Seminar
Romerne 1


Romerne 1

“Jeg skammer meg ikke ved evangeliet”

Bilde
Young man wearing eyeglasses, sitting outside reading scriptures. (horiz)

På ett eller annet tidspunkt må vi alle forsvare det vi tror på. Paulus henvendte seg til de hellige som bodde i Roma, og erklærte at han “skamme[t] seg ikke ved evangeliet” ( Romerne 1:16). Hans iver etter å dele evangeliets budskap med andre var bevis på det. Denne leksjonen kan hjelpe deg å ikke skamme deg over å være kjent som en Jesu Kristi disippel.

Del sanne historier og beretninger. For å bidra til å stimulere elevenes interesse for en leksjon, kan du dele sanne personlige historier fra profetene, Kirkens historie, generalkonferansetaler eller Kirkens tidsskrifter.

Elevforberedelse: Be elevene om å komme forberedt på å drøfte hvorfor folk kanskje nøler med å bli kjent som Kristi disipler eller dele evangeliet med andre.

Mulige læringsaktiviteter

Følgende quiz kan brukes til å undervise om brevene i Det nye testamente. Svarene er (1) c; (2) b; (3) c; (4) a.

Mer informasjon om disse brevene finnes i “ Paulus’ brev ” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Hva vet du allerede?

Forestill deg at du forteller en av vennene dine som har en annen kristen tro, at du studerer Det nye testamente i Seminar. Hun forteller deg at hun elsker Det nye testamente, men at hun noen ganger strever med å forstå brevene. Hun spør deg hva du vet om dem. Ta følgende quiz for å se hvor godt du kan svare henne.

  1. Hva er brevene?

    1. Kirkens offisielle bekjentgjørelser fra profeten

    2. Taler holdt av Kirkens ledere som har blitt innsamlet i årenes løp

    3. Ulike brev skrevet av Kirkens ledere til de hellige

  2. Hvem har skrevet 14 av de 21 brevene som er tatt med i Det nye testamente?

    1. Peter

    2. Paulus

    3. Lukas

  3. Hvordan ble de første 13 av brevene organisert?

    1. Kronologisk (etter da de ble skrevet)

    2. Etter betydning

    3. Etter lengde

  4. Hvem var noen andre forfattere av brevene?

    1. Jakob, Peter, Johannes og Judas

    2. Jakob, Peter, Johannes og Stefanus

    3. Jakob, Peter, Johannes og Timoteus

Brevet til romerne

Romerbrevet er et brev som Paulus skrev til de hellige i Roma nær slutten av sine misjonsreiser. Roma – hovedstaden i Romerriket – var gjennomsyret av verdslige filosofier, og var et vanskelig sted å forkynne og etterleve Jesu Kristi evangelium. Paulus skrev til de romerske hellige for å styrke deres tro, forberede dem på hans ankomst, forklare og forsvare hans læresetninger, og for å fremme samhold mellom jødiske og ikke-jødiske medlemmer av Kirken.

Mens du studerer Romerne 1 , se etter sannheter som kan oppmuntre deg når du streber etter å være en Jesu Kristi disippel.

Jeg skammer meg ikke

Se “Preparation of Joseph F. Smith: True Blue, Through and Through” (1:31), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Denne beretningen finnes også i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1998], 104.

Les Romerne 1:15–17 , og legg merke til hva president Joseph F. Smith og Paulus hadde til felles. Vurder å markere ord eller uttrykk i disse versene som du synes er meningsfylte.

Du har kanskje markert ordene “Jeg skammer meg ikke ved evangeliet” i Romerne 1:16 .

  • Basert på det du lærte om Paulus i Apostlenes gjerninger, hvordan hadde han vist at han ikke skammet seg over å være kjent som kristen?

  • Hvilke situasjoner kan ungdom oppleve i dag hvor de må stå opp og ikke skamme seg over Kristi evangelium?

Paulus visste at det var vanskelig å etterleve og forkynne evangeliet i Roma. Han møtte også motstand fra dem som misforsto eller forkastet hans læresetninger. Likevel var Paulus ivrig etter å dra til Roma og forkynne der for å bringe andre til Kristus (se Romerne 1:15).

Tenk på erfaringer der du, i likhet med Paulus, har hatt anledning til å forsvare eller dele din tro på Jesus Kristus. Lag en kort liste i dagboken din. Ta med dine tanker og følelser om hvor mye du ønsket å dele din tro i slike situasjoner.

Det kan være nyttig å minne elevene på at det er mange små og enkle måter de kan vise at de ikke skammer seg over Kristi evangelium på. Vurder å be noen frivillige om å dele sine egne eksempler. Elevene kan også dele sin forberedelse til denne leksjonen ved å drøfte hvorfor folk kanskje nøler med å dele evangeliet med andre.

  • Hvorfor kan en ung person skamme seg over å være kjent som en kristen? Hva kan de gjøre hvis de har slike tanker eller følelser?

Eksempler fra Skriftene og nyere tid

Gjennomgå to av følgende eksempler på personer som ikke skammet seg over å gjøre sin tro på Herren kjent. Tenk på situasjonene de var i, og se etter likheter mellom deres liv og ditt.

Se delen “Videre læringsaktiviteter” for ytterligere eksempler og et forslag til hvordan man kan bruke teknologi til denne aktiviteten.

  • Når du deler evangeliet med andre: Teren Bingham og Brandon McEuen (“Samme genser” [5:01], ChurchofJesusChrist.org)

  • Hva ved disse eksemplene gjorde inntrykk på deg?

  • Hvordan viste disse personene at de ikke skammet seg ved Kristi evangelium?

  • Hvem har vært et eksempel i ditt liv på å ikke skamme seg ved Jesu Kristi evangelium? Hvordan har de vist sin tro?

Romerne 1:15–17 forteller oss at Paulus’ entusiasme for Kristi evangelium delvis kom av hans forståelse av at “evangeliet er en Guds kraft til frelse” for alle Guds barn. Med andre ord: Fordi Paulus visste at ingen kan bli frelst uten Jesu Kristi evangelium, ønsket han å dele det med alle.

Elevenes svar på følgende spørsmål kan være svært forskjellige. Når disse spørsmålene drøftes, kan du hjelpe elevene med å forstå at anvendelsen av dette prinsippet er personlig, og at de ikke skulle dømme andre basert på hvordan de uttrykker sin tro.

  • Hvordan kan det å huske hva Frelseren har gjort for deg hjelpe deg med ikke å skamme deg over ham og hans evangelium?

  • Selv om det kan hende at vi blir bedt om å forsvare vår tro på omfattende eller dramatiske måter, vises vår tro mesteparten av tiden best på små og enkle måter (se Alma 37:6–7). Hvordan kan det å “ikke skamme seg ved evangeliet” se ut, høres ut som eller føles i ditt daglige liv?

  • Fullfør følgende setning: Jeg skammer meg ikke ved Jesu Kristi evangelium, fordi

Vurder å vitne om den lykke og fred som kan komme av å være tro mot din overbevisning og dine pakter.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan jeg dele mitt vitnesbyrd på en normal og naturlig måte?

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jeg vet at noen av oss er mer utadvendte enn andre. Det er helt i orden. Herren gjør det mulig for hver enkelt av oss, på vår egen måte, å innby andre til å komme og se og komme og bidra. Da vil Gud utføre sitt frelsende verk, og de vil komme og bli værende.

Jeg vil gjerne foreslå fem ting alle kan gjøre for å delta i Frelserens store befaling om å samle Israel.

1. Kom nærmere Gud

2. Fyll ditt hjerte med kjærlighet til andre

3. Streb etter å gå på disippelens vei

4. Del det du har i ditt hjerte

5. Stol på at Herren vil utføre sine mirakler.

(Dieter F. Uchtdorf, “Sharing the Gospel in Normal and Natural Ways” [Del evangeliet på normale og naturlige måter], ChurchofJesusChrist.org)

For å lære mer om disse forslagene, kan du lese eldste Uchtdorfs korte artikkel “Sharing the Gospel in Normal and Natural Ways” [Del evangeliet på normale og naturlige måter] på ChurchofJesusChrist.org.

Videre læringsaktiviteter

Bruke teknologi for å få tilgang til artikler og videoer

Det kan være nyttig å lage QR-koder eller forkortede URL-adresser for artikler og videoer som er tilgjengelige på ChurchofJesusChrist.org. Disse kodene eller URL-adressene kan vises rundt i rommet slik at elevene kan få tilgang til ressursene på sine individuelle enheter.

Andre eksempler på tro

Disse eksemplene på personer som ikke skammet seg over å gjøre sin tro på Herren kjent, kan brukes i delen “Eksempler fra Skriftene og nyere tid” i leksjonen.

  • Dronning Ester: Ester 3:8–13 ; 4:13–16 ; 7:1–6 (for en mer forenklet, men fullstendig beretning, les fra president Thomas S. Monsons tale “Måtte dere ha mot” [Ensign eller Liahona, mai 2009, 127])

  • Ricky McWhorter: “I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ”, New Era, juni 1988, 34–35

  • En venn av eldste Joni L. Koch i De sytti: “For I Am Not Ashamed of the Gospel of Christ”, Liahona, jan. 2019, Lokalsidene for Afrika Syd-Øst, ChurchofJesusChrist.org

  • Eldste Larry Echo Hawk i De sytti: “Kom til meg, O du Israels hus”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 32

Ugudelighet og synder utbredt på Paulus’ tid og i vår tid

I Romerne 1:18–32 , listet Paulus opp mange av syndene som var utbredt både i hans tid og i dag. Selv om mange kan godta denne adferden, kan dere drøfte hvorfor disse tingene hindrer oss i å oppnå lykken i vår himmelske Faders frelsesplan.

Påpek at i Romerne 1:18–32 får vi vite at profeter og apostler underviser oss om adferd og holdninger som er støtende for Gud.

Det kan være vanskelig for elevene å forstå språket som brukes til å beskrive denne adferden. Forklar at vers 23 sikter til avgudsdyrkelse, eller å tilbe bilder laget av mennesker istedenfor å tilbe Gud. Vers 28 til og med 32 nevner flere andre synder som skader vårt forhold til hverandre og til Gud, som sjalusi, vold, uærlighet og stolthet.

Elevene kan ha spørsmål om henvisningene til homoseksualitet i vers 26 og 27 . For mer informasjon eller for å hjelpe elevene med å forstå Kirkens syn på homoseksuell adferd, se 38.6.15 i Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (ChurchofJesusChrist.org).