2021
Fast i gjørmen: En leksjon om omvendelse
Februar 2021


“Fast i gjørmen: En leksjon om omvendelse”, Til styrke for ungdom, feb. 2021, 14–15.

Kom, følg med meg

Fast i gjørmen

En leksjon om omvendelse

Når vi velger å vende oss til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, oppdager vi at de er der og er rede til å hjelpe oss å komme oss ut av enhver vanskelig situasjon.

Bilde
jente i gjørme

Illustrasjon: Dean MacAdam

Noen ganger kan det føles vanskelig å snakke om omvendelse. Vi vet kanskje ikke engang hva det vil si å omvende seg. Vi tror kanskje at bare andre kan bli tilgitt, eller at vi bare må omvende oss fra store synder. Ikke hør på de tankene.

Vår himmelske Fader ønsker at du skal vite hva omvendelse egentlig betyr. Han vil du skal vite at det ikke er en straff, men en velsignelse. Omvendelse er en forandring i oss – våre tanker, våre ønsker, våre handlinger, den vi virkelig er. Det er en del av det å bli mer Kristus-lik. Omvendelse hjelper deg å føle større glede nå.

Gledesfylt omvendelse

Hvordan kan omvendelse gi glede?

Jesus Kristus sa: “[Vend] tilbake til meg og angre deres synder … så jeg kan helbrede dere” (3 Nephi 9:13). Omvendelse gjør det mulig for oss å “føle gleden ved å få Frelserens hjelp”.*

Satan vil at vi skal tro at vi er alene når vi gjør feil. Det er ganske enkelt ikke sant! Omvendelse hjelper oss å forstå at vår himmelske Fader og Jesus Kristus alltid er der. Men det er opp til oss å vende oss til dem. Når vi gjør det, finner vi kjærlighet, trøst og glede i visshet om at vi kan bli tilgitt og prøve igjen.

En gjørmete ettermiddag

Jeg tenkte på denne lærdommen om omvendelse etter å ha sett på søsteren min en ettermiddag. Familiens bakgård åpnet seg mot en utmark som hadde blitt klargjort for bygging. Ved kraftige regnskurer ble utmarken til gjørme. Dette var ikke vanlig gjørme. Nei, denne gjørmen var ekkel, klissete og dyp. Hvis du ble sittende fast, var det å unnslippe som å prøve å løpe gjennom peanøttsmør.

En dag bestemte lillesøsteren min seg for å gå ut og leke. Mamma minnet henne på å holde seg på sementplattingen nær huset. I stedet gikk søsteren min ut på marken.

Etter en stund hørte jeg noen gråte og så ut. Jeg kunne ikke tro det! Søsteren min satt midt i gjørmen, helt tildekket, med tårer som trillet nedover kinnene. Hun prøvde å komme seg løs, men det var umulig. Hver gang hun prøvde å bevege seg, sank hun dypere og dypere ned i den ekle gjørmen. Vi løp selvsagt ut for å redde henne.

Jeg hjalp mamma å legge planker slik at vi kunne gå ut til søsteren min uten å bli sittende fast selv. Gjørmen var så tykk at da søsteren min ble dratt opp, ble skoene og sokkene hennes sugd av!

Renset i Kristus

Livet kan være omtrent som den gjørmete marken. Hvis vi ikke er forsiktige, kan vi kjøre oss fast i synd, verdslig innflytelse eller dårlige avgjørelser. Disse tingene er som åndelig gjørme som fester seg til vår ånd og får oss til å føle oss forferdelig innvendig.

Når vi velger å vende oss til vår himmelske Fader og Jesus Kristus, oppdager vi at de er der og er rede til å hjelpe oss å komme oss ut av enhver vanskelig situasjon. Det er på grunn av vår Frelser Jesu Kristi sonoffer at vi kan bli tilgitt og bli rene igjen. Du vil alltid finne “glede i valget om å omvende deg”.*