2021
Lær å gjenkjenne Den hellige ånd
Februar 2021


“Lær å gjenkjenne Den hellige ånd”, Til styrke for ungdom, feb. 2021, 6–7.

Kom, følg med meg

Lær å gjenkjenne Den hellige ånd

Den hellige ånd vil veilede og rettlede oss når vi lærer å gjenkjenne og følge hans tilskyndelser.

Bilde
ung kvinne

Da jeg var ung, visste jeg ikke hvordan Den hellige ånd føltes. Jeg var rundt 12 år gammel da mor satte seg ned med meg og stilte meg dette viktige spørsmålet: “Mark”, sa hun, “har Herren noen gang fortalt deg ved hjelp av Den hellige ånd at Kirken er sann?”

Jeg hadde ikke for vane å lyve for mor, så jeg svarte ærlig og forlegent: “Nei?”

Da sa hun: “Vår himmelske Fader ønsker at du skal vite det selv, men du må gjøre en innsats. Hvis du vil lese Mormons bok og be, vil Den hellige ånd fortelle deg at den er sann.”

Jeg hadde mitt eget eksemplar av Mormons bok, men jeg hadde aldri lest den på egenhånd. Da jeg var fast bestemt på å ta denne oppfordringen på alvor, begynte jeg min egen åndelige reise. Hver kveld før jeg la meg, leste jeg et kapittel eller deromkring i Mormons bok. Da jeg knelte ned for å be, ba jeg min himmelske Fader la meg få vite at den var sann. Mens jeg ba, fikk jeg en fredelig følelse. Det føltes godt innvendig.

Var disse følelsene fra Den hellige ånd? Jeg var ikke helt sikker. Alt dette var nytt for meg, og jeg visste ikke hvordan Den hellige ånds tilskyndelser føltes. Jeg lurte på om en engel ville besøke meg, eller om det kanskje ville komme et stort guddommelig lys på rommet mitt. Med et oppriktig ønske om å motta den lovede kunnskapen fra Den hellige ånd, fortsatte jeg imidlertid å lese og be kveld etter kveld. Hver gang jeg ba, følte jeg fred, og det føltes godt inni meg.

Det var ikke før senere jeg forsto at Herren hadde besvart mine bønner hele tiden, men jeg hadde sett etter et annet slags svar. Jeg var bare ikke klar over at vi kan “føle” Den hellige ånds tilskyndelser.

Bilde
en ung mann leser fra et nettbrett

Lær å gjenkjenne tilskyndelser

Oliver Cowdery strevde en gang med å gjenkjenne tilskyndelser fra Ånden. Da han spurte profeten Joseph Smith om det, fikk han følgende svar fra Herren: “Talte jeg ikke fred til ditt sinn om saken? Hvilket større vitnesbyrd kan du få enn det som kommer fra Gud?” (Lære og pakter 6:23). Han hadde allerede fått svar, men han gjenkjente det ikke. Svaret var fred i sinnet – omtrent som det jeg hadde følt som ungdom.

Litt senere ga Herren Oliver og oss andre ytterligere råd: “Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte … Dette er åpenbaringens ånd.” (Lære og pakter 8:2–3).

Apostelen Paulus lærer oss å gjenkjenne disse følelsene av “kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet [og] saktmodighet” (Galaterne 5:22).

Tilskyndelser fra Den hellige ånd er ofte milde og forsiktige. Gud vil sjelden rope for å prøve å få vår oppmerksomhet. I stedet, når vi tar oss tid til å stoppe opp, kjenne etter og grunne, viser vi ham at vi lytter og ønsker svar gjennom Den hellige ånd. Neste gang du kneler i bønn, kan du, istedenfor å sprette opp etter å ha sagt “amen”, vente en liten stund. Bli sittende på kne og bare lytt. Herren prøver kanskje å tale “fred til ditt sinn” akkurat slik han gjorde med Oliver Cowdery og med meg.

Bilde
en ung kvinne ber

Den hellige ånds store gave

Etter dåpen mottar vi Den hellige ånds gave. Denne guddommelige gaven gir oss hjelp fra et medlem av Guddommen gjennom hele livet. Vi er lovet at når vi gjør vårt beste for å leve verdig til denne gaven, vil Den hellige ånd “vise dere alt dere skal gjøre” (2 Nephi 32:5). Den hellige ånd bekrefter sannheten i vårt hjerte, beskytter oss mot det onde og veileder oss hele livet. For en strålende velsignelse!

Jeg er takknemlig for Den hellige ånds fantastiske gave og hans veiledning i mitt liv.