Seminar
Lukas 22:47–71; Johannes 18:1–27


Lukas 22:47–71; Johannes 18:1–27

“Skulle jeg ikke drikke det begeret Faderen har gitt meg?”

Bilde
Judas is giving Jesus a kiss on the cheek, a band of men with torches are behind them. Outtakes include soldiers and men with torches leaving, Peter with a knife in his hand with the savior on the ground healing the wounded man, the people who want to arrest Jesus coming with torches, Peter about to cut the man’s ear, Jesus talking to Judas, Jesus looking at Judas, some of the mob, Jesus healed the man, the backs of James and John watching as Jesus is being taken away, Judas stepping forth from the crowd, Jesus allowing the soldier to bind his hands, and Jesus on the ground with the wounded man, looking up at his disciples.

Jesus Kristus var fast bestemt på å utføre vår himmelske Faders vilje. Dette er spesielt tydelig i hans lidelse i Getsemane, arrestasjonen som fulgte, og hendelsene som førte opp til og under korsfestelsen. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å følge Jesu Kristi eksempel ved å velge vår himmelske Faders vilje i ditt liv.

Elevforberedelse: Be elevene tenke på en gang da de valgte å gjøre det vår himmelske Fader ønsket istedenfor det de selv ville ha foretrukket. Be elevene tenke på hva som var vanskelig og hvorfor de tok valget.

Mulige læringsaktiviteter

Sett vår himmelske Faders vilje over vår egen

For å hjelpe elevene tenke på vanskelighetene med å sette vår himmelske Faders vilje foran vår egen, kan du vurdere å bruke følgende situasjonsbeskrivelse. En elev kan bli bedt om å komme frem foran klassen for å dele sine tanker om valgene som presenteres i situasjonsbeskrivelsen.

Bilde
Drawing of two doors and siding.

Vis bildet ovenfor, eller tegn to enkle dører på tavlen.

Forestill deg at du står foran to dører. Hvis du valgte å gå inn gjennom den første døren, ville du følge vår himmelske Faders vilje, men du ville oppleve en vanskelig prøvelse. Hvis du valgte å gå inn gjennom den andre døren, ville du unnslippe prøvelsen, men du ville ikke gjøre det vår himmelske Fader ønsket for deg.

  • Hvorfor ville noen velge den første døren? Den andre?

  • Hva vet du om vår himmelske Fader som kan hjelpe deg å velge å gå inn gjennom den første døren?

Bruk litt tid på å tenke på Jesu Kristi liv og hvordan det å velge den første døren ligner på hvordan han valgte å leve. I dagens leksjon vil du få anledning til å lese om valgene Frelseren tok på slutten av sitt jordiske liv. Når du studerer, se etter hva som inspirerer deg i Jesu Kristi handlinger.

Jesus Kristus blir forrådt og arrestert i Getsemane

I Getsemane ba Jesus Kristus sin Fader å “la dette begeret gå meg forbi!”, men han gjorde det klart at han var fast bestemt på å gjøre Faderens vilje da han sa: “Men la ikke min vilje skje, bare din” ( Lukas 22:42). Begeret Jesus snakket om, sikter til hans lidelse og død.

Les Johannes 18:1–4 , og se etter hvordan Frelseren fortsatte å vise sin beslutning om å gjøre vår himmelske Faders vilje.

Lag en liste over noen av de vanskelige tingene Jesus visste ville “komme over ham” i de kommende timene, men som han godtok ( vers 4).

Les Johannes 18:5–11 , og se etter hvordan Frelseren reagerte på den væpnede vaktstyrken som hadde kommet for å ta ham.

For ytterligere detaljer som ikke er nedtegnet av Johannes som viser Jesu Kristi fantastiske kjærlighet og besluttsomhet, les Matteus 26:52–54 og Lukas 22:50–51 . Du kan også gjerne se “Frelseren lider i Getsemane” fra tidskode 5:55 til 8:30, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hva gjorde inntrykk på deg ved Jesu møte med den væpnede vaktstyrken?

  • Hva hjelper Jesu Kristi eksempel deg til å forstå om det å møte motstand?

  • Hvorfor tror du Frelseren var i stand til å håndtere disse situasjonene slik han gjorde? Hva lærer dette deg om ham?

Uttalelsen av eldste Bednar under “Kommentar og bakgrunnsinformasjon” kan være nyttig her som en del av drøftingen av Frelserens egenskaper og hva elevene lærte av hans handlinger. (Se David A. Bednar, “Saktmodige og ydmyke av hjertet”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 33.)

Jesus Kristus blir stilt for retten

Etter at Jesus ble arrestert, ble han ført frem for ypperstepresten Kaifas og andre jødiske ledere. Les Lukas 22:63–65 for å lære om noe av den urettferdige behandlingen de utsatte Jesus for. Du kan også gjerne se videoen “Kaifas setter Jesus på prøve, Peter fornekter ham” fra tidskode 0:00 til 1:39, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hvorfor tror du Frelseren var villig til å utholde slik streng og urettferdig behandling?

I Mormons bok underviste Nephi og Abinadi om hvorfor Frelseren villig underkastet seg slik behandling. Les 1 Nephi 19:8–9 og Mosiah 15:5–7 for å finne ut hvilke grunner de nevnte.

Skriv ned hva du kan lære om eller av Jesus Kristus fra disse versene i studiedagboken din.

Du kan gjerne skrive ned noen grunner til at det å forstå disse leksjonene er verdifullt eller meningsfylt for deg personlig.

Hvis elevene trenger hjelp til å tenke på lærdommer de kan lære av disse versene, kan du dele et eksempel. Ett eksempel, i tillegg til det uthevede prinsippet nedenfor, er at Jesus Kristus var villig til å lide for oss fordi han er kjærlig og snill.Hvis elevene valgte å skrive om denne sannheten i studiedagboken, kan du vurdere å be noen frivillige dele hvorfor de føler at denne leksjonen er viktig.

Be frivillige om å dele hvilke andre lærdommer de skrev om, og hvorfor.

En lærdom som er viktig å forstå fra disse versene, er at Jesus Kristus underkastet seg sin Faders vilje i alle ting.

  • Hva tror du Jesus forsto om vår himmelske Fader som gjorde at han fullkomment underkastet seg hans vilje?

Hvis elevene ble bedt om å gjøre elevforberedelsen for leksjonen, kan du vurdere å be noen frivillige fortelle klassen om sine erfaringer.

For å hjelpe elevene med å ha en meningsfylt drøfting om hvorfor det er vanskelig å underkaste oss Guds vilje, kan du vurdere å bruke eldste Maxwells uttalelse under “Kommentar og bakgrunnsinformasjon”.

  • Hvilke velsignelser har du mottatt gjennom å velge å følge vår himmelske Faders vilje selv om det var vanskelig?

President Russell M. Nelson stilte en rekke spørsmål om vår villighet til å underkaste oss Guds vilje. Ta deg litt tid til å grunne på hvordan du oppriktig kan besvare disse spørsmålene. Tenk på hva som må til for at du skal kunne si ja til hvert spørsmål.

For å hjelpe elevene med å ta seg tid til å grunne på spørsmålene president Nelson stilte, kan du vise følgende uttalelse.

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Er du villig til å la Gud råde i ditt liv? Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv? Vil du la hans ord, hans bud og hans pakter påvirke det du gjør hver dag? Vil du la hans røst få høyere prioritet enn noen annen? Er du villig til å la det han trenger at du skal gjøre, komme foran alle andre ambisjoner? Er du villig til å få din vilje oppslukt av hans?

(Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 94)

Basert på det du lærte om hvordan Frelseren underkastet seg sin Faders vilje, kan du skrive noen setninger om hva du ønsker å huske, gjøre eller bli. Overvei følgende tilskyndelser som en hjelp til å skrive ned dine tanker og ønsker.

  • Jeg vil huske at Frelseren …

  • I likhet med Jesus Kristus kan jeg gjøre vår himmelske Faders vilje ved å …

  • Én egenskap jeg vil prøve å utvikle for å bli mer lik Jesus Kristus er …

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva kan vi lære om Frelseren av hans villighet til å underkaste seg vår himmelske Fader?

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa at Frelserens saktmodighet var den viktigste egenskapen som gjorde det mulig for ham å underkaste seg vår himmelske Faders vilje.

Bilde
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Ensartetheten av Herrens villige overgivelse og sterke selvbeherskelse er både inspirerende og lærerik for oss alle. Da en væpnet gruppe med tempelvakter og romerske soldater kom til Getsemane for å gripe og arrestere Jesus, trakk Peter sverdet sitt og hugg av det høyre øret til yppersteprestens tjener [se Johannes 18:10 ]. Frelseren rørte deretter ved tjenerens øre og helbredet ham [se Lukas 22:51 ]. Legg merke til at han strakte seg ut og velsignet sin potensielle fangevokter med den samme himmelske kraft som kunne ha hindret ham fra å bli tatt til fange og korsfestet …

Frelserens saktmodighet er tydeliggjort i hans disiplinerte svar, sterke beherskelse, og uvillighet til å utøve sin uendelige makt til personlig fordel.

(David A. Bednar, “Saktmodige og ydmyke av hjertet”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 33)

Hvorfor skulle jeg ønske å underkaste min vilje til Gud?

Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Last official portrait of Elder Neal A. Maxwell, 1992.

Mange av oss … [tror feilaktig] at ved å la vår vilje bli oppslukt av Guds vilje, mister vi på en eller annen måte vår individualitet (se Mosiah 15:7). Det vi egentlig er bekymret for, er selvfølgelig ikke å gi slipp på oss selv, men på selviske ting – som våre viktige stillinger, vår tid og våre fortrinn og eiendeler. Det er ikke til å undres over at Frelseren ber oss om å miste oss selv (se Lukas 9:24). Han ber oss bare om å miste vårt gamle selv for å finne vårt nye. Det er ikke et spørsmål om å miste sin identitet, men om å finne sin sanne identitet! …

Det å underkaste sin vilje [er] virkelig det eneste personlige vi har å legge på Guds alter. Alt det andre vi “gir”, brødre og søstre, er faktisk det han allerede har gitt eller lånt oss. Men når du og jeg til sist underkaster oss ved å la vår vilje bli oppslukt av Guds vilje, da gir vi ham virkelig noe! Det er det eneste vi har som virkelig er vårt!

(Neil A. Maxwell, “Bli oppslukt av Faderens vilje”, Lys over Norge, jan. 1996, 23).

Videre læringsaktivitet

Symbolikken i begeret Jesus Kristus drakk av

For å hjelpe elevene med å øke sin takknemlighet til Frelseren og hans villighet til å oppfylle vår himmelske Faders vilje, kan du vurdere å vektlegge det symbolske begeret Jesus Kristus drakk av. Hjelp elevene med å forstå at begeret vår himmelske Fader ba Jesus Kristus om å drikke av symboliserte hans lidelse og død, noe som førte til hans oppstandelse. Elevene kan bli bedt om å skrive ned det de lærer om Frelseren mens de leser følgende skriftsteder som omtaler begeret. De kan også bli bedt om å grunne på hvordan de har blitt velsignet fordi Jesus Kristus drakk det bitre begeret.