2021
Hvordan kan jeg slutte å stille spørsmål ved mitt egenverd?
Juli 2021


“Hvordan kan jeg slutte å stille spørsmål ved mitt egenverd?” Til styrke for ungdom, juli 2021, 30–31.

Spørsmål og svar

“Hvordan kan jeg slutte å stille spørsmål ved mitt egenverd?”

Gjennom vår himmelske Faders øyne

Bilde
ung kvinne

“Hver dag ber jeg til vår himmelske Fader og ber ham om å hjelpe meg å se meg selv slik han ser meg. Så lytter jeg nøye når Ånden gir meg positive budskap fra Gud om min verdi og identitet, og jeg sier disse ordene til meg selv i speilet. Denne enkle aktiviteten er en måte vi kan komme i kontakt med himmelen på og finne ut at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss og har tro på oss.”

Madeleine M., 14 år, New York i USA

Vær glad i forskjellene

Bilde
ung kvinne

“Jeg gjør alltid mitt beste for å huske at jeg er et elsket Guds barn. Jeg prøver å ikke sammenligne meg med andre, for det gjør det vanskeligere å tro på mitt egenverd. Gud skapte oss alle unike og vakre på vår egen måte, og disse forskjellene er bra.”

Brooke D., 14 år, Alberta i Canada

En velsignelse i forkledning

Bilde
ung mann

“Vi tror ofte at det å være svak eller å ha ufullkommenheter gjør oss verdiløse. I virkeligheten blir vi velsignet slik at vi kan heve oss over dem og bli bedre utgaver av oss selv gjennom ydmykhet og selvutvikling. Hvis vi arbeider med de tingene som er vanskelige for oss, vil Herren se og belønne vår innsats. Det handler om å tro og aldri gi opp.”

Ricardo R., 17 år, Chihuahua i Mexico

Vår guddommelige natur

Bilde
ung mann

“Ingenting kan sammenlignes med å vite at som et levende Guds barn, kan vi bli ham lik. Det forandrer alt! Når vi får dårlige tanker som får oss til å stille spørsmål ved vår verdi, må vi huske at disse tankene kommer fra Satan, ikke Gud. Vi har et uendelig potensial og en guddommelig natur, akkurat som vår himmelske Fader. Han har tillit til og elsker hver eneste en av oss.”

Alexandre S., 16 år, Minas Gerais i Brasil

Stort ansvar

Bilde
ung kvinne

“Når jeg arbeider med flid for å studere og grunne på Skriftene og de levende profeters ord, kan jeg føle at Den hellige ånd er med meg, noe som minner meg på at jeg er en elsket datter av himmelske foreldre, og at Gud har store planer for meg. President Nelson viser oss alltid det store ansvar vi har i disse siste dager, og at Gud har tillit til oss og vet hva vi er i stand til.”

Mirian P., 16 år, Paraná i Brasil

Gjør noe du liker

“Når vi begynner å tvile på vårt egenverd, kan vi alltid søke hjelp fra andre. Men først kan vi begynne å arbeide med våre egne tanker. Vi kan mosjonere, omgås venner og familie på sunne måter, eller gjøre en aktivitet vi har glede av. Dette hjelper oss å forstå at vi er Guds barn, han som har gitt oss verdi og talent.”

Carlos V., Mexico

Bli kjent med deg selv

“Jeg fant ut at det er lettere å være glad i meg selv fordi jeg tok meg tid til å finne ut hvem jeg er. Bestefar sa en gang til meg: ‘Du må leve sammen med deg selv i evigheten, så du kan like gjerne være en du liker å være sammen med.’ Jeg fulgte dette rådet og prøvde å bli den beste utgaven av meg selv. Nå har jeg mer selvtillit fordi jeg vet hva jeg liker, hva jeg er flink til, og hva jeg står for. Jeg er lykkelig når jeg prøver å bli den som vår himmelske Fader ønsker at jeg skal være.

Sarah Nielson, Utah i USA

Husk hvem du er

“Jeg tenker på Primær-sangen ‘Jeg er Guds kjære barn’. Den minner meg på at jeg har blitt gitt gaver og talenter for å hjelpe verden å forberede seg til Herrens annet komme. Alles del i den er unik og avgjørende, og vi er alle mirakler i hverandres liv. Du er virkelig er et mirakel i dette liv for alle rundt deg. Hvis du noen gang glemmer det, skulle du tenke på alt det Jesus gjorde på jorden og prøve å følge hans eksempel. Når du føler deg trist eller verdiløs, se etter å hjelpe en som føler det samme, og du vil føle deg oppløftet.”

Brigham M., Mexico

Guddommelig godkjennelse

“Når jeg lytter til Gud, hjelper han meg å slutte å stille spørsmål ved mitt egenverd. Andre kan ikke fullt ut forstå min verdi, men Gud gjør det, og jeg stoler på ham. Hvis jeg lar folk rundt meg bestemme min verdi, er alt jeg gjør, å dvele ved deres ord og tenke dårlig om meg selv. Men når jeg gir slipp på deres negative ord, behøver jeg ikke lenger å stille spørsmål ved mitt egenverd. Jeg har lært at jeg ikke trenger deres godkjennelse lenger. Vi har alle arvet verdi som vår himmelske Faders barn. Vi må minne oss selv på det, spesielt dersom ingen andre gjør det.”

Anna G., 23 år, Frankrike

Selvsikker i evangeliet

“På sosiale medier ser jeg alle slags mennesker som virker fullkomne, eller i det minste bedre enn meg. Å etterleve evangeliet hjelper meg å utvikle en takknemlig holdning for hvem jeg er. Når jeg etterlever evangeliets prinsipper som tro, omvendelse og grunner på Skriftene, føler jeg meg unik. Jeg føler ikke at det er nødvendig å sammenligne meg med andre, og til syvende og sist er jeg mye mer selvsikker.

Alexandra R., Mexico

Tilgi deg selv

“Vi tror ikke alltid at vi fortjener tilgivelse, for vi vet hvilke feil vi har gjort. Men vi er mennesker – vi gjør feil og vil fortsette å gjøre dem. Vi må tilgi oss selv, fordi alle fortjener en sjanse til. Vi må se oss selv gjennom øynene til dem som er glad i oss. Vi vil se en unik og fantastisk person som fortjener ubetinget kjærlighet, uansett.

Valerie J., Mexico