Seminariet
Johannes 3:14–17


Johannes 3:14–17

”Så älskade Gud världen”

Bild
Jesus returns to the garden again to continue to pray and suffers great pain.

Som det står i Johannes 3 undervisade Jesus Nikodemus om sitt försoningsoffer när han sa att ”Människosonen [ska] bli upphöjd, för att var och en som tror på honom ska ha evigt liv” (Joh. 3:14–15). President Russell M. Nelson har sagt: ”När vi lägger ner tid på att lära oss om Frälsaren och hans försoningsoffer leds vi till att använda en annan viktig nyckel som ger tillgång till hans kraft: Vi väljer att tro på honom och att följa honom” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40). Den här lektionen ger dig möjlighet att stärka din tro på Jesus Kristus genom att lära dig mer om hans försoning.

Jesu Kristi försoning. President Russell M. Nelson har sagt: ”Det är doktrinärt ofullständigt att tala om Herrens försoningsoffer med ofullständiga uttryck som ’försoningen’ eller ’försoningens möjliggörande kraft’ eller ’tillämpa försoningen’ eller ’bli stärkt av försoningen’. …Det finns inget formlöst väsen kallat ’försoningen’ som vi kan åkalla för att få tröst, helbrägdagörelse, förlåtelse eller kraft. … Frälsarens försoningsoffer – den viktigaste händelsen i mänsklighetens historia – förstås och uppskattas bäst när vi uttryckligen och tydligt kopplar den till honom” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40).

Elevens förberedelse: Be eleverna hitta ett skriftställe eller ett uttalande från generalkonferensen som lär dem något viktigt om Jesu Kristi försoning.

Förslag på övningar

Vad är Jesu Kristi försoning?

Visa gärna följande bilder av Frälsaren och följande ofullständiga påståenden. Be eleverna att antingen avsluta meningarna i sina studiedagböcker eller prata med en kamrat om hur de skulle fylla i varje påstående. Avsätt sedan tid till att låta frivilliga dela med sig av sina avslutade meningar till klassen.

Bild
Jesus Christ depicted kneeling at the base of a tree in the Garden of Gethsemane during the Atonement. Christ has His hands clasped as He prays.
Bild
Christ hanging on a cross at Calvary. Two thieves, also hanging on crosses are at the left and right of Christ. Numerous observers, including Mary, the mother of Christ, Mary Magdalene, other mourners and Roman soldiers are gathered around the crosses. Thunder clouds are gathering in the sky.

Titta på bilderna av Jesus i Getsemane och på korset och tänk på vad du vet om Jesu Kristi försoning.

Avsluta följande meningar i din studiedagbok.

  • Vår himmelske Fader sände Jesus Kristus till jorden för att försona för oss så att …

  • Några saker som Jesus upplevde i Getsemane var …

  • Jesus dog på korset eftersom …

  • Om Jesus inte hade lidit i Getsemane och dött på korset så …

I den här lektionen lär du dig mer om Jesu Kristi försoning och den kärlek som vår himmelske Fader visade när han skickade sin Son till världen. Var i dina studier uppmärksam på den Helige Andens maningar som kan hjälpa dig att bättre uppskatta Jesu Kristi offer för dig och öka din tro på honom.

Dela gärna ut kopior av följande utdelningsblad till eleverna och ge dem tid att i tysthet arbeta igenom materialet. Spela gärna instrumentala psalmer tyst i bakgrunden för att hjälpa eleverna att fokusera sina tankar på det andliga innehåll de studerar.

Frälsarens försoning

Följande skriftställen och uttalande undervisar om Jesu Kristi försoning. Läs under 10 till 15 minuter noggrant igenom dessa källor (eller andra källor om Frälsarens försoning som du är intresserad av att studera eller som du hittat före lektionen). Tänk, medan du läser, på hur var och en av dessa källor hjälper dig att bättre förstå vad vår himmelske Fader och Jesus Kristus gjorde för dig och varför.

Äldste Tad R. Callister i de sjuttios kvorum har sagt:

Bild
Brother Tad R. Callister, Sunday school General President. Official Portrait 2018.

Vad är då Jesu Kristi försoning? I en bemärkelse är den en serie gudomliga händelser som började i Getsemane trädgård, fortsatte på korset och kulminerade i Frälsarens uppståndelse från graven. Den motiverades av en ofattbar kärlek till var och en av oss. Den krävde en person som var syndfri, som hade oändlig makt över elementen – till och med döden, som hade en gränslös förmåga att lida följderna av alla våra synder och sjukdomar, och som faktiskt steg ned under allt [se L&F 88:6 ]. Detta var Jesu Kristi mission – detta var hans försoning.

Vad var då dess syfte? Det var att göra det möjligt för oss att återvända till Gud, bli mer som han och uppnå glädjens fullhet. Det skedde genom att han övervann fyra hinder:

1. Den fysiska döden

2. Den andliga död som orsakades av Adam och av våra synder

3. Våra bedrövelser och skröpligheter

4. Våra svagheter och ofullkomligheter.

(Tad R. Callister, ”Jesu Kristi försoning”, Liahona, maj 2019, s. 85)

Bild
Handout on the Savior’s atonement
  • Vilka känslor eller insikter fick du när du studerade Jesus Kristus och hans försoning?

När eleverna har fyllt i utdelningsbladet kan du be dem dela sina svar på den sista frågan med klassen eller i små grupper. Det kan också vara bra att ge eleverna möjlighet att ställa eventuella frågor som kan ha uppstått när de studerade materialet i utdelningsbladet.

Hur visas Faderns kärlek i det att han sände sin Son?

En av sanningarna som Frälsaren betonade när han undervisade Nikodemus om sin försoning (se Joh. 3:14–17) var att vår himmelske Fader älskar sina barn så mycket att han sände sin enfödde Son för att försona för oss.

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet undervisade om hur vår himmelske Faders kärlek manifesteras genom Frälsarens försoning:

Bild
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Det finns inget tydligare bevis på den oändliga kraften och fullkomligheten i Guds kärlek än det som aposteln Johannes sa: ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son” ( Joh. 3:16). En annan apostel skrev att Gud ”inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla”. ( Rom. 8:32). Tänk hur svårt det måste ha varit för vår himmelske Fader att sända sin Son att utstå ett oerhört lidande för våra synder. Det är det största beviset på hans kärlek till oss var och en!

(Dallin H. Oaks, ”Kärleken och lagen”, Liahona, nov. 2009, s. 26)

  • Vad lärde du dig av detta uttalande?

Titta på videon ”Så älskade Gud världen” [For God So Loved the World] (4:48) som finns på ChurchofJesusChrist.org och fundera över hur Jesu Kristi och vår Himmelske Faders kärlek visas.

Bild
Christ hanging on a cross at Calvary. Two thieves, also hanging on crosses are at the left and right of Christ. Numerous observers, including Mary, the mother of Christ, Mary Magdalene, other mourners and Roman soldiers are gathered around the crosses. Thunder clouds are gathering in the sky.

Ge gärna eleverna tid att skriva ner sina tankar eller vittnesbörd om Jesus Kristus i sina studiedagböcker. När de har skrivit klart kan några frivilliga läsa upp vad de skrivit för klassen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Hur kan jag få tillgång till den kraft som Jesus Kristus ger mig genom sin försoning?

President Russell M. Nelson har sagt följande om att inbjuda Jesu Kristi kraft i våra liv:

Bild
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Som sista dagars heliga kallar vi det uppdraget Jesu Kristi försoning, som gjorde uppståndelsen möjlig för alla och gjorde evigt liv möjligt för dem som omvänder sig från sina synder och tar emot och håller nödvändiga förrättningar och förbund. …

Våra förbund binder oss till honom och ger oss gudomlig kraft. Som trofasta lärjungar omvänder vi oss och följer honom ner i dopets vatten. Vi vandrar längs förbundets stig för att ta emot andra viktiga förrättningar. …

Män och kvinnor som håller sina förbund söker efter sätt att hålla sig obefläckade av världen, så att inget står i vägen för deras tillgång till Frälsarens kraft.

(Russell M. Nelson, ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj. 2017, s. 40, 41)

Hur vet jag om Jesus Kristus och hans kraft verkar i mitt liv?

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har sagt:

Bild
Official Portrait of President Henry B. Eyring taken March 2018.

Om du har känt den Helige Andens inflytande i dag kan du ta det som bevis på att försoningen är verksam i ditt liv. Av det skälet och av många andra skäl gör du klokt i att vara på platser och i färd med uppgifter som drar till sig den Helige Andens maningar.

(Henry B. Eyring, ”Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, s. 23)

Var kan jag få veta mer om Jesu Kristi försoning?

Du kan fördjupa din förståelse av Frälsaren och hans försoning genom att studera ” Försona, försoning ” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Sådana skriftstudiehjälpmedel innehåller värdefulla insikter, skriftställen, tal, videor och andra resurser som undervisar om Frälsarens försoning.

Kompletterande övningar

Förbered en missionärslektion

Be eleverna föreställa sig att de är missionärer och behöver förbereda sig för att undervisa någon om Jesus Kristus och hans försoning. Be eleverna studera avsnittet med rubriken ”Försoningen” på sidorna 51–52 i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004). Be eleverna förbereda en lektion på 5 till 10 minuter baserat på det de lär sig i materialet.När eleverna har gjort sina lektionsförslag kan du dela upp klassen och be eleverna turas om att undervisa en kamrat eller en liten grupp. Alternativt kan några få frivilliga hålla sina lektioner för klassen.

Hur kan min tro på Jesus Kristus göra det möjligt för honom att påverka mitt liv?

Be eleverna skapa ett häfte som är utformat för att hjälpa människor att förstå betydelsen av Jesu Kristi försoning. Be gärna eleverna studera ”Försoningen och jordelivets resa” av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum (Liahona, april 2012, s. 12–19) för att förbereda sig inför aktiviteten. Eleverna kan använda innehållet i äldste Bednars artikel för att skapa rubriker och innehåll i sina häften.

Jesus Kristus kan hela dem som vänder sig till honom

Visa gärna följande bilder för den här lärandeaktiviteten.

Bild
Christ hanging on a cross at Calvary. Two thieves, also hanging on crosses are at the left and right of Christ. Numerous observers, including Mary, the mother of Christ, Mary Magdalene, other mourners and Roman soldiers are gathered around the crosses. Thunder clouds are gathering in the sky. The Old Testament prophet Moses pointing to a staff with a brass serpent attached to the top. The painting illustrates the event wherein Moses promised the Israelites that they would be saved from the fiery serpents if they looked at the brass serpent.

I Johannes 3:14–16 jämförde Jesus Kristus sin förestående korsfästelse med tiden då Mose höll upp kopparormen i öknen. Be eleverna studera Johannes 3:14–16 , 1 Nephi 17:40–41 och Alma 33:18–22 och försöka se hur den här händelsen på Mose tid förhåller sig till korsfästelsen och Jesu Kristi försoning.