet, tavoittele Hengen johdatusta siihen, mitkä kutsut auttavat kutakin henkilöä edistymään kohti pyhien liittojen solmimista.

Kutsujen esittämisen periaatteita

Kutsujen esittäminen edellyttää uskoa Kristukseen. Usko siihen, että Hän siunaa ihmisiä, kun he ottavat vastaan kutsusi ja noudattavat niitä.

Ihmiset tekevät todennäköisemmin muutoksia, kun kutsut heitä toimimaan evankeliumin totuuden mukaan ja autat heitä näkemään, kuinka muutos siunaa heitä. He muuttuvat siinä määrin kuin he tuntevat Hengen ja kokevat iloa eläessään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

Aina kun olet tekemisissä henkilön kanssa kasvokkain tai verkossa, mieti, mikä kutsu voisi auttaa häntä vahvistamaan uskoaan Kristukseen ja tuntemaan Hengen. Joskus se voi olla niinkin yksinkertaista kuin tapaaminen kanssanne uudelleen tai tuleminen kirkon toimintaan.

Kun valmistaudut opettamaan oppiaihetta, mieti kunkin henkilön tarpeita ja edistymistä. Huolehdi siitä, että oppiaihesuunnitelmaasi sisältyy yksi tai useampia kutsuja, jotka auttavat henkilöä edistymään.

Varo, ettet esitä liian monta kutsua kerralla. Ihminen tarvitsee aikaa toimia, kasvaa ja oppia jokaisen kutsun pohjalta.

Ole rohkea mutta älä määräile, kun kutsut ihmisiä tekemään sitoumuksia (ks. Alma 38:12). Kunnioita ihmisten tahdonvapautta.

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

Miksi sitoumukset ovat tärkeitä?

Kutsu ystävällisin ja selkein sanoin

Kutsu esitetään usein kysymyksenä, johon vastataan joko kyllä tai ei. Kutsujesi tulee olla ystävällisiä, täsmällisiä ja selkeitä. Niiden tulee kutsua tai johtaa ihmisiä sitoutumaan siihen, että he toimivat uskossa Jeesukseen Kristukseen.

Vaikka kutsusi kullekin henkilölle on yksilöllinen, harkitse seuraavia esimerkkejä:

  • Kirkossa käyminen tarjoaa sinulle ajan ja paikan, jossa palvella Jumalaa ja tuntea Hänen Henkeään. Se voi myös auttaa sinua tulemaan osaksi tukea antavaa yhteisöä, kun teet muutoksia tulla lähemmäksi Vapahtajaa. Tuletko tänä sunnuntaina kanssamme sakramenttikokoukseen?

  • Nyt kun olemme keskustelleet pyhien kirjoitusten tutkimisen tärkeydestä, luetko [jokin tietty pyhien kirjoitusten kohta]? Kirjoitatko muistiin mahdollisesti saamiasi vaikutelmia tai kysymyksiä? Voimme keskustella ajatuksistasi seuraavan kerran, kun tapaamme.

  • Olemme keskustelleet Vapahtajan elämästä ja Hänen käskyistään. Noudatatko Hänen esimerkkiään menemällä kasteelle Hänen kirkossaan ja antamalla lupauksia Hänelle? (Ks. ”Kutsu tulla kastetuksi ja konfirmoiduksi” ennen oppiaihetta 3.)

  • Olet ilmaissut kiinnostusta olla enemmän yhteydessä Jumalaan elämässäsi. Rukoiletko uskossa muutaman seuraavan päivän aikana, jotta voit kokea rukouksen siunauksia?

  • Meillä on video, jonka uskomme olevan hyödyllinen. Voimmeko näyttää sen sinulle tai lähettää sinulle linkin? Katsotko sen? Voimmeko olla sinuun yhteydessä huomenna ja keskustella siitä, mitä ajattelet siitä?

Tavoittele Pyhän Hengen innoitusta, kun mietit luontevia tapoja esittää ystävällisiä, täsmällisiä ja selkeitä kutsuja.

Opiskelu yksin tai toverin kanssa

Kirjoita opiskelupäiväkirjaasi oppiaiheen jokaisen sitoumuksen osalta yksinkertainen, suora ja selkeä kutsu. Jos olet tehnyt tämän tehtävän jo aiemmin, tee se uudelleen ja vertaa uusia kutsuja aiempiin kutsuihin.

Tarkastele toverisi kanssa kutsuja, jotka olet kirjoittanut. Keskustelkaa sitten seuraavista kysymyksistä:

  • Kuinka voimme auttaa ihmisiä ymmärtämään Herran lupaamia siunauksia, jotka liittyvät tähän kutsuun?

  • Miksi tämä kutsu on tärkeä minulle henkilökohtaisesti?

  • Kuinka voin auttaa ihmisiä tuntemaan Jumalan rakkautta heitä kohtaan, kun esitän kutsuja?

  • Kuinka voin paremmin auttaa muita toimimaan esittämieni kutsujen mukaan?

Mieti jotakuta, jota opetat. Harjoittele näiden kutsujen esittämistä aivan kuin puhuttelisit tuota henkilöä. Muokkaa kutsujasi tarpeen mukaan.

Lupaa ihmisille siunauksia

Jumala lupaa siunata meitä, kun pidämme Hänen käskynsä (ks. OL 130:20–21). Ihmiset, jotka pitävät käskyt ja pysyvät uskollisina, ”ovat siunattuja kaikessa”, ja he ”[asuvat] Jumalan luona milloinkaan päättymättömän onnen tilassa” (Moosia 2:41).

Kun kutsut ihmisiä tekemään sitoumuksia, lupaa heille siunauksia sitoumustensa pitämisestä. Voit löytää monia näistä siunauksista tutkimalla pyhiä kirjoituksia, myöhempien aikojen profeettojen opetuksia ja luvun 3 oppiaiheita. Ajattele myös oman elämäsi siunauksia. Päätä rukoillen, mitä siunauksia lupaat kullekin henkilölle, kun esität kutsuja.

Kun kutsut henkilöä elämään jonkin käskyn mukaan, opeta seuraavaa:

  • Käskyjen noudattaminen osoittaa rakkautemme taivaallista Isää ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta kohtaan (ks. Joh. 14:15).

  • Käskyjen noudattaminen osoittaa Jumalalle, että me luotamme Häneen (ks. Sananl. 3:5–6).

  • Jumalan siunaukset ovat sekä hengellisiä että ajallisia (ks. Moosia 2:41).

  • Jumalan suurin siunaus on iankaikkinen elämä (ks. OL 14:7).

  • Kun vilpittömästi rukoilemme ja toimimme uskossa, Jumala auttaa meitä toteuttamaan sen, mitä Hän on käskenyt meidän tehdä (ks. 1. Nefi 3:7).

  • Jumala täyttää lupauksensa siunata meitä omalla tavallaan ja oman aikataulunsa mukaan (ks. OL 88:68).

Ihmiset kohtaavat usein vastustusta käskyjen pitämisessä. Tue niitä, joita opetat, ja vakuuta heille, että Jumala siunaa heitä, kun he pyrkivät tekemään Hänen tahtonsa. Auta heitä ymmärtämään, että vastustus on mahdollisuus kasvaa, kun teemme valinnan seurata Kristusta silloinkin kun se on vaikeaa (ks. 2. Nefi 2:11, 13–16).

Vanhin Jeffrey R. Holland on opettanut: ”Jotkin siunaukset tulevat pian, jotkin tulevat myöhemmin, jotkin tulevat vasta taivaassa – mutta niille, jotka omaksuvat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, ne tulevat” (”Meitä odottavan hyvän ylipappi”, Liahona, tammikuu 2000, s. 45).

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

Mitä seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat opettavat Herran halusta siunata meitä?

Itsenäinen opiskelu

Lue OL 82:10 ja 130:20–21. Tutki sitten seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia. Tee opiskelupäiväkirjaasi kaksi saraketta. Kirjoita ensimmäiseen käsky, jonka löydät kustakin kohdasta. Kirjoita toiseen lupaus, joka on annettu tuon käskyn pitämisestä.

Lausu todistuksesi

Lausu todistuksesi aina kun esität kutsun ja lupaat siunauksia. Kerro, kuinka sinua on siunattu, kun olet elänyt opettamasi periaatteen mukaan. Lausu todistuksesi siitä, että periaate on oleva siunauksena henkilön elämässä, kun hän elää sen mukaan.

Vilpitön todistuksesi luo osaltaan ilmapiirin, jossa ihmiset voivat tuntea Pyhän Hengen vahvistavan totuuden. Tämä kannustaa heitä hyväksymään kutsut, joita esität.

Lisää tietoa on luvun 10 kohdassa ”Lausu todistuksesi”.

Kuva
Ryhmä rukoilemassa

Auta ihmisiä pitämään sitoumuksensa

Kun henkilö ottaa vastaan esittämäsi kutsun tehdä jotakin, seuraa edistymistä auttaen häntä pitämään sitoumuksensa. Sinä autat häntä kasvattamaan uskoa Kristukseen. Sinun tehtävänäsi on auttaa häntä vahvistamaan uskoaan ja päättäväisyyttään edistyä kohti täyttä kääntymystä. Älä pelkästään kutsu ihmistä muuttumaan. Tue häntä sen tekemisessä.

Ihminen saa Hengen todistuksen, kun hän osoittaa parannukseen johtavaa uskoa pitämällä sitoumukset. Tuo todistus ei useinkaan tule ”ennen kuin [hänen uskoaan] on koeteltu” (Et. 12:6). Älä ylläty, kun vastustusta ilmenee. Suunnittele, kuinka autat häntä koettelemuksen läpi niin, että hän saa Hengen todistuksen. Muut kirkon jäsenet voivat myös antaa tukea.

Ihmiset tuntevat usein Hengen vaikutuksen, kun olet heidän kanssaan. Tähdennä sitä, miten tärkeää on rukoilla, lukea pyhiä kirjoituksia ja noudattaa esittämiäsi kutsuja, jotta he saavat näitä tuntemuksia ollessaan itsekseen.

Sitoumusten pitäminen valmistaa ihmistä toimituksiin ja liittoihin elinikäisen kääntymyksen polulla. Pyrkimyksesi voivat auttaa häntä osoittamaan teoillaan halunsa seurata Jeesusta Kristusta (ks. OL 20:37).

Kuva
Naisia halaamassa

Suunnittele lyhyt päivittäinen yhteydenotto

Ihmisen auttaminen sitoumusten pitämisessä alkaa, kun ensimmäisen kerran vierailette hänen luonaan ja opetatte häntä. Pyydä häntä kirjoittamaan sitoumuksensa puhelimelleen, kalenteriinsa tai johonkin, minkä annat hänelle.

Kysy, voitko sinä tai jäsen, joka on ollut mukana, ottaa häneen päivittäin lyhyesti yhteyttä opetuskäyntien välillä. Selitä, että näiden yhteydenottojen tarkoituksena on tukea häntä, ja kuvaile joitakin tapoja, joilla voitte tehdä niin. Nämä yhteydenotot ovat yksi tapa noudattaa jakeen OL 84:106 periaatetta.

Määritä, mikä yhteydenottomenetelmä olisi tehokkain, kuten pikainen käynti, puhelu, tekstiviesti tai sosiaalisen median viesti. Tekniikka tarjoaa monia vaihtoehtoja lisämuistutuksiin ja tukemiseen.

Rohkaise ja auta ihmisiä päivittäisessä kanssakäymisessäsi

Kirjoita jokaisen esittämäsi kutsun osalta Preach My Gospel -sovellukseen muistiinpanoja siitä, kuinka seuraat edistymistä seuraavana päivänä. Kun suunnittelet seuraavaa päivää, tavoittele Hengen johdatusta, kun keskustelette siitä, kuinka auttaa henkilöä pitämään sitoumuksensa.

Tee päivittäisistä yhteydenotoistasi häneen myönteisiä ja kannustavia. Rukoile hänen puolestaan. Osoita rakkautta ja ymmärrystä, kun autat häntä pitämään sitoumuksensa. Vastaa kysymyksiin ja auta häntä voittamaan haasteita. Jos aikaa on, lukekaa yhdessä Mormonin kirjaa. Jaa asiaankuuluvaa kirkon mediasisältöä, myös kirkon tuottamaa musiikkia, joka saattaisi kohottaa häntä. Kunnioita hänen henkilökohtaista ajankäyttöään ja toiveitaan.

Esittele hänet muille kirkon jäsenille. Tilanteen mukaan pyydä jäseniä auttamaan henkilöä pitämään sitoumuksensa (ks. luku 10).

Kehu henkilöä, joka pyrkii pitämään sitoumuksensa. Auta häntä näkemään, kuinka Herra on tyytyväinen hänen ponnisteluihinsa. Tämä henkilö on tekemässä muutoksia elämäänsä, mikä vaatii paljon työtä ja kärsivällisyyttä. Auta häntä huomaamaan, mitä siunauksia hän saa. Ilmaise luottamusta siihen, että hän voi onnistua.

Osoita rakkautta myös, jos henkilö ei ole pitänyt sitoumuksiaan. Tarjoa hänelle tukea päivittäisessä yhteydenpidossasi. Esimerkiksi jos henkilö otti vastaan kutsun lukea jonkin luvun Mormonin kirjasta mutta ei ole vielä tehnyt sitä, tarjoudu lukemaan se yhdessä. Auta henkilöä kokemuksen avulla huomaamaan, kuinka sitoumusten pitäminen voi siunata hänen elämäänsä.

Sitoumuksen noudattaminen saattaa vaatia henkilöltä useita yrityksiä, ja teidän on ehkä tehtävä useita käyntejä auttaaksenne häntä. Keskustelkaa siitä, kuinka hän voi voittaa sitoumusten pitämiseen liittyviä haasteita. Ole kärsivällinen ja tukea antava, älä arvosteleva tai tuomitseva.

Ota Pyhän Hengen vaikutus mukaan päivittäiseen yhteydenpitoosi

Kun seuraat henkilön edistymistä, pyydä häntä kertomaan, mitä hän on kokenut pitäessään sitoumuksia. Kysy, mitä hän on oppinut ja tuntenut. Tämä auttaa häntä huomaamaan Hengen vaikutuksen elämässään ja auttaa häntä huomaamaan seuraavan askeleen.

Kun otat yhteyttä henkilöön joka päivä, yksi tärkeä osa tarkoitustasi on kutsua Pyhän Hengen vaikutusta hänen elämäänsä. Auta häntä huomaamaan, kuinka tuntea Hengen vaikutusta, kun et ole paikalla. Päivittäisen yhteydenpitosi tulisi vahvistaa niitä hengellisiä tunteita, joita hän tunsi opettaessasi häntä. Hän kokee kääntymyksen, kun hän tuntee Pyhän Hengen voiman ja vaikutuksen.

Osoita rakkautta

Kääntymysprosessi keskittyy Kristuksen kaltaiseen rakkauteen (ks. 4. Nefi 1:15). Tavoittele rakkauden lahjaa. Vilpittömän rakkauden osoittaminen voi auttaa ihmistä tuntemaan Hengen elämässään. Se, että ilmaiset rakkautta, voi myös auttaa häntä ottamaan vastaan kutsuja ja pitämään sitoumukset, jotka johtavat kääntymykseen.

Kun rakastat ja opetat muita, oma kääntymyksesi Vapahtajaan syvenee.

Toisen ihmisen auttaminen kääntymyksessä on pyhää työtä. Koet kestävää iloa, kun omistaudut tälle työlle ja muiden palvelemiseen (ks. Matt. 10:39; Moosia 2:17; Alma 27:17–18; OL 18:10–16).

Opiskelu yksin tai toverin kanssa

Kirjoita Preach My Gospel -sovellukseen suunnitelmasi päivittäisestä yhteydenotosta jokaiseen opettamaanne henkilöön. Suunnitelkaa muutama päivä eteenpäin, miten seuraatte kunkin henkilön edistymistä.

Valitkaa yksi kutsu, jonka aiotte esittää opettaessanne kutakin henkilöä. Miettikää sitten eri huolia, jotka saattaisivat estää jotakuta hyväksymästä tai pitämästä kyseistä sitoumusta. Keskustelkaa siitä, kuinka voitte auttaa parhaiten ihmisiä, kun he yrittävät ratkaista ongelmiaan, ja harjoitelkaa sitä.

Herra haluaa, että ihmiset tulevat ja jäävät

Lähetystyö vaikuttaa voimakkaimmin silloin, kun henkilö sitoutuu elämään evankeliumin mukaan ja pysymään aktiivisena kirkossa koko elämänsä ajan ja pitää tämän sitoumuksen. Ei riitä, että hän vain tulee kirkkoon. Herra haluaa, että hän tulee jäädäkseen (ks. Joh. 15:16). Suuntaa kaikki opettamisesi ja kutsumisesi kohti sitä päämäärää. Jotta jäsenet saavat kaikki siunaukset, joita taivaallisella Isällä on heitä varten, heidän täytyy jatkaa elämistä evankeliumin mukaan pitämällä käskyt ja liitot, joita he ovat tehneet, pysyen aktiivisina kirkossa.

Nefi opetti: ”Kun olette päässeet tälle kaidalle ja kapealle polulle, minä kysyn, onko kaikki tehty? Katso, minä sanon teille: Ei – –, teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, – – ja [jos] kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:19–20.)

Tee parhaasi auttaaksesi ihmisiä tulemaan kelvollisiksi saamaan ”iankaikkisen elämän, joka lahja on suurin kaikista Jumalan lahjoista” (OL 14:7).


Tutkimis- ja soveltamisideoita

Itsenäinen opiskelu

  • Valitse jokin käsky oppiaiheesta 4. Etsi ja kirjoita pyhien kirjoitusten viitteitä ja myöhempien aikojen profeettojen lainauksia, jotka kuvailevat tähän käskyyn liittyviä luvattuja siunauksia. Ajattele siunauksia, joita olet saanut noudattamalla kyseistä käskyä, ja kirjoita ne päiväkirjaasi.

  • Kun olet yhteydessä perheeseesi tai muihin, kysy, kuinka heitä on siunattu jonkin tietyn käskyn noudattamisesta (esim. lepopäivän pyhittäminen, kymmenysten lain noudattaminen tai sellaisen käskyn pitäminen, joka on vaikea jollekulle opettamallesi henkilölle).

  • Vastaa seuraaviin kysymyksiin, jotta voit huomata osa-alueita, joilla voit kehittyä esittäessäsi kutsuja. Tee suunnitelmia, kuinka edistyä.

    • Tietävätkö ihmiset, että rakastan heitä?

    • Olenko varma siitä, että heitä siunataan, kun he toimivat kutsujemme mukaan?

    • Annanko asianmukaista aikaa ja huomiota päivittäiseen yhteydenpitoon ihmisten kanssa auttaakseni heitä pitämään sitoumuksensa?

    • Sisältyykö oppiaihesuunnitelmaamme erityisiä kutsuja toimia?

Opiskelu toverin kanssa ja toverivaihto

  • Tarkastelkaa yhden lähetystyöoppiaiheen kutsuja. Vastatkaa kunkin kutsun osalta seuraaviin kysymyksiin:

    • Mitä siunauksia Herra on luvannut niille, jotka pitävät tämän sitoumuksen?

    • Kuinka tämän periaatteen noudattaminen auttaa ihmisiä kasvattamaan uskoaan ja todistustaan?

    • Kuinka tämä sitoumus auttaa ihmisiä tekemään parannuksen ja tuntemaan herkemmin Hengen innoitusta?

  • Laatikaa suunnittelutyökalujenne pohjalta luettelo ihmisistä, joihin olette ottaneet yhteyttä viimeisten kahden päivän aikana. Ottakaa mukaan ne, joita opetatte, sekä jäsenet.

    • Kirjoittakaa kunkin henkilön kohdalle esittämänne kutsut ja heidän tekemänsä sitoumukset.

    • Miettikää, mitä muita kutsuja olisitte voineet esittää.

    • Keskustelkaa siitä, miksi kykenitte saamaan sitoumuksen joiltakuilta näistä henkilöistä mutta ette toisilta heistä.

    • Miten aiotte seurata edistymistä näiden kutsujen pohjalta?

Piirineuvosto, vyöhykekonferenssit ja lähetyskentän johtohenkilöiden neuvosto

  • Keskustelkaa tehokkaista ja luovista ideoista ottaa päivittäin yhteyttä ihmisiin, joita opetatte. Kuinka lähetyssaarnaajat ovat työskennelleet tehokkaasti jäsenten kanssa? Mitkä painotuotteet tai digitaalinen mediasisältö ovat hyödyllisiä? Mitä voitte tehdä, kun ihmiset eivät ole kotona tai ovat liian kiireisiä tapaamaan teitä?

  • Keskustelkaa keinoista, joilla lähetyssaarnaajat ovat opettaneet tehokkaasti käskyjä oppiaiheessa 4.

Lähetysjohtajapari ja neuvonantajat lähetyskentän johtokunnassa

  • Mikäli mahdollista, lähde lähetyssaarnaajien mukaan, kun he opettavat. Auta heitä keskittymään siihen, miten he auttavat ihmisiä tekemään sitoumuksia ja pitämään ne.

  • Rohkaise seurakunnan pappeusjohtajia, järjestöjen johtohenkilöitä ja jäseniä ottamaan päivittäin yhteyttä ihmisiin, joita lähetyssaarnaajat opettavat – jos ihmiset ovat suostuneet tähän yhteydenpitoon.