Seminar
Matteus 25:14–46


Matteus 25:14–46

Forberedelse til Frelserens tilbakekomst

Bilde
Resurrected Christ with arms outstretched stands above a throng of people of all races and times, some prone, some standing. The people on the right side of Christ are in the attitude of worship. The people on the left side of Christ are in anguish. Scenes of ruin are in the foreground and background. The Washington D.C. temple is pictured in the upper left corner.

Frelseren underviste lignelsen om talentene og lignelsen om sauene og geitene for å hjelpe sine disipler med å vite hvordan de kunne forberede seg til hans annet komme. Leksjonen kan hjelpe deg å identifisere sannheter fra disse lignelsene og hjelpe deg med å forberede deg til Frelserens annet komme.

Elevforberedelse: Oppfordre elevene til å lese enten lignelsen om talentene (se Matteus 25:14–30) eller lignelsen om sauene og geitene (se Matteus 25:31–46) og forberede seg på å dele lærdommer de fikk fra studiet.

Mulige læringsaktiviteter

For å hjelpe elevene med å huske sine tidligere opplevelser med å studere lignelser, kan du vise bildene av et frø, en mynt og en perle, eller, om mulig, ta med noen få av disse gjenstandene til klassen. Oppfordre elevene til å tenke på en lignelse de allerede har lært fra Det nye testamente og gi en kort forklaring av hva den betyr. Det kan være nyttig å ta en pause slik at elevene har nok tid til å huske eksempler. Om nødvendig, kan du gi noen pekepinner om lignelser (en lignelse om frø finnes i Matteus 13:3–8, 18–23; en mynt i Lukas 15:8–10 ; og en perle i Matteus 13:45–46).

Tenk på noen av Frelserens lignelser. Følgende bilder kan hjelpe deg med å huske noen du allerede har studert i år.

Bilde
Mustard seeds
Bilde
Stack of old silver coins.
Bilde
shell sand pearl
  • Hvilke læresetninger husker du fra disse lignelsene?

  • Hvordan har læresetningene du har lært i år fra lignelsene hjulpet deg?

Hvis elevene ikke klarer å finne konkrete måter læresetningene har hjulpet dem på, kan du dele et personlig eksempel.

  • Hvor sikker føler du deg på din evne til å lære om Frelseren gjennom hans lignelser?

Lytt til elevenes svar på de forrige spørsmålene, og juster følgende materiell i henhold til behovene deres.

Gjennomgå hvordan man forstår lignelser

Det kan være nyttig å gjennomgå forslag på hvordan man forstår lignelser. Tidligere i år lærte du fire trinn for å forstå lignelser. Hvis du ikke studerte dem eller trenger hjelp til å huske hva de er, kan du se leksjonen “Matteus 13.”

Skriv følgende overskrifter i studiedagboken din. Sett av plass mellom hver overskrift til å skrive ned funn og innsikter.

  1. Finn viktige detaljer.

  2. Gjør åndelige sammenligninger.

  3. Oppdag viktige lærdommer.

  4. Bestem deg for personlig anvendelse.

Mens du fortsetter denne leksjonen, vil du anvende disse fire prinsippene på lignelsene i Matteus 25:14–46 .

Finn viktige detaljer

Mens Frelseren underviste om Det annet komme og Dommen, delte han lignelser for å understreke hva vi kan gjøre for å være forberedt til hans komme. Velg og studer én av følgende lignelser som Frelseren fortalte, og se etter viktige detaljer.

Sørg for å vise eller dele ut følgende utdelingsark som elevene kan bruke når de studerer. Utdelingsarkene foreslår at elevene tegner et bilde av lignelsene. Elevene kan gjøre dette på baksiden av utdelingsarket. Avhengig av hva som er best for klassen, kan du dele klassen inn i to grupper i stedet og be hver gruppe om å forberede seg på å spille ut lignelsen de studerte. Hvis dette gjøres, kan du tildele roller til elevene (for eksempel, direktør, leser, og skuespiller) for å hjelpe dem med å involvere seg i gruppen.

Bilde
New Testament Seminary Teacher Manual - 2023

Lignelsen om talentene

Les Matteus 25:14–30 , eller se på “Lignelsen om talentene” (3:03), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
shell sand pearl

Følgende informasjon kan være nyttig mens du studerer denne lignelsen:

  • En “talent” viser til en svært stor pengesum i oldtiden. I denne lignelsen kan det symbolisere “noe av stor verdi”, slik som evangeliet eller velsignelser, gaver, evner og muligheter Herren gir oss (se Veiledning til Skriftene, “ Talent ”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Ordet “renter” kan vise til vanlige renter eller kan innebære å belaste overdrevet høye renter på et lån (se Bible Dictionary, “ Usury ”).

  • Herren symboliserer Jesus Kristus.

  • Tjenerne representerer hver av oss.

Tegn et bilde som illustrerer denne lignelsen.

Lignelsen om sauene og geitene.

Les Matteus 25:31–46, eller se på “Det gjorde dere mot meg” (3:14), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
shell sand pearl

Følgende informasjon kan være nyttig å kjenne til mens du studerer denne lignelsen:

  • Den “høyre hånd”: I gammel tid var det å sitte ved kongens høyre hånd, eller ved siden av kongen på høyre side, æresplassen på en fest.

Tegn et bilde som illustrerer denne lignelsen.

Gjør åndelige sammenligninger og oppdag viktige lærdommer

Bruk følgende spørsmål som en hjelp til å identifisere lærdommer Frelseren underviste gjennom sine lignelser. Vær så konkret som mulig.

Sørg for å gi nok tid mellom hvert av følgende spørsmål til at elevene kan gi gjennomtenkte svar.

  • Hvilke sannheter eller lærdommer lærte du mens du studerte denne lignelsen?

Dette er noen sannheter elevene kan identifisere: Hvis vi trofast bruker gavene og evnene Herren har gitt oss, vil han ha behag i vår innsats og velsigne oss med glede og evig liv. Vi kan vise vår kjærlighet til Herren gjennom hvordan vi behandler andre.

  • Hvordan vil det å kjenne til og etterleve disse sannhetene hjelpe oss med å forberede oss til Frelserens annet komme? Hvorfor tror du Frelseren underviste disse sannhetene?

  • På hvilke måter er Herren både barmhjertig og rettferdig?

  • Hvordan kan du føle Frelserens kjærlighet i sannhetene han underviste gjennom denne lignelsen?

  • Hvordan påvirker kjennskap til disse sannhetene ditt ønske om å forberede deg til å møte Frelseren ved hans annet komme?

Bestem deg for personlig anvendelse

Hjelp elevene med å anvende hva de lærte fra denne leksjonen på en måte som er meningsfull for dem personlig. Følgende aktiviteter er forslag. Bruk eller tilpass disse aktivitetene i henhold til elevenes behov og evner.

  1. Hvis du studerte lignelsen om talentene, kan du lage en liste over egenskapene og velsignelsene Herren har gitt deg. Om mulig, kan du identifisere noen av de velsignelsene ved å spørre folk du kjenner, eller ved å lese din patriarkalske velsignelse, hvis du har en. Tenk på hvordan Herren kanskje ønsker at du skal bruke disse egenskapene og velsignelsene.

  2. Hvis du studerte lignelsen om sauene og geitene, kan du tenke på hva det kan bety i din situasjon å gi noen mat, drikke, klær og vennskap. Tenk på folk du ser til daglig, og finn noen som du føler Herren vil at du skal hjelpe. Skriv ned hvordan du kan hjelpe den personen med å komme nærmere Ham.

  3. Del en sannhet du lærte i denne leksjonen fra Frelserens lignelser, og forklar hvordan du kan innlemme dette prinsippet i dine daglige handlinger.

Be gjerne elevene om å dele sine tanker fra aktiviteten de gjorde.

Det kan være nyttig å synge salmen “Kastes du på bølgen om i livet her” (Salmer, nr. 136).

Be elevene bære vitnesbyrd om prinsippene de har identifisert. Oppfordre dem til å bruke sine gaver og evner til å tjene andre og forberede seg til å møte Frelseren.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva om noen mottar mer eller mindre enn meg?

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum erklærte:

Bilde
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

Våre egne talenters vekst er den beste målestokk på personlig fremgang … Når vi sammenligner våre velsignelser med andres, drives nesten alltid gleden bort. Vi kan ikke være takknemlige og misunnelige på samme tid. Dersom vi virkelig ønsker å ha Herrens ånd og være glade og lykkelige, skulle vi glede oss over velsignelsene våre og være takknemlige.

(Quentin L. Cook, “Gled dere!”, Lys over Norge, jan. 1997, 28–29)

Hvilke handlinger vil Frelseren dømme oss etter?

Eldste Joseph B. Wirthlin (1917–2008) i De tolv apostlers quorum erklærte:

Bilde
Official portrait of Elder Quentin L. Cook. Called to the Quorum of the Twelve Apostles on 6 October 2007.

På den siste dag vil ikke Frelseren spørre hva slags kall vi har hatt. Han vil ikke spørre om våre materielle eiendeler eller vår berømmelse. Han vil spørre om vi hjalp de syke, ga mat og drikke til de sultne, besøkte dem som satt i fengsel eller styrket de svake [se Matteus 25:31–40 ]. Når vi strekker oss ut for å hjelpe de minste av vår himmelske Faders barn, gjør vi det mot ham [se Matteus 25:40 ]. Dette er kjernen i Jesu Kristi evangelium.

(Joseph B. Wirthlin, “Det største bud”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 30–31)

Hva forventer Herren at vi skal gjøre med det han gir oss?

Eldste Stanley G. Ellis i De syttis quorum delte innsikter knyttet til lignelsen om talentene:

Bilde
Official Portrait of Elder Stanley G. Ellis. Photographed in March 2017.

Både tjeneren som fikk fem og ga ham ti og den som fikk to og ga ham fire, ble kalt gode og trofaste tjenere. Men det som fanget min oppmerksomhet, var tjeneren som fikk én, tok vare på den og ga den trygt tilbake til sin herre. Jeg ble overrasket over herrens svar. “Du onde og late tjener! … Ta derfor fra ham talenten … og kast den unyttige tjeneren ut i mørket utenfor.” (Se Matteus 25:14–30.)

Dette virket som en streng reaksjon mot en som lot til å prøve å ta vare på det han hadde fått. Men Ånden lærte meg denne sannheten – Herren forventer at vi utgjør en forskjell!

(Stanley G. Ellis, “Han stoler på oss!”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 52)

Eldste Ellis foreslo at vi kan utgjøre denne “forskjellen” i vårt liv ved å adlyde Herren (se Johannes 15:5), gjøre våre åndelige plikter og følge Ånden og våre ledere i Kirken.

Videre læringsaktiviteter

Et alternativ til leksjonen: Enkens skjerv

Hvis elevene vil ha nytte av å lære hva Herren føler om hva vi gir ham, kan du oppfordre dem til å lære fra historien om enkens skjerv.

Ta med to mynter, den ene med svært liten verdi, og den andre med mye større verdi. Be elevene om å tenke på av hva de kan kjøpe med hver av dem. Hvis to personer ga dem disse myntene, hvilken gave ville elevene sette størst pris på? Hvorfor?

Elevene kan deretter lese Markus 12:41–44 eller Lukas 21:1–4 eller se på videoen “Jesus underviser om enkens skjerv” (0:58), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, og se etter hvordan Herren fastslår verdien av våre offergaver. Elevene kan liste opp eksempler på offergaver de gir til Herren (for eksempel, gi liten, men full tiende, utføre tjenestegjerninger i det stille, eller undervise i en leksjon eller holde en tale selv om de er nervøse) og drøfte hvorfor Herren setter pris på våre offergaver.

Yt tjeneste til andre

For å illustrere prinsippet om å bruke “talentene” vi har fått til å hjelpe andre (se Matteus 25:35–40 , kan du vurdere å vise videoen “Jakken” (02:07), som viser en hendelse fra president Heber J. Grants barndom. Videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Be elevene se videoen, og legge merke til hvem gutten tjente.