Seminar
Matteus 18:11–14


Matteus 18:11–14

Vår himmelske Faders og Jesu Kristi medfølelse

Bilde
Blind man gains sight. Outtakes include Jesus anointing his eyes, and going to the pool of Siloam.

Jesus Kristus underviste at han og vår himmelske Fader har kjærlighet og omsorg for alle. Denne leksjonen skal hjelpe deg med å føle at vår himmelske Fader og Jesus Kristus har medfølelse og ønsker å frelse hver eneste fortapte sjel.

Fokuser på Frelserens egenskaper og karakter. Bruk ikke Skriftene bare til å undervise hva Jesus Kristus gjorde, men også til å fremheve hans guddommelige egenskaper og karakter. Dette vil invitere Den hellige ånd til å bære vitnesbyrd om ham, og hjelpe elevene å bedre forstå hvem han er og ønske å bli som ham.

Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å komme forberedt til klassen, slik at de kan dele beretninger fra Skriftene som viser Guds kjærlighet for de som er åndelig fortapt.

Mulige læringsaktiviteter

Vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur

For å hjelpe elevene å føle seg tilpass med å svare oppriktig på følgende spørsmål, kan du be dem om å skrive tallet på svaret de valgte på en papirbit (uten å skrive navnet sitt). Du kan samle inn papirbitene og dele resultatene med klassen.

  • Hvilke av følgende uttalelser tror du best beskriver hva vår himmelske Fader og Jesus Kristus føler for de som har syndet?

  1. Det er frustrerende for dem å tilgi syndere, men de vil gjøre det hvis vi omvender oss på en oppriktig måte.

  2. De vil foretrekke at vi omvender oss, slik at de kan tilgi oss, men uansett hva vi velger, er de fornøyd.

  3. De føler stor glede når de tilgir syndere som omvender seg.

  • Hvordan kan en persons forståelse av vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur påvirke vedkommendes valg?

Mens du studerer denne leksjonen, kan du tenke på hva du lærer om vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur og hvordan denne kunnskapen kan påvirke ditt liv.Etter å ha forklart for disiplene hvilken alvorlig synd det er å fornærme eller skade Guds barn, uttrykte Frelseren sitt barmhjertige ønske om å frelse “det som var fortapt, og for å kalle syndere til omvendelse” ( Joseph Smiths oversettelse, Matteus 18:11 [i Matteus 18:11, fotnote c]).

Les Matteus 18:11–14 , og se etter hva vår himmelske Fader og Jesus Kristus føler om de som er åndelig fortapt.

  • Hvilke ord eller utsagn fra disse versene kan hjelpe deg med å få en bedre forståelse av vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur?

  • Hva er ulike måter folk kan bli åndelig fortapt på?

Én av sannhetene vi kan lære fra disse versene er at vår himmelske Fader og Jesus Kristus har medfølelse og ønsker å frelse dem som er åndelig fortapt.

President Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, forklarte:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

I århundrenes løp har denne lignelsen [om den bortkomne sauen] tradisjonelt blitt tolket som en oppfordring til å gjøre noe for å bringe tilbake det bortkomne fåret og strekke oss ut til de villfarne. Selv om dette absolutt er på sin plass og godt, lurer jeg på om det ikke ligger noe mer bak.

Er det mulig at Jesu hensikt først og fremst var å undervise om den gode hyrdes arbeid?

Er det mulig at han vitnet om Guds kjærlighet til sine villfarne barn? …

Det spiller ingen rolle hvordan dere kom bort – om det var på grunn av deres egne dårlige valg eller omstendigheter utenfor deres kontrol …

Fordi han elsker dere, vil han finne dere. Han vil legge dere på sine skuldre og glede seg. Og når han kommer hjem med dere, vil han si til alle og enhver: “Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet” [ Lukas 15:6 ].

(Dieter F. Uchtdorf, “Han vil løfte deg på sine skuldre og bære deg hjem”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 102)

  • Hvorfor tror du Jesus Kristus vil at vi skal vite hvor stor medfølelse han og vår himmelske Fader har?

  • Hvordan kan det å forstå deres medfølende natur hjelpe deg med omstendighetene du står overfor i ditt liv akkurat nå?

Tegn på vår himmelske Faders og Jesu Kristi medfølende natur

Det er mange måter som kan hjelpe elevene til å se tegn på hvor barmhjertig og tilgivende Gud er. Velg de metodene som egner seg best for elevene. Følgende er noen ideer som kan være nyttige.

En måte vi kan styrke vårt vitnesbyrd om evangeliets prinsipper på, er å se etter virkelige eksempler som illustrerer deres sannhet. Mens du ser tegn på evangeliets prinsipper i andres liv, kan Den hellige ånd hjelpe deg med å føle håp og tillit til at disse prinsippene også vil velsigne ditt liv. Følgende forslag kan hjelpe deg med å se sanne eksempler på sannheten at vår himmelske Fader og Jesus Kristus har medfølelse og ønsker å frelse dem som er åndelig fortapt.

For følgende kan du be elevene om å jobbe i små grupper. Etter at elevene har gransket Skriftene, kan én elev fra hver gruppe skrive eksempler de fant, på tavlen. Hvis elevene deltok i forberedelsesaktiviteten, kan du be dem om å bruke noen av skriftstedene de fant som del av denne aktiviteten.

Gransk Skriftene etter beretninger som viser hvor tilgivende og medfølende vår himmelske Fader og Jesus Kristus er. Hvis du trenger hjelp, kan du studere den ene eller begge beretningene som følger: Johannes 8:1–11 ; Alma 36:6–21 .

Velg noen eksempler som elevene skrev på tavlen, og drøft dem som klasse. Hjelp elevene med å se at akkurat som Gud viste barmhjertighet til folk i fordums tid, vil han også vise oss barmhjertighet.

Bruk deretter én av følgende videoer til å illustrere vår himmelske Faders og Jesu Kristi barmhjertige natur ytterligere.

Dere kan også se den ene eller begge av de følgende videoene: “Frelseren vil tilgi” (5:50) og “Prinsipper for fred: Omvendelse #PrinceofPeace” (2:57), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Disse videoene viser eksempler på hvordan Jesus Kristus når ut i medfølelse og tilgivelse til dem som er åndelig fortapt i vår tid.

  • Hva føler du at Herren ønsker du skal lære av eksemplene du valgte?

  • På hvilke måter merket du at Frelseren viste medfølelse og søkte de som var fortapt?

Å se etter eksempler på evangeliets prinsipper i ditt eget liv og i livet til personer du kjenner, kan være en spesielt virkningfull måte å hjelpe deg med å føle at de er sanne på.

Hvis elevene oppmuntres til å dele følgende muntlig, be dem om å ikke dele navn eller detaljer som er for personlige.

Uten å dele personlige detaljer eller navn, beskriv noen du kjenner hvis liv er tegn på at vår himmelske Fader og Jesus Kristus har medfølelse, og søker dem som er fortapt i vår tid.Tenk på hvordan disse eksemplene bidrar til å styrke ditt vitnesbyrd om vår himmelske Faders og Jesu Kristi natur. Tenk på hvorfor det er viktig for deg å vite dette om dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvem representerer sauen som forvillet seg i Matteus 18:12–13 ?

Jesaja forklarte, “Vi for alle vill som får, vi vendte oss [alle] hver til sin vei” ( Jesaja 53:6 ; uthevelse tilføyd). Derfor representerer den villfarne sauen som trenger å bli frelst av den gode hyrde, hver og én av oss.

Hva føler vår himmelske Fader for dem som forsøker å følge ham, men som faller igjen og igjen?

President Dieter F. Uchtdorf, som da var medlem av Det første presidentskap, hjalp med å svare på dette spørsmålet: Du kan se på videoen “Fire titler”, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 3:07 til 4:49.

//media.ldscdn.org/webvtt/general-conference/april-2013-general-conference/2013-04-3040-president-dieter-f-uchtdorf-en.vtt

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Vi har alle sett en liten pjokk lære å gå. Han tar et lite skritt og vakler. Han faller. Refser vi et slikt forsøk? Naturligvis ikke. Hvilken far ville ha straffet et lite barn for å snuble? Vi oppmuntrer, vi applauderer og vi roser fordi barnet er mer likt sine foreldre for hvert lille skritt det tar.

Brødre, i forhold til Guds fullkommenhet er vi mennesker knapt nok mer enn keitete, vaklende småbarn. Vår kjærlige himmelske Fader ønsker imidlertid at vi skal bli mer lik ham, og kjære brødre, det skulle også være vårt evige mål. Gud forstår at vi ikke kommer dit på et øyeblikk, men ved å ta ett skritt om gangen

Jeg tror ikke på en Gud som setter opp regler og bud bare for å vente på at vi skal mislykkes, slik at han kan straffe oss. Jeg tror på en himmelsk Fader som er kjærlig og omsorgsfull, og som jubler for vår minste innsats for å stå rakt og gå mot ham. Selv når vi snubler, oppfordrer han oss til ikke å bli motløse – ikke å gi opp eller flykte fra vårt tildelte arbeidsfelt – men til å fatte mot, finne vår tro og fortsette å prøve.

(Dieter F. Uchtdorf, “Fire titler”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 58)

Siden Gud er så kjærlig, må vi virkelig anstrenge oss for å holde hans bud for å bli frelst?

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap har undervist:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Noen synes å verdsette Guds kjærlighet fordi de håper at hans kjærlighet er så stor og så ubetinget at den barmhjertig vil frita dem fra å adlyde hans lover …

Hvis en person forstår Jesu læresetninger, kan ikke han eller hun med rimelighet konkludere med at vår kjærlige himmelske Fader eller hans guddommelige Sønn mener at deres kjærlighet fortrenger budene …

Jesus sa: “Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje” ( Matteus 7:21).

(Dallin H. Oaks, “Kjærlighet og lov”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 26, 28)

Videre læringsaktivitet

Matteus 18:1 . “Hvem er den største i himlenes rike?”

Skriv spørsmålet ovenfor på tavlen, og be elevene om å tenke på ulike måter dette spørsmålet kan besvares på. Be dem deretter om å se for seg hva Frelseren gjorde i Matteus 18:2 før han svarte muntlig på spørsmålet. Spør elevene hva de kan lære gjennom Frelserens ikke-verbale svar på spørsmålet.

Be elevene lese Matteus 18:3–4 og drøfte de Kristus-lignende egenskapene man finner hos barn. Hva ser vi ofte hos barn som kan minne oss om Jesus Kristus? Hvordan kan det å bli som et barn hjelpe oss med å forberede oss bedre på å komme inn i himlenes rike? Du kan be elevene om å knytte Matteus 18:1–4 til Mosiah 3:19 og drøfte hvordan dette verset øker deres forståelse.

Oppmuntre dem til med bønnens hjelp å arbeide for å utvikle en Kristus-lignende egenskap som de har sett hos barn.