2021
Den guddommelige planen for å bli mer
Juli 2021


“Den guddommelige planen for å bli mer”, Til styrke for ungdom, juli 2021, 2–5.

Den guddommelige planen for å bli mer

Når vi ser livet i sammenheng, ser vi at det ikke er et spørsmål om “å være eller ikke være?” men heller “å bli mer eller ikke bli mer?”

Bilde
ung mann

Jeg har blitt velsignet med å være sammen med min hustru ved fødselen til hvert av våre barn og til å være der også da mine foreldre døde. Jeg ble forbauset over å føle det jeg følte i fødselsøyeblikket og i dødsøyeblikket. Jeg følte at noe hellig fant sted. Vår tid på jorden er en evig betydningsfull del av vår eksistens. Himmelen markerer begynnelsen og slutten på hvert jordisk liv.

Det vi trenger å gjøre mens vi er her på jorden, kan bare forstås ved å vite hva som skjedde før fødselen og hva som vil skje etter døden. Hvis vårt liv på jorden var alt som er, kan vi alle “spise, drikke og være glade” (2 Nephi 28:7) uten særlig omtanke for andre. Men når vi ser livet i sammenheng, ser vi at det ikke er et spørsmål om “å være eller ikke være?” men heller “å bli mer eller ikke bli mer?”1

Bilde
ung kvinne

Å forstå frelsesplanen – vårt liv før vi ble født, hensikten med vårt liv på jorden, vårt liv etter døden – og den viktige rollen som vår Frelser Jesus Kristus spiller i denne planen, viser oss at Han vil hjelpe oss gjennom dette livet. Når vi inngår pakter med ham, plasserer vi oss på paktens sti – og vi blir mer lik ham og vår himmelske Fader, steg for steg.

Vårt liv før jorden

Åpenbaring lærer oss at vi er Guds åndebarn og at vi levde sammen med ham i lang tid før vi kom til jorden. Vår himmelske Fader forberedte en måte hvorpå vi kunne bli ham lik. De som valgte vår Faders frelsesplan eller lykkens plan i det førjordiske liv – som er oss alle – valgte å “bli mer”.

Bilde
Eldste Christofferson sammen med familien sin

Eldste Christofferson sammen med sin hustru og sine barn.

Vår tid på jorden

Vi kom til en jord som ble skapt av Gud og hans Sønn Jesus Kristus. Vi mottok et fysisk legeme. Å ha et legeme er avgjørende for å motta den herlighet som Gud har. Hvis vi viser at vi vil holde Guds bud, skal vi “forøkes i herlighet evindelig og alltid” (Abraham 3:26). Dette betyr at vi vil bli lik våre himmelske foreldre og leve sammen med dem for evig. Vi ropte av fryd over disse fantastiske mulighetene.

Dere og jeg ventet lenge, men nå er vi her på jorden. Vi ser frem til den tid da vi oppstår med et fullkomment, udødelig legeme og kommer inn i Det celestiale rike for å få evig liv – noe som er så fantastisk at vi ikke engang kan forestille oss det. I mellomtiden lærer vi og arbeider med flid “for å se om [vi] vil gjøre alt som Herren [vår] Gud befaler [oss]” (Abraham 3:25). Fordi vi kjenner Guds plan, vet vi at disse budene ikke er gitt for å begrense vår frihet eller lykke – men det motsatte. Budene er vår rettesnor for den ypperste frihet og glede.

Han sørget for en Frelser

Livet er fortsatt vanskelig. Vi snubler alle når vi lærer å leve ved tro. Men Gud lovet oss før jordens skapelse at han ville sørge for en Frelser som skulle redde oss fra synd og død. Ved sin egen lidelse og død – sin forsoning, betalte Jesus Kristus for våre synder og gir oss omvendelsens gave. Når vi omvender oss, tilgir han våre synder og renser oss fra deres virkninger. Og ved sin oppstandelse gir Frelseren oss den gave som vår egen oppstandelse og udødelighet er.

Bilde
folk som bøyer seg for Kristus

Every Knee Shall Bow [Hvert kne skal bøye seg], av J. Kirk Richards

Gå på paktens sti

Akkurat som vi blir født fysisk inn i denne jordiske verden, må vi bli født på ny åndelig inn i himmelens rike. Vi gjør dette ved å utøve tro på Kristus, omvende oss, bli døpt og motta Den hellige ånd. Dette er begynnelsen på en åndelig forvandling som varer gjennom vår tid på jorden. Noen ganger kaller vi det “å holde ut til enden”, noe som betyr at vi arbeider med flid for å holde vår dåpspakt om lydighet hele livet, og omvender oss etter behov og går fremover igjen. “Ja, og så ofte som mitt folk omvender seg,” sier Jesus, “vil jeg tilgi dem deres overtredelser mot meg” (Mosiah 26:30).

Bilde
dåp

Du kan regne med Guds hjelp

I ditt liv før fødselen valgte du Gud, du valgte Kristus, du valgte å “bli mer” med deres hjelp. Og du kan stole på deres hjelp. Medlemmene av Guddommen er ikke uinteresserte tilskuere i vårt liv. De elsker oss uendelig og bruker sin kraft til å hjelpe oss, i den grad vi tillater det. De respekterer alltid vår handlefrihet, men de er ivrige etter å velsigne oss. Jesus forsikrer oss: “[Jeg glemmer ikke] deg, O Israels hus. Se, i begge mine hender har jeg gravert deg” (1 Nephi 21:15–16).

Bli bedre steg for steg

Noen føler at Det celestiale rike er et realistisk håp for andre, men på et eller annet vis ikke for dem. Sannheten er at ingen kvalifiserer uten Jesu Kristi nåde. Heldigvis kan du få tilgang til hans nåde. Jesus fortalte oss at han har overvunnet verden. Med din dåp og andre pakter binder du deg til ham, slik at du også overvinner verden sammen med ham.

Du må ikke oppnå fullkommenhet her på jorden. Profeten Joseph Smith sammenlignet det med å klatre opp en stige: Du begynner nederst og klatrer trinnvis for å lære og etterleve evangeliets prinsipper. Og denne lærdommen, underviste han, fortsetter utover dette livet – “ikke alt kan forstås i denne verden”.2

Bilde
ung mann ved tempel

Uansett hvilke svakheter, vanskeligheter eller lidelser vi opplever på jorden, lover Gud sine trofaste barn at ingen velsignelse vil bli holdt tilbake hvis vi holder oss på paktens sti (eller kommer raskt tilbake til den). Da ordner alt seg. Det er den guddommelige planen for å bli mer!

Noter

  1. Truman G. Madsen, Eternal Man (1966), 31–32.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 264.