Tehtävät lähetyskentällä
Luku 3: Opiskele ja opeta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia


”Luku 3: Opiskele ja opeta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia”, Saarnatkaa minun evankeliumiani – opas Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomiseen, 2023

”Opiskele ja opeta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia”, Saarnatkaa minun evankeliumiani

Kuva
Kristuksen kaste, Joseph Brickey

Luku 3

Opiskele ja opeta Jeesuksen Kristuksen evankeliumia

Tämän luvun oppiaiheet sisältävät Jeesuksen Kristuksen evankeliumin keskeisen opin, periaatteet ja käskyt. Nämä oppiaiheet ovat sitä, mitä elävät profeetat ja apostolit ovat kehottaneet sinua oppimaan ja opettamaan. Ne ovat tässä, jotta voit auttaa muita ymmärtämään selkeästi Kristuksen opin.

Tämän luvun ensimmäisenä kohtana on kastekutsu. Luvun loppuosa koostuu seuraavista neljästä oppiaiheesta:

Tutki pyhiä kirjoituksia ja kokoa mieleesi kunkin oppiaiheen oppia. Kun teet niin, Henki todistaa tutkimistasi totuuksista. Hän auttaa sinua tietämään, mitä sanoa ja tehdä auttaaksesi muita saamaan todistuksen totuudesta. (Ks. OL 84:85.)

Ihmiset tulevat tuntemaan Vapahtajan täydellisemmin, kun he tekevät sitä, mitä Hän on kutsunut heitä tekemään. Esitä jokaisessa oppiaiheessa kutsuja ja auta ihmisiä pitämään sitoumuksensa. Kun ihmiset pitävät sitoumuksia, he alkavat elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan ja valmistautua solmimaan liittoja Jumalan kanssa.

Opeta kaikki oppiaiheet ennen kastetta ja sen jälkeen. Kokoaikaiset lähetyssaarnaajat johtavat oppiaiheiden opettamista kummallakin kerralla. Seurakuntalähetyssaarnaajat tai muut jäsenet osallistuvat mahdollisuuksien mukaan. Lisää tietoa jäsenten ottamisesta mukaan opettamiseen on luvuissa 10 ja 13.

Valmistaudu opettamaan

Kun valmistaudut opettamaan, käy läpi kunkin henkilön tiedot Preach My Gospel -sovelluksessa. Laadi oppiaihesuunnitelma henkilön tarpeiden pohjalta. Mieti, mitä hänen tulisi tietää ja tuntea opetuskäyntinne aikana. Henki vahvistaa ponnistelujasi, kun käytät aikaa valmistautumiseen ja suunnitteluun.

Tässä on sinulle ja toverillesi muutamia kysymyksiä, joita voitte rukoillen pohtia valmistautuessanne opettamaan.

  • Minkä kutsun esitämme auttaaksemme henkilöä vahvistamaan uskoa Kristukseen ja edistymään? Kutsujen avulla autat ihmisiä tekemään parannuksen ja kokemaan ”Lunastajan voiman” (ks. Hel. 5:11). Mieti henkilön edistymistä, tilannetta ja tarpeita. Sisällytä sitten oppiaihesuunnitelmaasi yksi tai useampi kutsu.

  • Mikä oppi ja mitkä periaatteet auttavat henkilöä pitämään sitoumuksen, jonka olemme kutsuneet häntä tekemään? Päätä rukoillen, mikä oppi ja mitkä periaatteet auttavat ihmisiä ymmärtämään, miksi tehdyn sitoumuksen pitäminen on tärkeää heille ja Herralle.

  • Kuinka autamme henkilöä oppimaan opin? Valmistaudu opettamaan oppia järjestämällä ja tiivistämällä, mitä aiot opettaa hyödyntämällä oppiaiheita 1–4. Määritä kysymyksiä, pyhien kirjoitusten kohtia, esimerkkejä ja sopivaa mediasisältöä, jotka auttavat henkilöä ymmärtämään, mitä opetat. Katso luvusta 10 tietoa siitä, kuinka voit parantaa opettamistasi.

  • Mitä siunauksia Jumala on luvannut sitoumusten hyväksymisestä ja pitämisestä? Kun tutkit oppia, pane merkille Jumalan lupaamia siunauksia. Kun opetat, lupaa siunauksia ja todista niistä.

  • Ketkä jäsenet voisivat osallistua? Päättäkää viikoittaisessa koordinointikokouksessa, ketkä jäsenet voisivat auttaa teitä opettamaan ja tukemaan henkilöä. Keskustelkaa ennen oppiaihetta heidän osallistumisestaan. Katso luku 10.

  • Mitä voimme tehdä auttaaksemme ihmisiä pitämään sitoumuksensa sen jälkeen kun olemme lähteneet? Seuraa edistymistä lyhyellä päivittäisellä yhteydenotolla auttaaksesi ihmisiä pitämään sitoumuksensa. Pane merkille tapoja ottaa jäsenet mukaan auttamaan niitä, joita opetat, pitämään sitoumuksensa. Tähän yhteydenottoon voi sisältyä luvun lukeminen Mormonin kirjasta tai muista pyhistä kirjoista. Jos joku ei ole pitänyt aiempaa sitoumusta, voi olla parempi auttaa siinä, ennen kuin esittää uuden sitoumuksen. Katso luku 11.

  • Kuinka voimme paremmin auttaa heitä ensi kerralla? Arvioi jokaisen opetustilanteen jälkeen opettamiesi ihmisten kokemusta. Kasvaako heidän uskonsa Kristukseen? Tuntevatko he Hengen vaikutusta? Tekevätkö he parannusta sekä tekevätkö he sitoumuksia ja pitävätkö he ne? Rukoilevatko he, tutkivatko he Mormonin kirjaa ja käyvätkö he kirkossa? Laadi suunnitelma heidän auttamisekseen.

Opeta sydämestäsi Hengen ohjaamana

Puhuessaan kaikille vanhimmille ja sisarille ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi esittivät:

”Meidän tarkoituksemme on opettaa palautetun evankeliumin sanomaa sellaisella tavalla, joka antaa Hengelle mahdollisuuden ohjata sekä lähetyssaarnaajia että opetettavia henkilöitä. On välttämätöntä opetella [oppiaiheiden] käsitteet, mutta niitä ei pitäisi opettaa ulkomuistista. Lähetyssaarnaajan tulisi puhua omin sanoin Hengen johdatuksen mukaisesti. Hänen ei pidä lukea ulkoa vaan puhua sydämestään, omin sanoin. Hän voi poiketa oppiaiheiden järjestyksestä saamansa innoituksen, [henkilön] mielenkiinnon ja tarpeiden mukaan. Hänen tulisi todistaa opetuksensa totuudesta omia sanoja käyttäen, oman vakaumuksensa mukaisesti.”

Kuva
Lähetyssaarnaajia tapaamassa miestä

Opeta ja kutsu yksilöllisten tarpeiden mukaan

Voit opettaa oppiaiheet joustavasti millä tahansa tavalla, joka auttaa ihmisiä valmistautumaan täysin kasteeseen ja konfirmointiin. Se, minkä oppiaiheen opetat, milloin sen opetat ja kuinka paljon aikaa sille omistat, ratkeaa parhaiten opettamasi henkilön tarpeiden ja Hengen johdatuksen avulla. Esimerkiksi kun opetat ihmisiä, joilla ei ole kristillistä taustaa, voisit aloittaa auttamalla heitä luomaan läheisemmän yhteyden taivaalliseen Isään ja ymmärtämään paremmin Hänen suunnitelmaansa (ks. luku 10 ”Kuinka opettaa ihmisiä, joilla ei ole kristillistä taustaa”).

Anna Hengen johdattaa sinua siinä, mitä kutsuja esittää ja milloin esittää ne. Oikea kutsu oikeaan aikaan voi innoittaa ihmisiä tekemään sellaista, mikä vahvistaa heidän uskoaan. Nämä teot voivat johtaa voimalliseen sydämenmuutokseen (ks. Moosia 5:2; Alma 5:12–14).

Opeta oppiaiheita, jotka ovat yksinkertaisia, selkeitä ja lyhyitä. Tavallisesti opetuskäynnin ei pidä kestää pidempään kuin 30 minuuttia, ja voit esittää oppiaiheen henkilölle jo viidessä minuutissa.

Tarvitset tavallisesti useita tapaamisia, jotta voit opettaa yhden oppiaiheen periaatteet. Ihmiset ymmärtävät sanomasi usein paremmin, jos opetat lyhyitä oppiaiheita, opetat usein ja opetat pieniä osia aineistosta.

Pyhien kirjoitusten tutkiminen

Mitä sinua neuvotaan opettamaan?

Miksi on tärkeää tutkia oppiaiheiden sisältämää oppia?