Seminar
Johannes 14–16


Johannes 14–16

Den hellige ånds oppgave

Bilde
Oil on paper on board painting depicting Christ and eleven apostles seated on the floor around a low table. They participate in the Sacrament of the Last Supper while the shadow of Judas is seen leaving the table. Signed by artist. Done in gold and brown tones.

Under Frelserens virke, mottok apostlene Den hellige ånds kraft, men de hadde ennå ikke mottatt Den hellige ånds gave som gjennom deres egen rettskaffenhet ville gi dem Den hellige ånds konstante veiledning (se Bible Dictionary, “Holy Ghost”). Jesus Kristus lovet å velsigne dem med Den hellige ånds gave etter å ha steget opp til himmelen. Denne leksjonen kan hjelpe deg med å finne ut hvordan Den hellige ånd oppfyller sine forskjellige roller i ditt liv.

Arbeid med elevene én for én. Frelseren søkte anledninger der han kunne arbeide med enkeltpersoner én for én (se for eksempel 3 Nephi 11:13–15). Elevene velsignes når lærere følger Kristi eksempel på omsorgstjeneste for enkeltpersoner. Prøv å kartlegge elevenes behov og hjelpe dem med å forstå hvordan de kan søke og motta Herrens hjelp til å dekke disse behovene.

Elevforberedelse: Be elevene grunne på eksempler fra Skriftene eller personlige erfaringer som hjelper dem med å besvare spørsmålet “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?”

Mulige læringsaktiviteter

Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe deg?

Gi hver elev en papirlapp, og be dem svare anonymt på følgende spørsmål på hver side av lappen.

  • Hva forstår du om hvordan Den hellige ånd kan hjelpe deg?

  • Hvilke spørsmål har du om Den hellige ånds rolle i våre liv?

Samle inn lappene, og del noen av svarene på det første spørsmålet med klassen. Engasjer elevene med klassekameratenes svar ved å stille spørsmål som “Hvem har hatt en lignende opplevelse?” eller “Hva likte du av det klassekameraten din delte?” Snu papirlappene, og del noen av spørsmålene elevene skrev om Den hellige ånd. Det kan være nyttig å skrive noen av disse spørsmålene på tavlen.

Mens du studerer, se etter svar på spørsmålene du har om Den hellige ånd og hvordan Den hellige ånds rolle kan hjelpe deg med dine individuelle behov.

Hjelp elevene med å gjenkjenne svar på spørsmålene sine gjennom hele leksjonen. Dette kan gjøres ved å stille et spørsmål som: “Mens vi studerte i dag, hvilke svar fant du på noen av spørsmålene vi leste i begynnelsen av leksjonen?”

Jesus underviser sine apostler om Den hellige ånd

Etter at Frelseren forrettet nadverden, og i visshet om at han snart ville lide for våre smerter, fristelser og synder og deretter bli korsfestet, fortsatte han å undervise sine apostler.

Les Johannes 14:16–17 , og legg merke til hva Frelseren lovet å gi sine apostler.

  • Hvorfor tror du Jesus Kristus lovet sine apostler at de ville motta Den hellige ånds gave kort tid etter at han dro?

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen.

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus sender oss Den hellige ånd fordi …

Elevene vil fullføre denne setningen når de fyller ut følgende tabell.

Vis eller tegn tabellen slik at elevene kan se begge kolonnene, inkludert henvisningene i den første kolonnen. Be elevene sette av plass til en tredje kolonne, som vil bli lagt til senere. Hvis elevene skal arbeide med dette enkeltvis eller i små grupper, kan du vurdere å gi klassen et eksempel ved å fylle ut noen rader sammen.

Vers

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus sender oss Den hellige ånd fordi …

Johannes 14:16–17

Johannes 14:26

Johannes 14:27

Johannes 15:26

Johannes 16:7–8

Johannes 16:13–14

Vær oppmerksom når elevene fyller ut tabellen. Vær oppmerksom på elever som leser langsomt eller elever som kanskje strever med å forstå det de leser. Tilby støtte der det trengs.

Når elevene fyller ut den andre kolonnen, kan du be noen elever skrive en oppsummering av eller et sannhetsprinsipp de fant i hvert vers på tavlen.

Et vitne fra Den hellige ånd

Frelseren sa at Den hellige ånd vil vitne om og forherlige ham (se Johannes 15:26 ; 16:13–14).

President Russell M. Nelson sa:

Bilde
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Den viktigste sannheten Den hellige ånd noensinne vil vitne om for deg, er at Jesus er Kristus, den levende Guds Sønn.

(Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”,Ensign eller Liahona,mai 2018, 96)

  • Når har du følt Den hellige ånd undervise og bære vitnesbyrd til deg om vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvordan underviste og vitnet Den hellige ånd til deg?

  • Hva kan man gjøre for å innby Den hellige ånd til å undervise om vår himmelske Fader og Jesus Kristus? (se Johannes 7:17;14:13).

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus, hans guddommelighet og hans kjærlighet, og vurder å dele en personlig opplevelse av hvordan dette vitnesbyrdet ble mottatt gjennom Den hellige ånd. Oppfordre elevene til å fortsette å arbeide for å gjenkjenne hvordan Den hellige ånd vitner om disse tingene i deres eget liv.

Personlige erfaringer med Den hellige ånd

Legg til en tredje kolonne i oversikten, og merk den “Hvordan Den hellige ånd har gjort dette for meg eller noen jeg kjenner”. For hvert skriftsted i oversikten, kan du tenke på og skrive om erfaringer som du, et familiemedlem eller noen i Skriftene hadde med at Den hellige ånd oppfylte denne rollen. Hvis du ikke gjenkjenner eller husker en personlig opplevelse for hver av Den hellige ånds oppgaver som Frelseren fremhevet i disse versene, er det greit. Når du streber etter å være trofast og se etter disse erfaringene i ditt liv, vil vår himmelske Fader hjelpe deg å gjenkjenne dem.

Gi elevene tilstrekkelig tid til å skrive om sine erfaringer. Mens de gjør det, kan du se etter elever som kanskje strever med å gjenkjenne opplevelser de har hatt med Den hellige ånd, og gi dem den personlige hjelpen de trenger. Å høre en personlig erfaring fra lærerens liv kan hjelpe dem å huske en av sine egne.

Når elevene er ferdige med å skrive, kan du be frivillige om å dele noen av sine erfaringer. På grunn av den hellige naturen åndelige opplevelser har, ville det være upassende å be en elev om å dele. Minn elevene på at de ikke bør fortelle noe som er for hellig eller personlig.

Hvis elevene nøler med å dele sine erfaringer, kan du vurdere å vise videoen “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” tilgjengelig under “Videre læringsaktiviteter” i denne leksjonen for å oppmuntre dem til å dele.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva gjør Den hellige ånd?

President Dallin H. Oaks underviste:

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Det tredje medlemmet av Guddommen er Den hellige ånd, også kalt Herrens ånd og Trøsteren. Han er det medlem av Guddommen som bringer personlig åpenbaring. Som en ånd i persons skikkelse (se L&p 130:22) kan han dvele i oss og utføre den viktige oppgaven som kommunikator mellom Faderen og Sønnen og Guds barn på jorden. Mange skriftsteder forteller at hans oppgave er å vitne om Faderen og Sønnen (se Johannes 15:26 ; 3 Nephi 28:11 ; L&p 42:17). Frelseren lovet at Trøsteren vil lære oss alle ting, minne oss om alle ting og lede oss til all sannhet (se Johannes 14:26 ; 16:13). Følgelig hjelper Den hellige ånd oss å skjelne mellom sannhet og villfarelse, veileder oss i våre store beslutninger og hjelper oss gjennom jordelivets utfordringer. Han er også det middel hvorved vi blir helliggjort, eller med andre ord, lutret og renset fra synd (se 2 Nephi 31:17 ; 3 Nephi 27:20 ; Moroni 6:4).

(Dallin H. Oaks, “Guddommen og frelsesplanen,” Ensign eller Liahona, mai 2017, 102)

Hvorfor er det viktig at vi gjenkjenner at Den hellige ånd taler til oss?

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste:

Bilde
Official Portrait of President Dallin H. Oaks taken March 2018.

Denne personlige kommunikasjonslinjen til vår himmelske Fader gjennom Den hellige ånd er kilden til vårt vitnesbyrd om sannhet, til vår kunnskap og til vår personlige veiledning fra en kjærlig himmelsk Fader. Den er en nødvendig del av hans storartede evangelieplan, som gjør hvert av hans barn i stand til å motta et personlig vitnesbyrd om dens sannhet.

(Dallin H. Oaks, “To kommunikasjonslinjer”, Ensign eller Liahona, nov. 2010, 83)

Johannes 14:27 . Hvordan kan jeg føle fred fra Den hellige ånd hvis jeg har psykiske helseproblemer?

Hvis du opplever psykiske problemer som angst eller depresjon, opplever du kanskje at det er svært vanskelig å føle Den hellige ånd. Dette er ikke din feil. Vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus er klar over disse vanskelighetene, og de ønsker å hjelpe deg. Vurder å gjennomgå én eller to av følgende ressurser for mer informasjon om hvordan du kan føle fred fra Den hellige ånd når du strever med psykiske problemer.

  • Video: “Som et knust kar” (11:36; tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org)

Johannes 16:7 . Hva mente Frelseren da han sa: “Dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Trøsteren til dere”?

Av én eller annen grunn som ikke er fullt ut forklart i Skriftene, virket ikke Den hellige ånd i sin fylde blant jødene mens Jesus levde på jorden ( Johannes 7:39 ; 16:7). Uttalelser om at Den hellige ånd ikke kom før etter Jesu oppstandelse, må av nødvendighet kun sikte til den aktuelle evangelieutdelingen, for det er helt klart at Den hellige ånd var virksom i tidligere evangelieutdelinger. Videre vises det bare til Den hellige ånds gave som ikke var til stede, ettersom Den hellige ånds kraft var i virksomhet under døperen Johannes’ og Jesu virke. Ellers ville ingen ha fått et vitnesbyrd om sannhetene disse mennene underviste ( Matteus 16:16–17 ; se også 1 Korinterbrev 12:3).

(Bible Dictionary, “ Holy Ghost ”)

Videre læringsaktiviteter

Johannes 14:16, 26–27 ; 15:26 . Den hellige ånd er Trøsteren.

Vurder å vise videoen “Hvordan hjelper Den hellige ånd deg?” fra tidskode 7:45 til 10:51, tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Mens elevene ser på videoen, kan du be dem tenke på hvordan de kan motta trøst fra Den hellige ånd.

Gjenkjenne personlig åpenbaring fra Den hellige ånd

Ungdom spør ofte hvordan de kan forbedre sin evne til å gjenkjenne Den hellige ånd i sine liv. Dette oppriktige ønsket er et viktig skritt i åndelig vekst og utvikling. Vurder å bruke én eller flere av følgende ressurser for å hjelpe elevene med å lære mer om denne viktige åndelige ferdigheten.

  • Hvordan kan jeg gjenkjenne Åndens tilskyndelser?”, i Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2018), 89–90

  • Mark L. Pace, “Lær å gjenkjenne Den hellige ånd”, Til styrke for ungdom, feb. 2021, 6–7.

  • “Eldste og søster Bednar – Gjenkjenne Ånden” (video, 8:12), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.