Seminar
Apostlenes gjerninger 8


Apostlenes gjerninger 8

Filip underviser en etiopisk mann

Bilde
Philip (New Testament figure) teaching the gospel to an Ethiopian as they ride in a chariot. Another man is pictured driving the horses and chariot. A lake or river can be seen beside of the road they are riding on. Scriptural Reference: Acts 8:26-39

Filip var en entusiastisk og trofast misjonær som gikk ut i ørkenen på Herrens befaling. Ånden ledet Filip til en etiopisk mann som leste Skriftene i sin vogn. Da Filip spurte om mannen forsto det han leste, svarte han: “Hvordan skulle jeg vel kunne det når ingen rettleder meg?” (Apostlenes gjerninger 8:31). Fordi Filip forsto og elsket Skriftene, var han i stand til å undervise etiopieren om Jesus Kristus på en måte som fikk ham til å tro og bli døpt. Når du studerer Apostlenes gjerninger 8:26–40, kan du grunne på hvordan du kan bruke Skriftene til å hjelpe andre med å tro på og komme til Jesus Kristus.

Bruk ordene fra vår tids profeter. Profeter i vår tid bruker ofte historier fra Skriftene til å undervise i prinsipper og læresetninger som kan læres av disse beretningene. Be elevene studere ordene fra profeter i vår tid for å identifisere og forstå læresetninger og prinsipper fra Skriftene og lære å anvende disse sannhetene i sitt eget liv.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke på åndelige verktøy eller ferdigheter som har hjulpet dem å bli sterkere i evangeliet. De vil få anledning til å dele sine tanker i løpet av leksjonen.

Mulige læringsaktiviteter

Bruk de riktige verktøyene

Vurder å ta med en hammer eller skrutrekker til klassen, eller å vise disse bildene. Be én elev vise riktig bruk av verktøyet. Spør så elevene hva som ville skje hvis de prøvde å banke inn en spiker eller skru inn en skrue uten å bruke redskapene.

Å bruke riktig verktøy kan hjelpe deg å bygge eller reparere ting raskere og enklere. Forestill deg hvor vanskelig det ville være å bygge eller reparere ting uten de riktige verktøyene. Overvei hva følgende verktøy brukes til.

Bilde
Hammer
Bilde
Saw
Bilde
Combination Wrench (english)
  • Når er disse verktøyene nyttige?

  • Hvordan kan du bruke dem på en effektiv måte?

På en lignende måte kan visse verktøy og ferdigheter brukes til å bygge opp og reparere vårt ønske om å følge Frelseren og etterleve hans evangelium.

Når elevene svarer på følgende spørsmål, kan du oppfordre dem til å tenke på ideer fra leksjonsforberedelsen. Sørg for at denne delen av leksjonen ikke tar for lang tid.

  • Hva er noen åndelige verktøy eller ferdigheter som har hjulpet deg med å vokse i evangeliet?

  • Hvordan kan du bruke disse verktøyene til å innby en annen til å komme til Frelseren?

Ett av disse verktøyene er vår evne til å forstå og bruke Skriftene, spesielt når de underviser og vitner om Jesus Kristus. Tenk et øyeblikk over hvor til pass du føler deg med å bruke Skriftene til å innby andre til å komme til Jesus Kristus. Når du studerer denne leksjonen, kan du søke veiledning gjennom Den hellige ånd for å vite hvordan du bedre kan bruke Skriftene til å bringe andre til Frelseren.

Filip blir kalt til ørkenen

Apostlenes gjerninger 8 inneholder noen av Filips opplevelser. Filip var en av de syv brødrene som ble kalt til apostlenes tjenestegjerning (se Apostlenes gjerninger 6:3–6). For å unnslippe den økende forfølgelsen i Jerusalem, reiste Filip til Samaria for å fortsette å dele evangeliet med andre. Gjennom prestedømmet utførte han mirakler, helbredet mange mennesker og “forkynte Kristus for dem” (se Apostlenes gjerninger 8:5–8). Mens du studerer følgende beretning, kan du se etter verktøyene Filip brukte til å lykkes i det uventede oppdraget han fikk fra Herren.

Hvis noen elever strever med å lese lange skriftbolker på egenhånd, kan du vurdere å lese følgende vers høyt som klasse, eller sammen to og to.

Les Apostlenes gjerninger 8:26–39, og visualiser hendelsene som er beskrevet i denne beretningen. Du kan gjerne markere ord eller uttrykk som er meningsfylte for deg. (Legg merke til at en hoffmann er en betrodd tjener.)

Be noen elever fortelle hvilke ord og uttrykk de har markert, og hvordan disse hjelper dem med å gjenkjenne leksjoner i beretningen. Du kan bruke noen av følgende spørsmål for å hjelpe elevene med å utdype sin forståelse:

Du kan gjerne skrive (eller be elevene om å skrive) leksjoner de fant på tavlen.

  • På hvilke måter hjalp Herren Filip? Hvorfor er det viktig å følge Herrens tilskyndelser når vi prøver å hjelpe andre å komme til ham?

  • Hvordan var Filip i stand til å bruke sin kunnskap om Skriftene til å undervise etiopieren om Jesus Kristus?

  • Hva annet legger du merke til i denne beretningen?

Blant mange sannheter i denne beretningen har du kanskje identifisert et prinsipp omtrent som dette: Når vi forstår Skriftene og underviser om Frelseren fra dem, kan vi hjelpe andre å komme til ham.

Basert på elevenes behov kan følgende aktivitet bli erstattet av den supplerende læringsaktiviteten om hvordan Filip reagerte på Åndens tilskyndelser.

Bruke Skriftene til å undervise om Jesus Kristus

Da etiopieren spurte om skriftstedet han leste, handlet om profeten Jesaja eller “et annet menneske”, merk deg at Filips kunnskap om Skriftene gjorde ham i stand til umiddelbart å “[gå] ut fra dette skriftstedet, [og] forkynne evangeliet om Jesus for ham” ( Apostlenes gjerninger 8:34–35).

Skriftstedet etiopieren leste, finnes i Jesaja 53 , en vakker profeti om vår Frelser Jesus Kristus. Du kan gjerne krysshenvise eller knytte Apostlenes gjerninger 8:32–33 til Jesaja 53:7–8 .

Vær oppmerksom på at enkelte elever kanskje ikke føler at de har evnen til å forstå Skriftene eller forklare dem til andre. Forsikre elevene om at deres forståelse vil øke med tid og innsats. Minn dem på at noen ganger er den mest effektive undervisningen ganske enkelt å fortelle hva de føler for et skriftsted, fordi Den hellige ånd vil vitne om sannheten av deres ord.

Forestill deg at du er i Filips sted, og har anledning til å dele ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus med en venn. Les Jesaja 53:3–9 , og legg merke til dine tanker og følelser for Frelseren mens du leser.

Gi elevene tid til å gi et gjennomtenkt svar på følgende spørsmål: Du kan gjerne be elevene rollespille at de deler med vennen sin, eller du kan be elever som er villige til å dele hva de har skrevet med klassen.

  • Hva vil du at din venn skal vite, føle eller forstå om Jesus Kristus fra dette skriftstedet? Hvorfor?

  • Hvordan kan du bruke det du vet og føler for Jesus Kristus, til å oppmuntre vennen din til å bli bedre til å følge ham?

Styrket gjennom forberedelse

På grunn av Filips innsats ble etiopieren omvendt og døpt (se Apostlenes gjerninger 8:36–38). I likhet med Filip kan vi inspirere og oppmuntre andre til å følge og bli som Jesus Kristus. Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum har sagt at vår personlige forberedelse kan hjelpe oss med å inspirere andre til å komme nærmere Gud:

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Når vi ærlig, helhjertet, bestemt og oppriktig søker å lære Jesu Kristi evangelium og undervise det til hverandre med ærlig hensikt og under Åndens innflytelse, kan disse læresetningene forandre hjerter og inspirere til et ønske om å leve i samsvar med Guds sannheter.

(Ulisses Soares, “Hvordan kan jeg forstå?”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 8)

Du kan oppmuntre elevene til å svare på følgende spørsmål i studiedagbøkene sine. Hvis tiden tillater det, kan du be elever som er villige til det om å dele sine innsikter med klassen.

  • Hvilke justeringer kan du gjøre i ditt personlige skriftstudium som vil forberede deg til å hjelpe andre med å komme til Kristus? På hvilke måter kan denne endringen styrke din tillit når det gjelder å bruke Skriftene?

  • Hvilken del av dagens skriftstudium hjalp deg å føle et nærere forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hvorfor tror du denne delen påvirket deg mer enn de andre?

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Apostlenes gjerninger 8:27 . Hva er en hoffmann?

Hoffmennene (evnukkene) var kastrerte menn som tjente i mange oldtidssamfunn i Nærøsten og Midtøsten. De virket som soldater, voktet de kongelige haremer og hadde ofte betrodde stillinger i retten. Den etiopiske hoffmannen i Apostlenes gjerninger 8:26–39 var ansvarlig for skattkammeret til den etiopiske domstolen. (Se Bible Dictionary, “ Eunuch. ”)

En trofast elev kan bli en inspirert lærer

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

Vi er noen ganger som etiopieren når det gjelder å lære og undervise evangeliet – vi trenger hjelp fra en trofast og inspirert lærer, og noen ganger er vi som Filip – vi trenger å undervise og styrke andre i deres omvendelse til evangeliet.

(Ulisses Soares, “Hvordan kan jeg forstå?”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 6)

Videre læringsaktiviteter

Video – “Halleluja”

Hvis tiden tillater det etter at elevene har lest Jesaja 53:3–9 , kan du gjerne vise videoen “#Halleluja – Et påskebudskap om Jesus Kristus” (1:59), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Denne videoen viser personer som leser deler av disse versene fra Jesaja, og vitner om Jesus Kristus.

Filip responderer på Åndens tilskyndelser

Gjennomgå Apostlenes gjerninger 8:26–35 , og be elevene finne setninger som viser hvordan Filip visste hva Herren ønsket at han skulle gjøre og hvordan Filip responderte. Del følgende uttalelse, og be elevene overveie hvorfor det å respondere på åndelige tilskyndelser kan være så viktig.

Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum fortalte en historie om å følge en åndelig tilskyndelse mens han var på misjon:

Bilde
Official Portrait (as of June 2016) of Elder Ronald A. Rasband of the Quorum of the Twelve Apostles.

En varm julimorgen følte min ledsager og jeg oss tilskyndet til å følge opp en henvisning fra Temple Square. Vi banket på døren til Elwood Schaffer. Fru Schaffer avviste oss høflig.

Da hun begynte å lukke døren, følte jeg for å gjøre noe jeg aldri hadde gjort før, og som jeg aldri har gjort siden! Jeg stakk foten i dørsprekken og spurte: “Er det noen andre som kan være interessert i budskapet vårt?” Hennes 16 år gamle datter Marti var interessert, og hadde bedt inderlig om veiledning dagen før. Marti møtte oss, og etter hvert begynte også moren å delta i leksjonene. Begge sluttet seg til Kirken.

Som følge av Martis dåp har 136 personer, deriblant mange i hennes egen familie, blitt døpt og inngått evangeliets pakter. Jeg er så takknemlig for at jeg lyttet til Ånden og stakk foten i dørsprekken den varme julidagen.

(Ronald A. Rasband, “La oss ledes av Guds ånd”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 94)

  • Hvordan responderte eldste Rasband på Åndens tilskyndelse? Hva skjedde som følge av dette?

  • Når har du respondert på Åndens tilskyndelser? Hva skjedde?

  • Hvordan kan du være mer oppmerksom på Åndens tilskyndelser?

  • Hvordan kan det å gjøre denne forandringen hjelpe deg å dele evangeliet på en mer selvsikker måte med andre?

Grunn på hvem Herren kan ønske at du skal møte, bli venn med eller dele evangeliet med.

Et alternativt leksjonsforslag

Hvis elevene ville ha nytte av å lære om Simons ønske om å kjøpe prestedømmet i Apostlenes gjerninger 8:5–24 , kan du vurdere å dele ideer som finnes under “Vårt hjerte må være ‘rett i Guds øyne’” i “10.–16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9: ‘Hva vil du at jeg skal gjøre?’” i Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023.