Seminar
Apostlenes gjerninger 6–9


Apostlenes gjerninger 6–9

Oversikt

Stefanus utførte mektige mirakler med Guds kraft, men jødene steinet ham for hans vitnesbyrd om Jesus Kristus. Filip underviste en etiopisk mann om Jesus på en måte som fikk ham til å tro og bli døpt. Da Saulus reiste til Damaskus for å fortsette å plage de hellige, åpenbarte Jesus seg for Saulus (se Apostlenes gjerninger 9:3–5). Etterpå hjalp Jesus Ananias å se Saulus slik han så ham.

Forbered deg til å undervise

Følgende informasjon gir lærerne forslag til hva som kanskje må forberedes før hver leksjon.

Apostlenes gjerninger 6–7

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen kan hjelpe elevene med å tenke over hvordan de kan velsigne andre ved å strebe etter å følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus, bli som dem og vitne om dem.

  • Elevforberedelse: Be elevene om å gjennomgå sine mål i programmet Barn og ungdom og overveie hvordan de blir mer lik Frelseren.

  • Bilde: Bilde av Stefanus

  • Forslag til videokonferanseundervisning: Når du oppfordrer elevene til å rollespille å være i et menighetsråd, kan det være klokt å sette en eller to elever til å lede rådet og be dem om å se til at alle deltar. Hvis det ville være mer effektivt å ha mer enn ett råd, vurder å sette hvert råd i et breakout-rom.

Apostlenes gjerninger 8

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen er ment å skulle hjelpe elevene med å grunne på hvordan de kan bruke Skriftene til å hjelpe andre med å tro på og komme til Jesus Kristus.

  • Elevforberedelse: Be elevene tenke på åndelige verktøy eller ferdigheter som har hjulpet dem å bli sterkere i evangeliet. De vil få anledning til å dele sine tanker i løpet av leksjonen.

  • Gjenstander: En hammer og spiker, en skrutrekker og skruer, eller andre redskaper

  • Forslag til videokonferanseundervisning: Når elevene har studert Jesaja 53:39 og besvart de to spørsmålene om dette skriftstedet, kan du vurdere rollespill som klasse. Ta rollen som hoffmann, og be klassen hjelpe deg med å forstå disse versene. Oppmuntre flere elever til å dele sine tanker.

Apostlenes gjerninger 8:1–3; 9:1–20

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen er ment å skulle hjelpe elevene med å grunne på hva Herren gjør for å hjelpe dem å forandre seg til det bedre, og prøve å søke hva han ønsker at de skal gjøre.

  • Elevforberedelse: Oppmuntre elevene til å snakke med et familiemedlem eller en venn om hvordan Jesus Kristus innbyr og hjelper oss å forandre oss.

  • Forslag til videokonferanseundervisning: Be en elev ta med seg en klinkekule til klassen. For å innlede leksjonen kan du be eleven rulle klinkekulen på en slik måte at klassen kan se det. Still så de to første spørsmålene i leksjonen.

Apostlenes gjerninger 9:10–31

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen skal hjelpe elevene med å se potensialet Herren ser i andre til tross for deres svakheter og tidligere feiltrinn.

  • Elevforberedelse: Be elevene grunne på dette spørsmålet: “Hvordan kan mitt forhold til familie eller venner forandre seg hvis jeg så dem slik Frelseren gjør?”

  • Forslag til videokonferanseundervisning: Mot slutten av leksjonen er det tre spørsmål, hvorav det første er: “Hva kan du gjøre for å se mennesker mer slik vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjør?” Du kan vise alle tre av disse spørsmålene og be elevene velge ett og grunne på svaret sitt. Be deretter flere elever om å dele sine spørsmål og svar.

Kjenn læren-repetisjon 13

Formålet med leksjonen: Denne leksjonen skal hjelpe elevene med å lære utenat skriftstedhenvisninger og nøkkeluttrykk for noen av Kjenn læren-skriftstedene fra Det nye testamente.

  • Elevforberedelse: Be elevene om å øve seg på å lære utenat Kjenn læren-nøkkeluttrykkene og skriftstedhenvisningene på en måte som fungerer for dem. Vurder å gi dem oversikten fra denne leksjonen, eller be dem bruke Kjenn læren-appen hvis den er tilgjengelig.

  • Diagram: Kjenn læren-oversikten som skal vises på tavlen eller deles ut

  • Forslag til videokonferanseundervisning: Du kan be elevene om å lete etter bilder istedenfor å tegne illustrasjoner. De kan deretter bli bedt om å dele skjermene sine for å vise hva de har funnet. Klassekamerater kan gjette Kjenn læren-nøkkeluttrykkene og skriftstedene som passer til bildene.