Seminar
Åpenbaringen 21–22


Åpenbaringen 21–22

“Den som seirer, skal arve alle ting”

Bilde
A person standing on a mountain top

Kan du forestille deg hvordan det ville være å bo hos Gud i Det celestiale rike? De siste hendelsene Johannes så i sin store åpenbaring, var “en ny himmel og en ny jord” og en hellig by stige ned fra himmelen (se Åpenbaringen 21:1–2). Han vitnet om at Gud “vil bo hos dem, og de skal være hans folk” (Åpenbaringen 21:3). Denne leksjonen er ment å hjelpe deg med å forstå at muligheten for å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus i Det celestiale rike, er verdt all innsats.

Hjelp elevene med å gjenkjenne Herrens kraft, barmhjertighet og innflytelse. Hjelp elevene å se Herrens hånd i velsignelsen av mennesker i Skriftene. Når de ser dette, vil de bli bedre i stand til å føle Herrens kjærlighet, kraft og nåde i sine personlige omstendigheter.

Elevforberedelse: Be elevene om å grunne på hvordan Det celestiale rike kan være, og hvorfor de ønsker å arve det.

Mulige læringsaktiviteter

Det endelige resultatet

Bilde
The next would be the team celebrating the goal.

Tenk deg at du er medlem av et idrettslag, og at du på forhånd vet at laget ditt kommer til å vinne mesterskapstittelen når sesongen er over. Men du vet ikke hvor lenge sesongen vil vare, og treneren forventer at alle spillerne gjør sitt beste for å beholde plassen på laget.

  • Hvordan vil denne kunnskapen påvirke hvordan du forbereder deg til og presterer i hver kamp? Hvorfor?

  • Hvordan ville du reagere hvis laget ditt tapte noen kamper på rad? Hvordan kan du oppmuntre lagkameratene dine etter disse tapene?

Bruk litt tid til å tenke på de siste dager og Det annet komme.

Gi elevene tid til å grunne på følgende spørsmål: Følg Åndens tilskyndelser for å finne ut om det ville være nyttig å drøfte spørsmålene i fellesskap.

  • Hvor sikker er du på at rettferdighet til slutt vil seire over det onde? Hva kan hjelpe deg å øke tilliten din?

  • Føler du at det å følge Frelseren er verdt at du hele tiden gjør ditt beste? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Det endelige resultatet av kampen mellom godt og ondt har blitt åpenbart av Gud gjennom hans profeter: Herrens side vil seire. I tusenårsriket vil Satan bli bundet, og Jesus Kristus vil herske på jorden i fred i tusen år (se Åpenbaringen 20:1–4). Etter disse tusen år vil Satan bli “kastet i sjøen av ild og svovel” for evig, og den endelige dom vil finne sted (se Åpenbaringen 20:7–15). Etter den endelige dom vil de rettferdige og trofaste arve evig liv i Det celestiale rike.

Når du studerer Åpenbaringen 21–22, søk vår himmelske Faders hjelp for å styrke ditt ønske om å gjøre ditt beste for å strebe etter evig liv og celestial herlighet.

Begynnelsen og enden

En av de viktige hendelsene Johannes så i sitt syn, var Jesu Kristi seier over Satan ved verdens ende. I Åpenbaringen 21–22 beskrev Johannes fremtiden til dem som hadde kjempet sammen med Frelseren for å overvinne ugudelighet.

Les Åpenbaringen 21:1–7 , og se etter velsignelser Gud vil gi de trofaste. Hvis du vil, kan du markere det som er meningsfylt for deg.

Hvis du ønsker å lære mer om det nye Jerusalem som er nevnt i vers 2 , kan du vurdere å slå det opp i Veiledning til Skriftene .

Legg merke til at i vers 2 er mannen et symbol på Frelseren, og bruden er et symbol på Kirken, eller de som trofast følger ham.

I vers 7 er en sønn eller datter av Kristus en som har overholdt sine pakter med ham.

Vurder å vise følgende spørsmål på tavlen. Be frivillige elever om å dele sine innsikter med klassen.

  • Hvilke velsignelser som Gud vil gi de trofaste, er mest meningsfylte for deg? Hvorfor?

  • Hva lærte du av disse versene om vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvorfor vil det være viktig for noen å forstå disse tingene om Dem?

Når elevene svarer, kan du vurdere å stille spørsmål som følgende: På hvilke måter er det Frelseren “gjør alt nytt”? ( Åpenbaringen 21:5). Hvordan er han “begynnelsen og enden”? ( Åpenbaringen 21:6). Hva betyr det at gjennom Jesus Kristus kan vi overvinne og “arve alle ting”? ( Åpenbaringen 21:7).

Vi kan arve Det celestiale rike

Be elevene om å dele sannheter om Det celestiale rike som de finner i Åpenbaringen 21:1–7 . Elevene kan finne flere viktige prinsipper. Vurder å skrive sannhetene de nevner, på tavlen. Bruk gjerne tid til å drøfte en eller flere av disse sannhetene.

Her er noen av de mange sannhetene i disse versene: I Det celestiale rike vil Gud bo sammen med og trøste sitt folk, og de vil ikke lenger oppleve død, sorg eller smerte, og de som trofast overvinner jordelivets prøvelser, vil arve evige velsignelser i Det celestiale rike.

Vurder å vise følgende ressurser og spørsmål, eller gi dem som et utdelingsark. Når elevene studerer ressursene og svarer på spørsmålene, må du være oppmerksom på at noen kan trenge ytterligere hjelp eller rettledning.

Tenk deg at en av vennene dine ikke tror at det å strebe etter Det celestiale rike er verdt alt det krever.

Forbered et kort svar du kan dele med vennen din, som kan hjelpe ham eller henne med å forstå at Det celestiale rike er verdt all innsats som kreves for å etterleve evangeliet. Bruk gjerne noen av følgende ressurser og svar på følgende spørsmål som en hjelp til å forberede svaret ditt:

Eldste L. Tom Perry (1922–2015) i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Final official portrait of Elder L. Tom Perry of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004. Passed away 30 May 2015.

Jeg tror at om vi kunne gjøre oss opp et tydelig og sannferdig bilde av evig liv, ville vi begynne å oppføre oss annerledes. Vi ville ikke behøve å bli mast på for å gjøre de mange tingene som har med å holde ut til enden å gjøre, som [omsorgstjeneste], gå på møtene, gå i tempelet, leve moralsk, be eller lese i Skriftene. Vi ville ha ønsket å gjøre alle disse tingene og mer fordi vi ville skjønt at de forbereder oss til å komme et sted vi lengter etter.

(L. Tom Perry, “Jesu Kristi evangelium”, Ensign eller Liahona, mai 2008, 44–46.

Åpenbaringen 7:13–17

Åpenbaringen 21:22–27

Mosiah 2:41

Lære og pakter 76:51–52, 59–60, 69–70

Lære og pakter 130:2

Noen av følgende spørsmål kan bidra til å veilede dine tanker når du overveier svaret ditt:

  • Hva motiverer deg når du tenker på å bo i Det celestiale rike?

  • Hva har du lært om Frelseren som motiverer deg til å følge ham og strebe etter å oppnå Det celestiale rike?

  • Hvilke erfaringer har du hatt med vår himmelske Fader og Jesus Kristus som styrker ditt ønske om å bo hos Dem igjen?

  • Hvordan har deres kjærlighet til deg hjulpet deg å føle at Det celestiale rike er oppnåelig?

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

Skriv fire til fem setninger om hva du ville sagt til vennen din.

La elevene fortelle om hva de har skrevet til en liten gruppe eller til klassen. Det kan være nyttig å stille oppfølgingsspørsmål som: “Hvorfor er denne velsignelsen viktig for deg?” “Hvorfor tror du det kan oppmuntre vennen din til å strebe etter Det celestiale rike?” og “Hva hørte du fra en klassekamerat som var meningsfylt for deg?”

Bruk noen minutter til å reflektere over vår himmelske Faders og Jesu Kristi kjærlighet, og deres ønske om at du skal motta evig liv. Tenk på hvordan du kan vise din takknemlighet for deres barmhjertighet og nåde.

Hvis tiden tillater det, kan du be elevene uttrykke tankene sine. Vurder å gi eget vitnesbyrd om sannhetene i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Har vår himmelske Fader virkelig gjort det mulig for meg å være i Det celestiale rike?

Det korte og sanne svaret er absolutt ja! Men hvis du ønsker å lære mer, kan du vurdere å lese “Du kan klare det!”, av Eric B. Murdock i juli-nummeret 2021 av tidsskriftet Til styrke for ungdom (side 24–26).

Hvordan kan jeg lære mer om hvordan Det celestiale rike er?

Du kan se i emneartikkelen “Det celestiale rike” (topics.ChurchofJesusChrist.org). Du kan også lese “Hvordan er det i Det celestiale rike?” i juli-nummeret 2021 av tidsskriftet Til styrke for ungdom (side 31).

Åpenbaringen 21:6 . Hva betyr det når Jesus kaller seg “Alfa og Omega”?

Alfa er den første bokstaven i det greske alfabetet. Alfa betyr “den første” eller “begynnelsen”. Omega betyr “den siste i en serie”, eller “enden”. Når dere setter de to ordene, Alfa og Omega sammen, betyr de “fra begynnelsen til enden”, eller “fra første til siste”. Når Jesus kalles Alfa og Omega, betyr det at han var fra begynnelsen og vil være til slutt i alle ting. Han er evig.

(Dorothy Leon, “By These Names”, Liahona, april 1996)

En av måtene vi kan se Jesus Kristus som Alfa og Omega på, er at han er medlem av Guddommen og skapte verden (se Mosiah 3:8 , Moses 1:33 , 2:1). Han gikk også med på å være vår Frelser i den førjordiske verden (se Moses 4:2). Gjennom Jesus Kristus vil vi oppstå (se 1 Korinter 15:20–22 , Alma 11:42–44), og han vil være vår dommer og vår talsmann overfor Faderen (se Romerne 14:10–12 , Alma 33:22 , 3 Nephi 27:14–16 , Lære og pakter 45:3–5).

Betyr Åpenbaringen 22:18–19 at det ikke kan finnes ytterligere hellig skrift utenom Bibelen?

Noen har nevnt Åpenbaringen 22:18–19 som en grunn til å forkaste Mormons bok og annen hellig skrift i de siste dager. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte hvorfor denne begrunnelsen er feil i sitt budskap “Mine ord … opphører aldri” (Ensign eller Liahona, mai 2008, 91–94).

Videre læringsaktiviteter

Hvordan vil det være i Guds by?

Vurder å be elevene om å lese Åpenbaringen 21:10–11, 23–27 . Etter å ha lest beskrivelsene av byen og folk som vil være der, drøft spørsmål som “Hva synes du skilte seg mest ut i disse versene?” eller “Hvordan tror du det vil være å bo i den byen?”

“Kom, Herre Jesus!” ( Åpenbaringen 22:20)

Vurder å be elevene om å lese Åpenbaringen 22:12–14 , og tenke på hvordan disse ordene kan anvendes på dem.

Som svar på Frelserens endelige erklæring “Ja, jeg kommer snart!” svarte Johannes med denne oppfordringen: “Ja, kom, Herre Jesus!” ( Åpenbaringen 22:20). Johannes tryglet Herren om å komme snart tilbake til jorden. Be elevene tenke på hvorfor de kanskje ønsker at Frelseren skal “komme snart”.

Innledning til alternativ leksjon

Vurder å vise videoen av president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Lykkelig alle sine dager” (20:47), som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 2:27 til 3:40. Etter videoen kan du be elevene om å drøfte hva som kreves av dem for å motta vår himmelske Faders største gave.