Seminar
Apostlenes gjerninger 16


Apostlenes gjerninger 16

“Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”

Bilde
In a vision, Peter baptizes a Gentile.

I sine siste ord til disiplene befalte Frelserens dem å “gjør(e) alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn” (Matteus 28:19). Paulus og hans ledsagere gjorde bemerkelsesverdig fremgang med å oppfylle dette budet. Hensikten med denne leksjonen er å hjelpe deg å gjenkjenne den hjelp Frelseren ønsker å gi deg når du arbeider med flid for å dele hans evangelium med andre.

Anvendelse av læresetninger og prinsipper. Lærere skal oppmuntre elevene til å anvende sannhet i sitt liv. Anvendelse finner sted når elevene tenker, snakker og lever i henhold til prinsippene de har lært. Når elevene anvender evangeliets prinsipper i sitt liv, vil de motta lovede velsignelser og vil få en dypere forståelse og vitnesbyrd av det de har anvendt.

Elevforberedelse: Oppfordre elevene til ydmykt å be vår himmelske Fader om å hjelpe dem å finne noen han har forberedt til å høre Jesu Kristi evangelium.

Mulige læringsaktiviteter

Denne leksjonen belyser to beretninger om Paulus’ misjonærarbeid som er nedtegnet i Apostlenes gjerninger 16 . Legg merke til Åndens tilskyndelser og elevenes behov for å finne ut om det ville være best å bruke hele klasseperioden på å fokusere på én av disse beretningene eller å fokusere på begge.

Del evangeliet med andre

Vis følgende bilde, og be en elev sammenfatte det de vet om det som blir fremstilt på bildet. Be dem om nødvendig lese Matteus 28:19 for å få hjelp.

Bilde
The resurrected Jesus Christ standing with the apostles outside the city of Jerusalem. Christ is dressed in white robes and has His arms extended as He speaks to the eleven apostles. Christ is commanding the apostles to preach the gospel to all nations. The city Jerusalem is visible in the background.

Du husker kanskje at Frelseren etter sin oppstandelse samlet apostlene sine og ga dem følgende befaling: “Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn” ( Matteus 28:19).

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum delte følgende tanker om Frelserens befaling om å forkynne evangeliet. Dere kan gjerne se videoen “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte” fra tidskode 2:46 til 3:30, eller lese uttalelsen nedenfor.

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Jeg har ofte grunnet på og bedt angående Frelserens store befaling til sine disipler … til å “gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn”. [ Matteus 28:19 ].

Jeg kjempet med spørsmålet “hvordan kan vi, som medlemmer og Kristi disipler på best mulig måte oppfylle denne store befalingen i vårt dagligliv?”

I dag innbyr jeg deg til å grunne på det samme spørsmålet i ditt hjerte og sinn.

(Dieter F. Uchtdorf, “Misjonærarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 15–16)

I tillegg til spørsmålet eldste Uchtdorf oppfordret deg til å grunne på, kan du tenke over dine svar på følgende spørsmål. Skriv gjerne ned svarene dine i studiedagboken din.

  • På en skala fra 1–5, i hvor stor grad ønsker du å dele evangeliet med andre? Hvorfor svarte du slik?

  • Hvilke hindringer møter du når du deler evangeliet med andre?

Apostelen Paulus var en mektig misjonær som bragte mange sjeler til Jesus Kristus gjennom sin forkynnelse. I løpet av denne uken kommer du til å lære om noen av hendelsene som fant sted under Paulus’ andre og tredje misjonsreise (se Apostlenes gjerninger 15:36–18:22 og Apostlenes gjerninger 18:23–21:15).Følgende kart illustrerer Paulus’ reiseruter på disse reisene:

Mens du studerer noen av Paulus’ erfaringer fra hans andre misjon i denne leksjonen, vil du se eksempler på følgende sannhet: Herren kan lede oss til dem han har forberedt til å motta hans evangelium. Legg merke til Åndens tilskyndelser som kan hjelpe deg i din innsats for å dele evangeliet med andre.

Paulus og hans ledsagere forkynner i Makedonia

Bilde
Depicton of Lydia, “a seller of purple” in the New Testament.

Les Apostlenes gjerninger 16:6–15 , og legg merke til hva Paulus og hans ledsagere opplevde tidlig på Paulus’ andre misjonsreise.

  • Hva kan du lære om vår himmelske Fader av denne beretningen som kan hjelpe deg i din innsats for å finne dem som Herren har forberedt til å motta hans evangelium?

  • Hvordan har du sett Herren forberede andre til å motta hans evangelium? Hvordan har han forberedt deg eller hvordan kan han forberede deg til å finne personer som søker ham?

For å se et eksempel på hvordan Herren forbereder folk til å motta og dele sitt evangelium med andre, kan du se videoen “Bønn” (4:12), som er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Vurder også å fortelle om en personlig opplevelse knyttet til å dele evangeliet med andre.

Paulus og Silas kastes i fengsel og fortsetter å forkynne

Bilde
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Etter at Paulus og hans ledsagere underviste og døpte Lydia, drev Paulus en ond ånd ut av en ung kvinnelig tjener (se Apostlenes gjerninger 16:16–18). Han og hans ledsager Silas ble så slått og fengslet (se Apostlenes gjerninger 16:19–24). Å bli kastet i fengsel på grunn av forkynnelse av evangeliet kan synes som en forståelig grunn til å gi opp. Men for Paulus og Silas ble det en mulighet til å hjelpe andre å komme til Kristus.

Les Apostlenes gjerninger 16:25–36 for å finne ut hvordan Herren gjorde Paulus’ og Silas’ fengsling til en mulighet for dem til å forkynne evangeliet.

  • Hvilke Kristus-lignende egenskaper viste Paulus og Silas i denne beretningen?

  • Hvordan gjorde disse egenskapene dem i stand til å dele evangeliet på en mer effektiv måte?

  • Hva lærte du av denne beretningen som kan hjelpe deg i din innsats for å finne dem Herren har forberedt til å motta hans evangelium?

Anvend det du har lært

Etter å ha studert beretningene fra Apostlenes gjerninger 16 , kan du vurdere å bruke litt tid på å drøfte hvordan vi kan bli mer effektive til å dele evangeliet med andre. Som en del av denne drøftingen kan elevene oppfordres til å fortelle om erfaringer de har hatt med å dele evangeliet med andre. Det kan også være nyttig å se videoen “6 brødre” (3:43), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Søk inspirasjon fra vår himmelske Fader gjennom Den hellige ånd for å finne ut noe du kan gjøre for å dele Jesu Kristi evangelium med andre. Velg én av følgende oppfordringer som du føler vil være til størst nytte for deg:

  • Be hver dag om at Herren må lede deg til noen han har forberedt til å motta evangeliet.

  • Vurder å nevne navn på to venner eller klassekamerater på skolen som kan være mottagelige for å høre Jesu Kristi evangelium. Be så vår himmelske Fader om å hjelpe deg til å få vite hvordan du kan være et redskap i hans hender til å bringe dem til Frelseren.

  • Med passende godkjennelse fra dine foreldre og ledere, kan du samarbeide med et misjonærpar i et par timer. Del din erfaring med klassen på et senere tidspunkt.

  • Tenk på din egen oppfatning av noe du kan gjøre for å dele evangeliet med andre.

Etter å ha gitt elevene tid til å legge en plan, kan du be dem om å tenke på hindringer de kan støte på, som kan gjøre det vanskelig å gjennomføre planene de har. Oppfordre dem til å tenke over hvordan de kan overvinne disse hindringene med Herrens hjelp. Gi oppmuntring og støtte, og bær vitnesbyrd om sannhetene som har blitt drøftet.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hvordan kan sosiale medier hjelpe meg å dele evangeliet med andre?

I videoen “Å feie jorden som med en flom” (2:56), snakker eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum om å bruke sosiale medier til å spre evangeliet. Denne videoen er tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Paul and Silas are whipped and put in prison. - ch.61-4

Hva om folk avviser min oppfordring til å lære mer på dette tidspunktet?

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Gud [trenger ikke] at du “selger” det gjengitte evangelium eller Jesu Kristi Kirke. Han forventer bare at du ikke skjuler det under en skjeppe. Og hvis folk avgjør at Kirken ikke er noe for dem, er det deres valg. Det betyr ikke at du har feilet. Du fortsetter å behandle dem vennlig. Det utelukker heller ikke at du innbyr dem igjen. Forskjellen mellom vanlig sosial kontakt og medfølende, modig disippelskap er – innbydelse!

(Dieter F. Uchtdorf, “Ditt store eventyr”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 88)

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum sa:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Selv med et sterkt ønske om å dele evangeliet med andre, er dere kanskje ikke helt fornøyd med hvor godt dere har lykkes hittil. Dere føler dere kanskje som en venn som sa: “Jeg har snakket med familie og venner om Kirken, men få har vist interesse, og for hver avvisning har jeg blitt mer avventende. Jeg vet jeg burde gjøre mer, men jeg står fast, og jeg føler bare en enorm skyldfølelse” …

Jeg foreslår at dere slutter å ha dårlig samvittighet for en eventuell mangel dere tror dere har med hensyn til å dele evangeliet. Be isteden, slik Alma forkynte, om anledninger til å “stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder … så [andre] kan bli forløst av Gud og bli regnet blant dem som får del i den første oppstandelse [og] få evig liv” [Mosiah 18:9]. Dette er en mye sterkere motivasjon enn skyldfølelse.

Neil L. Andersen, “Et vitne om Gud”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 36–37)

Hvordan finner jeg noen jeg kan undervise?

President Dallin H. Oaks i Det første presidentskap underviste:

Bilde
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Vi må be om Herrens hjelp og veiledning så vi kan være redskaper i hans hender for en som er rede nå – en han vil at vi skal hjelpe i dag. Så vi må være våkne og høre og gi akt på tilskyndelsene fra hans Ånd om hvordan vi skal gå frem.

Disse tilskyndelsene vil komme. Vi vet av utallige personlige vitnesbyrd at Herren på sin egen måte og i sin egen tid forbereder personer til å ta imot hans evangelium. Slike personer er søkende, og når vi søker å finne dem, vil Herren besvare deres bønner ved å besvare våre. Han vil tilskynde og veilede dem som ønsker og oppriktig søker veiledning om hvor, når og hvem de skal gi hans evangelium.

(Dallin H. Oaks, “Del evangeliet med andre”, Liahona, jan. 2002, 8)

Videre læringsaktiviteter

En alternativ måte å begynne klassen på

Vis elevene videoen “Del evangeliet med andre” (3:49), tilgjengelig på ChurchofJesusChrist.org. Be dem om å ha disse to spørsmålene i tankene mens de ser på videoen: Hvorfor deler vi Jesu Kristi evangelium med andre? Hvordan deler jeg evangeliet med andre? Når videoen er ferdig, kan dere bruke litt tid på å drøfte disse spørsmålene.

Inviter en gjestetaler til timen

Be en gjestetaler fortelle i andre halvdel av timen hvordan Kirkens medlemmer kan utføre misjonærarbeid. Husk å få godkjenning fra den lokale S&I-koordinatoren så vel som talerens lokale prestedømsleder før du inviterer taleren.

Vurder å be denne gjesten om å ta med prinsippene for misjonærarbeid som Paulus og hans ledsagere viste i Apostlenes gjerninger 16.