2021
Du kan klare det!
Juli 2021


“Du kan klare det!” Til styrke for ungdom, juli 2021, 24–26.

Kom, følg med meg

Du kan klare det!

Vi må alle huske på alt som vår himmelske Fader og Jesus Kristus har gjort – og hva de vil fortsette å gjøre – for å hjelpe oss å arve Det celestiale rike.

Lære og pakter 76

Bilde
ung kvinne

“Jeg? I Det celestiale rike? Dit tror jeg ikke jeg kan komme.”

Har du noen gang tenkt noe sånt? Det er vanlig å lure på om vi er gode nok, spesielt når det virker som om vi er langt fra fullkomne. Noen ganger føles det som om Det celestiale rike er uoppnåelig!

Men ikke mist motet. Hele poenget med vår himmelske Faders plan er hjelpe deg å bli lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus og leve sammen med dem i Det celestiale rike. Og du er i langt bedre stand til det enn du tror du er. President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, har minnet oss på at å leve sammen med dem igjen “er mer enn bare vårt mål – det er også deres mål”.1

Mer enn noe annet ønsker vår himmelske Fader og Jesus Kristus at vi alle skal leve i Det celestiale rike sammen med dem og vår familie. Den gode nyheten er at vi ikke behøver å komme oss dit helt alene. Når vi kommer til Kristus og følger ham, får vi den styrke og hjelp som vi trenger. På grunn av hans forsoning, er det ikke bare mulig å arve Det celestiale rike, det er sannsynlig.

Så, med hans hjelp kan du klare dette! Du kan klare det!

Guds plan er for alle

For å komme inn i Det celestiale rike, må vi ha tro på Jesus Kristus og søke å øke denne troen. Vi må arbeide med flid for å forandre og omvende oss daglig. Vi må bli døpt og motta Den hellige ånds gave – og jevnlig minnes Jesus Kristus og fornye våre pakter. Vi må holde ut til enden. Hvis dette er ting du ønsker og arbeider med flid for å oppnå, er du på vei til å bli en som arver Det celestiale rike.

I tillegg har president Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, sagt at de som er verdige til den høyeste grad i Det celestiale rike, er “de som har tilfredsstilt de høyeste krav til dette riket, deriblant trofasthet mot pakter inngått i et Guds tempel og evig ekteskap”.2 (Du kan lære mer om dette ved å lese Lære og pakter 76:50–7092–96).

Hvis dette gjør at du lurer på – eller bekymrer deg for – dine forberedelser til å arve Det celestiale rike, må du huske at det er en reise. Hver dag vi velger å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus, er en dag vi kommer nærmere å bli en mer celestial person – og nærmere Det celestiale rike. Selvfølgelig vil vi alle gjøre tabber, feil og begå synder. Å stole på Jesus Kristus når vi omvender oss daglig, er nøkkelen. Reisen er fylt av håp på grunn av alt som han og vår himmelske Fader har gjort – og hva de fortsetter å gjøre – for å hjelpe oss å komme dit.

Vi har Frelseren

Bilde
Jesus Kristus

Frelseren åpner veien for oss slik at vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader. Joseph Smith beskrev dem som lever i Det celestiale rike som dem som “mottok Jesu vitnesbyrd” og har blitt “fullkommengjort gjennom Jesus … som utførte denne fullkomne forsoning ved å utgyte sitt eget blod” (Lære og pakter 76:51, 69).

Å bli fullkommengjort i Jesus Kristus betyr ikke at vi aldri gjør feil. Det betyr at vi omvender oss og prøver å bli litt bedre hver dag, idet vi stoler på at Frelseren og kraften i hans forsoning vil hjelpe oss å forandre oss. Når vi gjør dette, vil hans nåde la oss ha fremgang mot den høyeste grad i Det celestiale rike, der vi vil leve sammen med ham, vår himmelske Fader, og vår familie for evig. Vi vil også motta alt som Faderen i himmelen har. Ingenting av dette ville vært mulig uten Frelseren.

Vi har Kirken

President Oaks underviste at Kirken også er her for “å hjelpe alle Guds barn å forstå sitt potensial og nå høyest mulig. Denne kirken er til for å gi Guds sønner og døtre mulighet til å komme inn til opphøyelse i Det celestiale rike.”3 Dette gjøres gjennom lydighet mot evangeliets ordinanser og pakter.

Bilde
tempel

Disse ordinansene og paktene krever prestedømmet, som bare er tilgjengelig i Guds sanne kirke. På disse og andre måter hjelper Herren og hans kirke oss på vår reise til å bli det beste vi kan være, slik at vårt hjerte er beredt til en dag å arve alt som vår himmelske Fader har og oppnå evig liv.

Fortsett fremover, og ikke gi opp!

Denne reisen mot Det celestiale rike er fylt av håp, men den er ikke alltid lett. Vår himmelske Fader vet det. Han og Jesus Kristus har lovet å hjelpe og styrke oss på hvert skritt på veien.

Bilde
soloppgang

Fotografi: Getty Images

Så fortsett fremover, og ikke gi opp. Vi vil få hjelp når vi arbeider med flid for å følge Frelseren, lever slik at vi er verdige til å motta og handle etter tilskyndelser fra Den hellige ånd og forstår hvor vi kan forbedre oss. Når vi går gjennom livet med tro på Jesus Kristus og omvender oss når vi trenger det, vil vår himmelske Fader hjelpe oss å forandre oss til det bedre.

Å bli verdig til Det celestiale rike oppnås ikke i én stor gjerning. Det er resultatet av konsekvent å velge å følge Frelseren og stole på det håp og den trygghet som kommer fra hans evangelium.

Så hvis du arbeider med flid for å følge Frelseren og fremdeles bekymrer deg for om du vil komme til Det celestiale rike, peker alle tegn på et rungende “Ja! Du kan klare det!” Det er det vår himmelske Fader ønsker for oss alle! Og som president Oaks underviste, er alt mulig “på grunn av Guds kjærlighet til sine barn og på grunn av Jesu Kristi forsoning og oppstandelse, ‘som forherliger Faderen og frelser alle sine henders gjerninger’ [Lære og pakter 76:43]”.4

Noter

  1. M. Russell Ballard, generalkonferansen i april 2017 (Ensign eller Liahona, mai 2017, 65).

  2. Dallin H. Oaks, “Frafall og gjenopprettelse”, generalkonferansen i april 1995 (Lys over Norge, juli 1995, 88).

  3. Dallin H. Oaks, “Frafall og gjenopprettelse” (88).

  4. Dallin H. Oaks, “Frafall og gjenopprettelse” (88), uthevelse tilføyd.