Seminar
1 Tessaloniker 1–3


1 Tessaloniker 1–3

Følg Jesus Kristus ved å yte tjeneste med kjærlighet

Bilde
Young woman socializing with other youth

Når har en annens tjeneste minnet deg om Jesus Kristus? Paulus og hans ledsagere betjente de hellige i Tessalonika på Kristus-lignende måter, og inspirerte dem til å fortsette å etterleve evangeliet trofast til tross for forfølgelse. Denne leksjonen kan hjelpe deg å velsigne og påvirke andre når du streber etter å yte tjeneste slik vår Frelser Jesus Kristus gjorde.

Hjelp elevene å fylle sin rolle i læringsprosessen. Åndelig læring krever at elevene gjør en innsats og utviser handlefrihet. Når elevene aktivt deltar i aktiviteter i klassen, åpner de sitt hjerte for Den hellige ånds innflytelse. Se etter hvordan du kan invitere alle elever til å delta i samsvar med deres behov og evner.

Elevforberedelse: Be elevene om å tenke på en gang da de følte Frelserens kjærlighet fordi noen utførte tjeneste for dem. Oppmuntre dem til å forberede seg på å dele hvordan vedkommendes tjeneste hjalp dem å ønske å følge Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Jesu Kristi eksempel

Vis noen skildringer av Jesus Kristus som yter tjeneste til andre, eller be elevene gi eksempler de husker fra Skriftene. Hvis bildene vises på tavlen, kan du be elevene om å skrive ordene de tenker på, ved siden av hvert bilde.

Se på disse bildene av Jesus Kristus, eller tenk på andre beretninger fra Skriftene om hans omgang med andre. Skriv ned ord og uttrykk i studiedagboken din som beskriver hva Frelseren gjør for dem han omgås med.

Bilde
Jesus is sitting with a young boy on his lap. Outtakes include people inside the house at Capernaum, Philip, Jesus, John, Peter, Matthew, Jesus sitting at a table with some of the disciples shown and Mary Magdalene.
Bilde
Blind man gains sight. Outtakes include Jesus anointing his eyes, and going to the pool of Siloam.
Bilde
Jesus Christ is teaching in the temple and being approached by the chief priests, elders and scribes who ask Him the source of his authority. Christ questions them whether the baptism of John the Baptist was of heaven or of man. Outtakes include closeups of people in the crowd and of Caiaphas.
Bilde
Depiction of Jesus and the woman taken in adultery. They are both kneeling and she is holding his hand. Outtakes include angry men bringing the woman and throwing her to the ground, the woman huddled on the ground, the savior kneeling beside her, Jesus lifting her up to her feet, and the savior standing with her.
  • Hvis du hadde vært en av personene som var med Frelseren, hva tror du at du ville ha følt da du så det han gjorde? Hvorfor?

  • Når du ser på listen du laget, hvilke ord eller uttrykk ville du ønske å anvende når du utførte tjeneste for andre? (Du kan gjerne markere eller understreke ord som er meningsfylte for deg.)

I Kirken omtaler vi ofte handlinger som disse som omsorgstjeneste.

Vurder å skrive ordet omsorgstjeneste på tavlen. Det kan være nyttig å vise elevene følgende uttalelse.

Bror David L. Owen, tidligere generalpresident for Unge menn, underviste:

Bilde
Final official portrait of David L. Beck, general president of the Young Men, April 2009. Released at the April 2015 general conference.

Å tjene betyr å elske og ha omsorg for andre. Det betyr å dekke deres fysiske og åndelige behov. Enkelt sagt betyr det å gjøre det Frelseren ville gjort hvis han var her.

(David L. Beck, “Din hellige plikt til å tjene”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 56)

  • Hva gjør sterkest inntrykk på deg i bror Becks uttalelse?

  • Med tanke på bror Becks uttalelse og ordene du har markert på listen din, hvor godt tror du at du yter tjeneste til andre?

Du kan ha spørsmål eller betenkeligheter med hensyn til å yte tjeneste til andre. Du kan skrive disse i studiedagboken og se etter svar mens du studerer 1 Tessaloniker 1–3 i dag. Du kan også gjerne innby Ånden til å hjelpe deg å se etter måter du kan velsigne og påvirke andre på, når du streber etter å tjene slik vår Frelser Jesus Kristus gjorde. Skriv ned dine tanker og inntrykk, slik at du med bønnens hjelp kan handle i tråd med dem.

Paulus yter tjeneste til tessalonikerne

Under sin andre misjonsreise hadde apostelen Paulus og hans ledsagere fremgang med å forkynne for folket i Tessalonika, men jødiske ledere tvang dem ut av byen (se Apostlenes gjerninger 17:1–9). Paulus fikk senere vite at de hellige i Tessalonika hadde holdt seg trofaste og delte evangeliets budskap, selv om de opplevde forfølgelse fordi de gjorde det (se 1 Tessaloniker 1:6–8). Med takknemlighet for deres tro og håp på Jesus Kristus, skrev Paulus sitt første brev til tessalonikerne (se 1 Tessaloniker 1:2–3).

Les nøye 1 Tessaloniker 2:7–14 ; 3:9–13 . Du kan gjerne markere ord og uttrykk du finner som minner deg om den kjærlighet og omsorg Frelseren ville ha gitt. Legg gjerne til din innsikt på listen din.

Mens elevene drøfter følgende spørsmål, lytt nøye til svarene deres. Det kan være nyttig å omformulere eller stille oppfølgingsspørsmål for å sikre at de forstår det de leser.

  • Hvordan utførte Paulus og andre omsorgstjeneste slik Frelseren gjorde?

  • Hvordan ville ditt liv bli velsignet ved å yte omsorgstjeneste til andre slik Jesus Kristus gjorde? Hvordan ville det være til velsignelse for dem du yter tjeneste til?

Velsignelser ved omsorgstjeneste

Én sannhet vi kan lære om omsorgstjeneste fra disse versene, er at når vi yter tjeneste til andre med kjærlighet, kan vi hjelpe dem å bli bedre etterfølgere av Jesus Kristus (se 1 Tessaloniker 2:10–14).

Bilde
Photograph of actor portraying Jesus Christ in the Bible Videos.

Følgende aktivitet bruker elevforberedelsen. Elevene kan dele med en partner, eller én eller to elever som er villige til det kan kort dele sine erfaringer med klassen. Bruk følgende spørsmål for å hjelpe elevene med å evaluere sin fremgang om nødvendig.

Tenk på en gang da noen kjærlig utførte tjeneste for deg.

  • På hvilke måter fulgte vedkommende Jesu Kristi eksempel da de utførte tjeneste for deg?

  • Hvordan hjalp vedkommendes innsats deg å bli en bedre etterfølger av Jesus Kristus?

Yt omsorgstjeneste i tro og kjærlighet

Noen ganger vil oppdrag i Kirken gi deg formelle muligheter til å yte omsorgstjeneste. Oftere vil du få anledninger til å yte omsorgstjeneste i daglig omgang med familiemedlemmer, venner og andre.

President Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, ga noen forslag til hvordan man kan yte omsorgstjeneste slik Jesus Kristus gjorde. Se filmen “Omsorgstjeneste på Frelserens måte” fra tidskode 0:45 til 1:54, eller les president Binghams ord. Du kan gjerne legge til noen av forslagene hennes på din liste for omsorgstjeneste.

Bilde
Official Portrait of Sister Jean B. Bingham. Photographed in 2017.

Noen ganger tror vi at vi må gjøre noe stort og heroisk for at det skal “telle” som å tjene vår neste. Men enkle tjenestegjerninger kan ha dyptgripende innflytelse på andre – så vel som oss selv. Hva gjorde Frelseren? Gjennom hans himmelske gave forsoningen og oppstandelsen … “[har] ingen annen hatt så dyptgripende innflytelse på alle som har levet, og kommer til å leve på jorden” [“ Den levende Kristus ”, ChurchofJesusChrist.org]. Men han smilte også til, snakket med, gikk sammen med, lyttet til, tok seg tid til, oppmuntret, underviste, næret og tilga. Han tjente familie og venner, naboer og fremmede på samme måte, og han innbød bekjente og kjære til å nyte de rike velsignelsene i hans evangelium. Disse “enkle” gjerninger av kjærlighet og tjeneste gir en mal for vår omsorgstjeneste i dag.

(Jean B. Bingham, “Omsorgstjeneste på Frelserens måte”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 104)

  • Hva lærer søster Binghams ord deg om å yte tjeneste slik Jesus Kristus gjorde?

  • Hvorfor kan det være viktig å huske at omsorgstjeneste kan utføres gjennom enkle tjenestegjerninger?

Elevene kan bruke tjenestelisten på tavlen eller sine personlige lister til å gjøre følgende aktivitet.

Gjennomgå listen din om hva det vil si å yte omsorgstjeneste, og legg til flere tanker fra det du har lært i dag. Identifiser to eller tre ord som kan hjelpe deg å bli mer lik Jesus Kristus når du utfører omsorgstjeneste.

Søk ydmykt vår himmelske Faders hjelp til å vite hvem han vil at du skal yte tjeneste til i dag, og hvordan du kan gjøre det. Du har kanskje allerede mottatt tilskyndelser fra Ånden som du kan handle etter akkurat nå.

Oppfordre elevene til å følge sine tilskyndelser mens de er i klassen, hvis det passer. De kan skrive en tekstmelding, en e-post eller et brev. Oppfordre elevene til å snakke med sine ledere i menigheten eller grenen hvis de ennå ikke har fått i oppdrag å virke sammen med en ledsager som en omsorgsbror eller -søster.

Hvis en bestemt persons navn ikke kommer frem i bevisstheten, kan du vurdere å be om vår himmelske Faders hjelp for å gjenkjenne en mulighet til å yte tjeneste og handle når den kommer. Stol på at han vil veilede deg når du gjør ditt beste for å yte omsorgstjeneste slik Frelseren gjorde.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Hva om jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal yte omsorgstjeneste til andre?

Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum påpekte:

Bilde
Official portrait of Elder Neil L. Andersen of the Quorum of the Twelve Apostles, 2010, August.

En person med et godt hjerte kan hjelpe noen med å reparere et dekk, kjøre en romkamerat til legen, spise lunsj med noen som er lei seg, eller smile og si hei for å gjøre dagen lettere.

Men en som følger det første budet [som elsker Gud av hele sitt hjerte] vil naturlig gjøre mer enn disse viktige tjenestegjerningene, [ved å] oppmuntre den som er flink til å holde budene, og dele kloke råd for å styrke troen til den som vakler eller som trenger hjelp til å komme tilbake til stien han eller hun en gang vandret på.

(Neil L. Andersen, “A Holier Approach to Ministering” [andakt ved Brigham Young University, 10. apr. 2018], 3, speeches.byu.edu)

Biskop W. Christopher Waddell i Det presiderende biskopsråd sa:

Bilde
Bishop W. Christopher Waddell, second counselor in the Presiding Bishopric, official portrait 2017

Vi kan lure på hvordan vi best kan yte tjeneste, men Herren vet, og gjennom hans Ånd kan vi bli ledet i vår innsats … når vi streber etter å bli instrumenter i Herrens hender for å velsigne hans barn. Når vi søker Åndens veiledning og stoler på Herren, vi vil havne i omstendigheter og situasjoner hvor vi kan handle og være til velsignelse – eller med andre ord, yte omsorgstjeneste.

(W. Christopher Waddell. “Akkurat som han gjorde”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 21)

Bror David L. Beck, tidligere Unge menns generalpresident, minnet oss om følgende:

Bilde
Final official portrait of David L. Beck, general president of the Young Men, April 2009. Released at the April 2015 general conference.

Tjeneste er ikke bare noe vi gjør – det definerer hvem vi er.

Utfør tjeneste hver dag. Anledninger finnes på alle kanter. Se etter dem. Be Herren om hjelp til å gjenkjenne dem. Dere vil oppdage at de fleste anledninger består av små, oppriktige handlinger som hjelper andre å bli Jesu Kristi etterfølgere.

(David L. Beck, “Din hellige plikt til å tjene”, Ensign eller Liahona, mai 2013, 57)

Du finner flere forslag eller eksempler på omsorgstjeneste i disse to artiklene fra Kirkens tidsskrifter:

Du kan også gjerne se siden “Dette er omsorgstjeneste” på ChurchofJesusChrist.org.

Videre læringsaktiviteter

Eksempler på omsorgstjeneste

Bruk gjerne én av følgende ressurser til å gi flere eksempler på omsorgstjeneste.

  • Video: “Engler i forkledning” [4:52]Etter å ha sett en elev med spesielle behov bli mobbet dag etter dag, samler en ung mann og hele fotballaget seg bak henne.

  • Video: Én til én (yte omsorgstjeneste med kjærlighet)” [13:02]Da sønnen Austen ble drept i en tragisk ulykke i hjemmet, var familien Russells omsorgsbror en venn og støtte, og hele lokalsamfunnet hjalp familien å komme seg gjennom sorgen.Hvis det ikke er tid til å vise hele videoen, kan du vurdere å oppsummere hendelsene og deretter vise videoen fra tidskode 10:07 til slutten.