Seminar
Matteus 3:13–17, del 2


Matteus 3:13–17, del 2

Vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd

Bilde
Joseph Smith in the Sacred Grove looking up at the personages of God the Father and Jesus Christ, who have appeared to him.

Vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd var alle tilstede ved Jesu Kristi dåp. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å utdype din forståelse av hvert medlem av Guddommen, noe som igjen kan virke inn på dine valg i livet.

Gjenkjenne en elevs gjeldende forståelse. Hver elev bringer unike opplevelser, kunnskap, forståelse og perspektiv til klassen. Forsøk å finne hvilken forståelse elevene nå har av en gitt lære, et gitt prinsipp eller konsept, og se deretter etter hvordan du kan veilede dem gjennom læringsprosessen.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å komme forberedt til klassen til å dele det de vet om Guddommen, hvordan de vet det, og spørsmål de måtte ha.

Mulige læringsaktiviteter

Hva hjelper siste dagers hellige ungdommer å takle vanskeligheter så godt?

Vurder å vise følgende uttalelse mens elevene drøfter spørsmålet som følger.

Les følgende uttalelse av president Dallin H. Oaks i Det første presidentskap:

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

En [nyhets]artikkel hadde tittelen “Mormon teens cope best: Study finds they top peers at handling adolescence.” [Mormon-tenåringer klarer seg best: En studie viser at de håndterer oppveksten bedre enn sine jevnaldrende.] Denne artikkelen konkluderer med at “Mormonene gjorde det best når det gjelder å unngå risikofylt adferd, gjøre det bra på skolen og å ha en positiv innstilling til fremtiden.” En av forskerne i studien som intervjuet de fleste av våre ungdommer sa: “I nesten alle kategorier vi så på, var det et klart mønster: Mormonene kom best ut.”

(Dallin H. Oaks, “Foreldre og barn”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 62)

  • Hvorfor tror du mange siste dagers hellige ungdommer takler livets vanskeligheter så godt?

Tenk på din egen erfaring i livet.

Vurder å be elevene om å evaluere seg selv i stillhet på en skala som følger:

  • Hvor godt føler du at beskrivelsen av ungdommene som ble intervjuet beskriver deg?

  1. Dette beskriver meg godt.

  2. Dette beskriver meg til en viss grad.

  3. Dette beskriver ikke meg i det hele tatt.

President Oaks fortsatte med å si at én grunn til at han føler at ungdom i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er så forberedt på å takle utfordringer, ligger i den forståelsen de har av frelsesplanen og deres kunnskap om forholdet de har til Gud (se “Foreldre og barn”, 62). Ved en annen anledning underviste han:

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Fordi vi har sannheten om Guddommen og vårt forhold til dem, hensikten med livet og hva vår evige fremtid består i, har vi det ypperste veikart og den beste forsikring for vår reise gjennom jordelivet.

(Dallin H. Oaks, “Guddommen og frelsesplanen”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 103)

  • Hvorfor tror du at det å forstå disse sannhetene hjelper siste dagers hellige ungdommer å unngå risikofylt atferd, gjøre det bra på skolen, og ha en positiv holdning til fremtiden?

  • Kan du nevne noen hindringer som selv blant siste dagers hellige ungdommer gjør det vanskelig å bli kjent med vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom Den hellige ånds kraft?

Bruk litt tid til å tenke på hva du vet og forstår om rollene Guddommen har og den kjærlighet vår himmelske Fader og Jesus Kristus har for deg. I denne leksjonen vil du ha muligheten til å lære mer om vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd, og til å grunne på hvordan det å lære om dem kan hjelpe deg i ditt liv.

Skriftene underviser om Guddommen

Vurder å be elevene om å dele det de forberedte til klassen ved å skrive ned hva de vet om Guddommen, og hvordan de vet det.

Del et papirark inn i tre kolonner og skriv overskriften “vår himmelske Fader” øverst i første kolonne,“Jesus Kristus” øverst i andre kolonne,og “Den hellige ånd” øverst i tredje kolonne.I hver kolonne skriver du ned én eller to ting du vet om dette medlemmet av Guddommen. Ta med en kort forklaring på hvordan du lærte hver sannhet eller hvorfor du tror på den. Gjennom hele leksjonen kan du legge til elementer i disse kolonnene fra det du lærer om hvert medlem av Guddommen.

Denne aktiviteten kan også gjøres som klasse ved å tegne de tre kolonnene på tavlen. Elevene kan oppmuntres til å komme opp til tavlen og legge til forskjellige innsikter gjennom leksjonen.

Ett sted i Skriftene hvor vi kan lære mer om Guddommen, er når Jesus Kristus døpes av døperen Johannes.

Vis et bilde av Jesu Kristi dåp.

Bilde
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.

Les om Jesu Kristi dåp i ett eller flere av følgende evangelier, og se etter hva du kan lære om hvert medlem av Guddommen:

Elevene kan identifisere sannheter som ligner på følgende: Guddommen er tre adskilte og forskjellige personer, Jesus Kristus underlegger seg Faderens vilje, Jesus Kristus oppfyller all rettferdighet, vår himmelske Fader og Den hellige ånd vitner om Jesus Kristus, Den hellige ånd bekrefter ordinanser, vår himmelske Fader har behag i at vi adlyder ham.

  • Hva lærte du om hvert medlem av Guddommen?

Lytt nøye mens elevene forteller, og bruk deretter noe av følgende informasjon, eller alt, for å hjelpe dem med å forstå Guddommen bedre.

Disse versene hjelper oss å forstå at hvert medlem av Guddommen er en adskilt person og spiller en viktig rolle i livet vårt. For eksempel ga Frelseren oss et eksempel på å gjøre Faderens vilje. Da Gud hadde behag i Jesus Kristus ved dåpen, viste han at han er en kjærlig himmelsk Fader som er tilfreds med oss når vi adlyder ham.

  • Når har du følt at vår himmelske Fader hadde behag i deg for noe du gjorde? Hvordan påvirket det deg å vite at han var tilfreds med deg?

Noen elever kan i utgangspunktet tro at de aldri har gjort noe som har gitt vår Himmelske Fader behag. Det kan hjelpe å be dem om å grunne nøye på disse spørsmålene og være oppmerksom på tankene og følelsene de har. Ved å tenke tilbake på stunder hvor de følte kjærlighet, glede, fred eller godhet (følelser som kommer fra Den hellige ånd) kan elevene få hjelp til å se øyeblikk hvor vår himmelske Fader hadde behag i deres handlinger (se Galaterne 5:22).

Profeten Joseph Smith (1805–44) forklarte at Den hellige ånd ikke viste seg som en due. I stedet viste duen at Den hellige ånd var til stede. Joseph Smith underviste, “Den hellige ånd kan ikke omdannes til en due, men Johannes ble vist en dues tegn for å bekrefte handlingens sannhet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith [2007], 82).

  • Når har Den hellige ånd vitnet om sannhet til deg?

  • Hvilke spørsmål har du angående Guddommen?

Bruk disse eller andre tilgjengelige alternativer som best vil dekke elevenes behov. I stedet for å be elevene om å velge et alternativ, kan det også være nyttig å studere sammen som en klasse eller se på en av videoene sammen.

Velg ett eller flere av følgende alternativer for å hjelpe deg med å finne svar på spørsmålene du har om Guddommen. Mens du studerer, kan du også se etter hvordan det å forstå Guddommen kan velsigne deg personlig.

  1. Søk etter ytterligere innsikter i Skriftene. Du kan lese under “ Gud, Guddommen ” i Veiledning til Skriftene.

  2. Studer læresetninger fra profeter og apostler om Guddommen. Du kan for eksempel lese Dallin H. Oaks’ tale “Guddommen og frelsesplanen” (Ensign eller Liahona, mai 2017, 100–103) eller Jeffrey R. Hollands tale “Bli kjent med Guddommen” (Ensign eller Liahona, jan. 2016, 32–39).

  3. Se videoen “What Is the Godhead?” [Hva er Guddommen] (7:03) eller “Godhead – He Knows Me” [Guddommen – Han kjenner meg] (3:01), på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
John the Bapist baptizing Jesus Christ in the River Jordan. A landscape of trees and mountains is in the background.
  • Hvilke skriftsteder eller læresetninger hjalp deg å lære mer om Guddommen? Hva lærte du?

  • Hvordan kan denne kunnskapen velsigne ditt forhold til Dem?

Se for deg at du blir bedt om å bli intervjuet i forbindelse med en artikkel som følger opp den vi drøftet i begynnelsen av klassen. Mange personer skrev til forleggeren og ville vite hvorfor siste dagers hellige ungdommer taklet ungdomsårene bedre. Du har en mulighet til å gi innsikt i hvordan hvert medlem i Guddommen har hjulpet deg i sine individuelle, men relaterte roller. For eksempel kan du ha mange opplevelser der vår himmelske Fader svarer på bønnene dine, Jesus Kristus som lider for dine synder, eller Den hellige ånd som bekrefter en sannhet til deg. Planlegg svaret ditt ved å besvare følgende spørsmål.

  • Hvordan hjelper hvert medlem av Guddommen deg med å takle vanskelighetene i livet som tenåring?

  • Hvilke opplevelser har hjulpet deg å forstå og bli kjent med de forskjellige medlemmene av Guddommen?

  • Hva ville du anbefale at andre gjør for å motta velsignelsene som kommer fra vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd?

Oppmuntre flere elever til å dele svaret sitt på ett av spørsmålene. Bær ditt eget vitnesbyrd om hvordan forståelse og kjennskap til Guddommen har hjulpet deg i ditt liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvorfor sier Skriftene at Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er “ett” hvis de er adskilte og forskjellige personer?

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte:

Bilde
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Vi tror at disse tre guddommelige personene til sammen utgjør én Guddom, som er ett i hensikt, i tjenestegjerning, i vitnesbyrd, i misjon. Vi tror at de har den samme guddommelige barmhjertighet og kjærlighet, rettferdighet og nåde, tålmodighet, tilgivelse og forløsning. Jeg tror det er riktig å si at vi tror de er ett på enhver tenkelig måte av evig betydning, unntatt på den måten at de er tre personer i én felles ‘gudematerie’, en treenighetsforestilling som aldri ble fremsatt i Skriftene fordi den ikke er sann…

Vi mener det er innlysende ut fra Skriftene at Faderen, Sønnen og Den hellige ånd er adskilte personer, tre guddommelige personer, og legger til grunn slike utvetydige illustrasjoner av dette som Frelserens store forbønn [se Johannes 17 ] … , Hans dåp som ble utført av Johannes [se Matteus 3:13–17 ; Markus 1:9–11 ; Lukas 3:21–22 ], opplevelsen på Forklarelsens berg [se Markus 9:7 ; Lukas 9:35 ], og Stefanus’ martyrdød [se Apostlenes gjerninger 7:55–56 ] – for å nevne fire.

(Jeffrey R. Holland, “Den eneste sanne Gud og Jesus Kristus, som han utsendte”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 40–41)

Matteus 3:16 . Viste Den hellige ånd seg som en due?

Profeten Joseph Smith (1805–44) forklarte:

Bilde
Half-length frontal portrait of the Prophet Joseph Smith, Jr. Joseph’s head is turned to the side in a three-quarter view, right hand on hip and his left hand holds sheets of papers. He is depicted wearing a dark brown suit and a white shirt and tie.

Duens tegn ble innstiftet før verden ble skapt, til et vitne om Den hellige ånd, og djevelen kan ikke komme i en dues tegn. Den hellige ånd er en person i en persons skikkelse. Den begrenser seg ikke til duens skikkelse, men til duens tegn. Den hellige ånd kan ikke omdannes til en due, men Johannes ble vist en dues tegn for å bekrefte handlingens sannhet, fordi duen er et symbol eller et tegn på sannhet og uskyld.

Videre læringsaktivitet

Alternativ elevforberedelse

Oppmuntre elevene til å tenke på ett eksempel på hvordan vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd har samme hensikt, men oppfyller ulike roller. (For eksempel ber vi til vår himmelske Fader i Jesu Kristi navn, og Den hellige ånd hjelper oss med å gjenkjenne svaret på vår bønn.)